1 Πράσινα περίπτερα
Eco concept
Οι περισσότερες από τις εταιρείες που συμμετείχαν στη γιορτή του design αφιέρωσαν σημαντικό χώρο στα περίπτερά τους για να εντάξουν στο στήσιμό τους γλάστρες, αναρριχώμενα φυτά, ακόμη και ζαρζαβατικά. Το περίπτερο της Petco μάς τράβηξε από τη μύτη με τα μοσχομυριστά γιασεμιά της, η Arflex έστησε όλο το σταντ της σε προδιαγραφές φυτωρίου, η Minacciolo ύψωσε τείχη από εκατοντάδες καφάσια με ντομάτες, ενώ η στέγη της Kettal δομήθηκε από καταπράσινες γλάστρες.
Στο Design Village, η Poltrona Frau έδωσε ιδέες για το πώς να πρασινίσετε τα ενδότερα του σπιτιού σας, για παράδειγμα, με μια στοίβα από παλιά συρτάρια σε ρόλο πρωτότυπων κασπό. Στη Zona Tortona, στην πιο εναλλακτική design περαντζάδα, η ομάδα του Πανεπιστημίου Steneby (από το Γκέτεμποργκ) παρουσίασε έπιπλα όπου… ευδοκιμούν πρασινάδες.

 2 Φουλ στο πράσινο
Ελπιδοφόρα νέα
Το design, όπως και η μόδα, παίζουν μια περίεργη ρουλέτα με τη χρωματική παλέτα. Κάθε χρονιά ο κλήρος – με την καλή έννοια – πέφτει σε ένα χρώμα. Εφέτος το πράσινο έχει την τιμητική του σε όλες τις εκφάνσεις του, αλλά με διακριτικό προβάδισμα στο φιστικί. Δεν είναι τυχαίο που η Poltrona Frau το επέλεξε για να ανανεώσει διαχρονικά κομμάτια της, όπως το μπαράκι Isidoro τoυ Jean-Marie Massaud. Παρέα με τους πράσινους τόνους βρέθηκαν οι περσινές παλ αποχρώσεις, αλλά και το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε. Το design δεν περνάει τις «μαύρες» του. Απόδειξη ότι χρωματικά συντηρητικές εταιρείες, όπως η Artek και η Dedon, υπέκυψαν στη ζωντάνια και στην αισιοδοξία των χρωμάτων.

3 Made in Greece
Mε αξιώσεις
Τίποτε δεν μας σταματά. Το ελληνικό design διαμορφώνει ισχυρή προσωπικότητα και αξιοποιεί κάθε ευκαιρία για μια ισχυρή θέση στις αγορές του εξωτερικού. Αποδείχθηκε μέσα από την οργανωμένη προσπάθεια της ομάδας Furniture from Greece (των εταιρειών de-code, Lattas, Papadatos, Elite Strom, Candia Strom), τη σταθερή παρουσία της Coco-mat, αλλά και ανεξάρτητων στούντιο, όπως οι CtrlZak Art & Design, με τις δημιουργίες τους για την εταιρεία Seletti.

4 Luca Nichetto
Τόπο στα νιάτα
Ο ιταλός designer είχε μια πλούσια ατζέντα με ηχηρές συνεργασίες – Cassina, Foscarini, De Padova, Established & Sons, Casamania, Glas Italia – αλλά και ποικιλόμορφη πραμάτεια: φωτιστικά, καρέκλες, τραπέζια, συνθέσεις. Και αφού ολοκλήρωσε τη στουντιακή δουλειά του, βγήκε για να αναλάβει διάφορα installations μεταξύ των οποίων και αυτό για τη Franke στη Zona Tortona. Η πορεία του επιβεβαιώνει την επιτροπή των EDIDA 2009 όταν τον ξεχώρισε ως Designer της Χρονιάς, στην κατηγορία των Νέων Ταλέντων.

5 Δέρμα
Τσαλακώνει την εικόνα του
Δεν είναι είδηση ότι το δέρμα αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας του σύγχρονου design. Ενδιαφέρον έχει πως κάθε χρόνο επικαιροποιεί την ίδια του την υπόσταση. Αφού απεγκλωβίστηκε από τις κλασικές αποχρώσεις (καφέ, μαύρο) και φλέρταρε με την pop παράταξη (κόκκινο ή κίτρινο), εφέτος τολμά να τσαλακώσει την εικόνα του με αφράτες ζάρες που μιμούνται τη χαλαρότητα ενός υφάσματος.

6 Jean-Marie Massaud
Ευφυής νους
Αεικίνητος αλλά προσγειωμένος, πρωτοποριακός αλλά προσιτός. Δέκα λεπτά (μέσα από δεκάδες άλλα ραντεβού) αρκούν για να καταλάβει κανείς γιατί ο σχεδιαστής των μεγαλύτερων οίκων design (Poltrona Frau, Dedon, Poliform, Glas Italia, Foscarini, Arper, Offecct, Viccarbe), ήταν και εφέτος ο πρωταγωνιστής του Μιλάνου.

-Για τη σταθερή και επιτυχημένη παρουσία του «Δεν υπάρχει συνταγή. Οι περισσότερες ιδέες έρχονται μέσα από συζητήσεις με φίλους και συνεργάτες, από μια ταινία, ένα βιβλίο. Το περιβάλλον μας είναι ένας πολυδιάστατος μηχανισμός. Κάθε πληροφορία πλάθει στο μυαλό μου το επόμενο concept. Αλλωστε, ο ιδανικός σχεδιασμός γεννιέται μέσα από τη δημιουργική σύνθεση που προτείνει λύσεις στις ανάγκες κάθε εποχής. Το design είναι μια άσκηση σε συνεχή εξέλιξη…».

-Για το βιομηχανικό design και τη διαμόρφωση εσωτερικών χώρων «Οταν σχεδιάζω ένα αντικείμενο, το “τοποθετώ” μέσα στον χώρο για τον οποίο προορίζεται. Οταν σχεδιάζω έναν χώρο, τον «τοποθετώ» σε ένα καθημερινό σενάριο με ανθρώπους και αντικείμενα. Οι δύο αυτές δραστηριότητες βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία».

-Για την οικονομική κρίση «Βασικές αρχές μου στο design ήταν πάντα η ευελιξία, η διαχρονικότητα και η ποιότητα
– όλα όσα υπαγορεύει δηλαδή η δύσκολη αυτή εποχή. Επομένως, οι στόχοι μου, τουλάχιστον, δεν έχουν επηρεαστεί».

-Για τη σχεδιαστική του ταυτότητα «Οι δημιουργίες μου κινούνται κάπου ανάμεσα στις οργανικές φόρμες και στις γεωμετρικές θεωρίες. Μορφοποιώ τα αντικείμενά μου χρησιμοποιώντας συμβολισμούς που “μεταφράζουν” την ιδέα του project. Η σχεδιαστική μου προσέγγιση – ελπίζω πρακτικά βελτιωμένη με το πέρασμα των χρόνων – στην ουσία παραμένει ίδια: να επιτυγχάνω τα καλύτερα με τα λιγότερα, να ξεφεύγω από τη δισδιάστατη υπόστασή μου και να ανακαλύπτω νέες αξίες. Πλέον, οξύμωρες καταστάσεις όπως ευχαρίστηση και υπευθυνότητα, μοναδικότητα και διαχρονικότητα συνυπάρχουν στο μυαλό μου».

-Για το iSaloni 2012 «Η οικονομική κρίση δυστυχώς ήταν παρούσα. Απουσίαζαν πρωτοποριακές ιδέες και καινούργια προϊόντα. Ακόμη και οι ανεξάρτητοι σχεδιαστές εγκλωβίστηκαν στη θεματική γύρω από τη φύση – τόσο συμβατικό πλέον. Ελπίζω του χρόνου σε εναλλακτικές ιδέες, στην ποιοτική παρά στην ποσοτική ανάπτυξη». 

-Για επαγγελματικές «συμπάθειες» «Ξεχωρίζω τη δουλειά του Benjamin Hubert. Η Poltrona Frau είναι όπως η ιταλική κουζίνα: ποιοτικές πρώτες ύλες και άρτια τεχνογνωσία».

7 Philippe Starck
Mε εφηβικό κέφι
Στον μετρημένο, αλλά ακάθεκτο Βρετανό Tom Dixon, οι Γάλλοι αντιπαραθέτουν τον πιο εξωστρεφή Philippe Starck, του οποίου προτεραιότητα εφέτος ήταν το «δημοκρατικό design». Οι συνεργασίες του με τις εταιρείες Kartell, Dedon, Baccarat, Emeco, Driade και Magis επικεντρώθηκαν σε αντικείμενα λιτού σχεδιασμού με στόχο το χαμηλό κόστος. Εν τω μεταξύ, σχεδίασε το φωτιστικό Τhe Light Photon για τα 50 χρόνια της Flos, ρόκαρε με τον Lenny Kravitz στο showroom της Kartell στο Μιλάνο και έπαιξε με τον φωτογραφικό φακό παρέα με την καρέκλα Play (Dedon). Ανεξάντλητο κέφι!

8 Ξύλο
Ο βασιλιάς
Το ξύλο δεν σκιάζεται από τα νέας τεχνολογίας υλικά. Διατηρεί την ηγετική θέση του και ανανεώνει την εικόνα του με γοητευτικά «νερά» επάνω στις επιφάνειες των επίπλων που υπογράφουν μεγάλοι οίκοι, οι πρωτοεμφανιζόμενοι σχεδιαστές του Satellite και οι φερέλπιδες στα υπόγεια τoυ Superstudio Piu, αλλά και οι αδελφοί Campana στην καμπυλωτή κουζίνα τους σε συνεργασία με τη Silestone. Το οικολογικό προφίλ του υλικού ανέδειξαν οι Antonio Citterio, Carlo Colombo, Karim Rashid και άλλοι 27 δημιουργοί στο project «Barrique» με έπιπλα από ξύλα παλιών βαρελιών.

9 Υφασμα
Επαναφορά του τουίντ
Το ύφασμα, ως εργαλείο του design, δεν φεύγει ποτέ από την επικαιρότητα. Απλώς επαναπροσδιορίζεται. Εφέτος εμφανίζεται με τη μορφή αυτού που λέμε τουίντ: κάτι η ρετρό τάση, κάτι η ανάγκη για ανθεκτικότητα – βλ. οικονομική κρίση – έδειξαν τον δρόμο. Αν και εκπέμπει μια θερμότητα που παραπέμπει σε κρύα χειμωνιάτικα βράδια, η υφή του είναι ιδιαιτέρως μαλακή και η εικόνα του κομψότατη. Το συναντήσαμε στα βασικά χρώματα λευκό και μαύρο, αλλά και σε έναν ενδιαφέροντα συνδυασμό με διακριτική αντίθεση κόκκινου – πράσινου και μπλε – πράσινου.

10 Φωτισμός
Νεάς εποχής
Το νέο στοίχημα των designers μοιάζει να είναι η απόλυτη αξιοποίηση της φωτεινής τεχνολογίας: LED, OLED, ίνες… Ο,τι προβλήθηκε στη Euroluce 2011, εφέτος βρήκε δημιουργική εφαρμογή. Τα σχετικά installations – συχνά συνοδεία μουσικής – κέρδισαν τις εντυπώσεις. Για παρά-δειγμα, στον χώρο της Nespresso στη Zona Tortona, επί της υποδοχής, βρισκόταν μια οθόνη με εναλλασσόμενους φωτισμούς, ενώ το σταντ της Rimadesio φωτιζόταν από έναν επιβλητικό κεντρικό κύβο με κινούμενες δέσμες φωτός. Τα φώτα τώρα είναι στραμμένα στη Euroluce 2013.