Με τη γλώσσα της αφίσας

Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ και εκφραστική ταυτότητα των Ολυμπιακών Αγώνων – ταυτόχρονα και ιστορική καταγραφή – περιλαμβάνει πολλά και ποικίλα στοιχεία. Ισως το εντυπωσιακό, λόγω και του μεγέθους, είναι η αφίσα. Στο πανόραμα που αρχίζει στην Αθήνα του 1896 – μάλλον ανεπίσημα, καθώς πρόκειται για το σχεδίασμα στο εξώφυλλο του σπουδαίου βιβλίου του Καρόλου Μπεκ – και καταλήγει στο Λονδίνο του 2012, η κάθε μία αφίσα έχει την ιδιαιτερότητά της.

Με τη γλώσσα της αφίσας | tovima.gr
Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ και εκφραστική ταυτότητα των Ολυμπιακών Αγώνων – ταυτόχρονα και ιστορική καταγραφή – περιλαμβάνει πολλά και ποικίλα στοιχεία. Ισως το εντυπωσιακό, λόγω και του μεγέθους, είναι η αφίσα. Στο πανόραμα που αρχίζει στην Αθήνα του 1896 – μάλλον ανεπίσημα, καθώς πρόκειται για το σχεδίασμα στο εξώφυλλο του σπουδαίου βιβλίου του Καρόλου Μπεκ – και καταλήγει στο Λονδίνο του 2012, η κάθε μία αφίσα έχει την ιδιαιτερότητά της. Ο καλλιτέχνης-σχεδιαστής επιχειρεί, σύμφωνα με την προσωπική αισθητική και το ταλέντο, να περάσει το μήνυμα των Αγώνων σε μια σύνθεση επί μέρους σχεδιασμάτων και χρωμάτων που να ανταποκρίνεται στην επικοινωνιακή σκόπευση της χώρας-πόλης. Μια περιδιάβαση των 28 αφισών – ο γνωστός φιλαθλητικός άνδρας κ. Πέτρος Συναδινός τις έχει συγκεντρώσει σ’ ένα, πράγματι, εντυπωσιακό διαχρονικό σύνολο – είναι μια καλή ευκαιρία για να θυμηθούμε ή και να γνωρίσουμε την αισθητική αλλά και την πρακτικότητα αυτού του τόσου ελκυστικού στοιχείου της εξωαγωνιστικής πλευράς των Ολυμπιακών.
***
ΑΞΙΖΕΙ, παρενθετικά, η αναφορά και ιδιαίτερη μνεία της διοργάνωσης, στο Ζάππειο Μέγαρο (15-20 Μαΐου) από την επιτροπή της ΕΟΕ «Φιλοτελισμού, νομισμάτων και άλλων αναμνηστικών τεκμηρίων», έκθεσης με θέμα «Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες και η συμβολή της Ελλάδας στα τεκμήρια». Για το αξιόλογο τελικό αποτέλεσμα μόχθησαν πολλοί που κρατούν ζωντανή την ιστορική και πολιτισμική έννοια των τεκμηρίων (η επιτροπή προεδρεύεται από τον κ. Συναδινό, ιθύνοντα νου στη συνέχιση και στην Ελλάδα μιας ιδέας, που έγινε πράξη, του Χουάν Αντόνιο Σάμαρανκ). Η έκθεση συνδυάστηκε με τη 18η παγκόσμια συνάντηση, με την ευκαιρία των επί θύραις Ολυμπιακών του Λονδίνου, των συλλεκτών ολυμπιακών ενθυμημάτων από όλον τον κόσμο.
***
ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΜΕ στην περιδιάβαση, με την αφίσα της έκδοσης Μπεκ. Οι αφίσες των επόμενων Ολυμπιακών Αγώνων είναι αμφιλεγόμενης ιστορικής αξίας, καθώς απουσιάζει η αναφορά των Ολυμπιακών Αγώνων (!) και το κεντρικό στοιχείο είναι οι παγκόσμιες εμπορικές εκθέσεις στο Παρίσι (1900) και στο Σεν Λούις των ΗΠΑ (1904). Ενα από τα τρωτά των Αγώνων αυτών ήταν το δυσοίωνο μέλλον του θεσμού. Ηρθε όμως το σωσίβιο των «Β’ εν Αθήναις Ολυμπιακών Αγώνων» (1906), τους οποίους κρατά σε καραντίνα της ιστορικής μνείας η ΔΟΕ, καθώς δεν τους είχε ευλογήσει ο ολυμπιάρχης βαρόνος Πιερ ντε Κουμπερτέν. Ευτυχώς οι Αγώνες του 1906 και στη συνέχεια αυτοί του Λονδίνου και της Στοκχόλμης (1908 και 1912) δυνάμωσαν και στήριξαν τον θεσμό.
***
ΤΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ στοιχείο ήταν εμφανές στους προαναφερθέντες Αγώνες και στη συνέχεια στην Αμβέρσα (1920), στο Παρίσι (1924), στο Αμστερνταμ (1928), στο Λος Αντζελες (1932), στο Βερολίνο (1936), στο Λονδίνο (1948) και στο Ελσίνκι (1952). Δηλαδή αθλητή σε δράση με ποικιλία – ακόμη και αρχαιοελληνική – θεματικής αξιοποίησης. Στη μακρά αυτή περίοδο και αργότερα στη Μόσχα (1980) οι λέξεις Ολυμπιακοί Αγώνες αντικαθίστανται από την Ολυμπιάδα (Olympiad και Olympiade) που έχει εννοιολογικά χρονική σημασία, δηλαδή το διάστημα μεταξύ δύο ολυμπιακών διοργανώσεων.
***
ΣΤΗ ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ του 1956 – καθώς και στην αφίσα των ιππικών αγώνων που έγιναν στη Στοκχόλμη λόγω της εμφανισθείσης επιζωοτίας στην Αυστραλία – αρχίζει μια νέα αντίληψη στην αισθητική και στην προβολή του γεγονότος. Βασικά συνθέσεις που βασίζονται στους πέντε κύκλους και σε κάποιο ιδιαίτερο, συχνά και εμβληματικό, στοιχείο της διοργανώτριας πόλης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα η Λύκαινα της Ρώμης (1960), ο ήλιος της Ιαπωνίας (Τόκιο 1964), το λαβυρινθώδες παραδοσιακό κέντημα του Μεξικού (1968). Ακόμη, η τεχνολογία του Μονάχου (1972), το κόκκινο αστέρι της Μόσχας (1980), το αρχαιοελληνικό στεφάνι της Αθήνας (2004) και το ιδεογράφημα του Πεκίνου (2008). Τέλος, η γραμμική (κυβιστική) σχεδίαση του Λονδίνου.
Οψόμεθα για την επίσημη αφίσα μιας, ουσιαστικά, ηπείρου, της Ν. Αμερικής και του Ρίο ντε Τζανέιρο για το 2016. Η τέχνη και η τεχνική της γραφιστικής σε μια παγκόσμια διαδρομή συμβόλων, χρωμάτων αλλά και επικοινωνιακής – όχι μόνο αθλητικής αλλά και γεωπολιτικής – σκοπιμότητας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk