«Ψηφίζουν» Ελλάδα οι Ολλανδοί

To τελευταίο διάστημα ο κ. Γρηγόρης Σκλήκας, διευθύνων σύμβουλος της FrieslandCampina Hellas ΑΕ, θυγατρικής του ομώνυμου ολλανδικού ομίλου, πηγαινοέρχεται τακτικά στο Βελιγράδι. Για λογαριασμό της μητρικής εταιρείας διαπραγματεύεται την εξαγορά των δύο γαλακτοβιομηχανιών Imlek και Mlekara Subotica που ανήκουν στη σερβική εταιρεία γαλακτοκομικών Salford Capital Partners.

To τελευταίο διάστημα ο κ. Γρηγόρης Σκλήκας, διευθύνων σύμβουλος της FrieslandCampina Hellas ΑΕ, θυγατρικής του ομώνυμου ολλανδικού ομίλου, πηγαινοέρχεται τακτικά στο Βελιγράδι. Για λογαριασμό της μητρικής εταιρείας διαπραγματεύεται την εξαγορά των δύο γαλακτοβιομηχανιών Imlek και Mlekara Subotica που ανήκουν στη σερβική εταιρεία γαλακτοκομικών Salford Capital Partners. Υπολογίζεται ότι τελικά η εξαγορά θα έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο – το αργότερο ως τον Σεπτέμβριο. Και φυσικά οι δύο σερβικές εταιρείες με τις έξι παραγωγικές μονάδες που διαθέτουν στις πρώην Γιουγκοσλαβικές Δημοκρατίες, θα ενσωματωθούν στον τομέα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που διευθύνεται από την Αθήνα.
Η στρατηγική του ολλανδικού ομίλου – που διατηρεί τον συνεταιριστικό χαρακτήρα του, με μετόχους 20.000 ολλανδούς κτηνοτρόφους – βρίσκεται στον αντίποδα του κλίματος που επικρατεί στον κύκλο των πολυεθνικών στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια αρκετά στελέχη πολυεθνικών εταιρειών ανησυχούν για το προσωπικό τους μέλλον. Με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης, η εξέλιξη της οποίας μήνα με τον μήνα απαξίωνε και συνεχίζει να απαξιώνει την εσωτερική αγορά, η Ελλάδα έχασε το ειδικό βάρος που διέθετε στη στρατηγική τους. Υπάρχουν εταιρείες που διατηρούν πλέον μόνο εμπορικά τμήματα στην Αθήνα και το μάνατζμεντ ασκείται από κάποια άλλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.
Οι Ολλανδοί στην προκειμένη περίπτωση κινούνται αντιστρόφως. Περίπου επτά χρόνια μετά τη δημιουργία της πρώτης παραγωγικής μονάδας του στην Πάτρα και ενώ η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα πήγαινε από το κακό στο χειρότερο, τον περασμένο Σεπτέμβριο δημιουργείται στην ίδια περιοχή η μονάδα παστεριωμένου γάλακτος – εκεί παράγεται το γιαούρτι NΟΥΝΟΥ, το γάλα υψηλής παστερίωσης ΝΟΥΝΟΥ Family, η κρέμα γάλακτος, αλλά και προϊόντα παιδικής διατροφής. Η δεύτερη επένδυση ήταν της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ. Και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι ημερησίως επεξεργάζεται 280 τόνους γάλακτος και απορροφά πλέον σχεδόν το 15% της ελληνικής γαλακτοπαραγωγής. Επίσης συνολικά η FrieslandCampina απασχολεί άμεσα περί τους 500 εργαζομένους και περισσότερους από 1.200 εμμέσως – χωρίς να προχωρήσει σε μειώσεις μισθών ή απολύσεις.
Παράλληλα γίνεται γνωστό – «Το Βήμα» έγραψε σχετικά προ μηνών – ότι η FrieslandCampina είναι μια από τις εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της μεγαλύτερης ελληνικής συνεταιριστικής τυροκομίας, της Δωδώνης, που διαθέτει η Αγροτική Τράπεζα. Και λίγο αργότερα ανακοινώνεται επισήμως ότι ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής, ο κ. Σκλήκας, ανέλαβε από 1ης Μαΐου του 2012 επικεφαλής του τομέα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Είναι προφανές ότι οι σχεδιασμοί των Ολλανδών είναι αρκούντως φιλόδοξοι για τα «ελληνικά πράγματα». Βέβαια αρκετές φορές στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων έχει διατυπωθεί η εκτίμηση ότι ένας από τους τομείς που έχουν προοπτικές στην ελληνική οικονομία, παρά την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, και αξίζει τον κόπο κανείς να επενδύσει είναι ο τομέας των τροφίμων, αλλά σίγουρα η FrieslandCampina δεν περίμενε κανέναν ειδικό να της το προτείνει, αφού η παρουσία της στην αγορά είναι μεγαλύτερη των 80 χρόνων.
Ηδη λοιπόν κατόρθωσαν να αποκτήσουν την πρώτη θέση στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων με 330 εκατ. ευρώ πωλήσεις στη διάρκεια του 2011. Και δικαίως ο κ. Σκλήκας – ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος το 2006 – επαίρεται ότι η εταιρεία «έχει κατακτήσει την πρώτη θέση στο σύνολο της αγοράς γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και την πρώτη θέση στις πέντε από τις έξι κατηγορίες προϊόντων του κλάδου». Εφέτος στόχος τους είναι να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.
Οπως έλεγε πηγή της εταιρείας μιλώντας στο «Βήμα», μπορεί εφέτος οι πωλήσεις γιαουρτιού – κυρίως τα επιδόρπια γιαουρτιού με φρούτα – να πέφτουν ως τώρα με ρυθμό 8% και η αγορά γάλακτος να είναι ελαφρά μειωμένη, αλλά έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις των τυροκομικών προϊόντων κατά 8%, με αποτέλεσμα να εξισορροπούνται οι απώλειες. Πράγματι εφέτος η εταιρεία ακολουθεί ιδιαίτερα επιθετική πολιτική σε ορισμένα δυναμικά προϊόντα. Η τιμή του τυριού Milner – προϊόν που κατέχει ηγετική θέση στη συγκεκριμένη αγορά – μειώθηκε από τις αρχές του χρόνου κατά 17% και κατά περίπου 15% η τιμή του γάλακτος εβαπορέ.
Εξαγορά στη Σερβία
* Στις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου ο ολλανδικός όμιλος FrieslandCampina υπέγραψε με τη Salford Capital «μνημόνιο συναντίληψης» για την εξαγορά των σερβικών γαλακτοβιομηχανιών Imlek και Mlekara Subotica. Η Salford Capital Partners διαθέτει πλειοψηφικά πακέτα μετοχών στις δύο γαλακτοβιομηχανίες, 79% και 82% αντιστοίχως. Η Imlek δραστηριοποιείται με διάφορες επωνυμίες προϊόντων στη Σερβία, στο Μαυροβούνιο, στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, ενώ η Mlekara Subotica στη Σερβία.
* Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες αυτές, μαζί με τη δραστηριότητα της FrieslandCampina σε Ουγγαρία, Ρουμανία και Ελλάδα, δίνουν στον όμιλο πρόσβαση σε μια αγορά 76 εκατομμυρίων καταναλωτών. Και φυσικά διαμορφώνεται μια ισχυρή βάση για μεγαλύτερη ανάπτυξη. Πρόκειται για την πρώτη σημαντική εξαγορά του ομίλου μετά τη συγχώνευση των Friesland Foods και Campina στα τέλη του 2008.
* Η Imlek και η Mlekara Subotica λειτουργούν ως ανεξάρτητες γαλακτοκομικές εταιρείες στα Δυτικά Βαλκάνια και οι δύο μαζί απευθύνονται σε αγορές περίπου 25 εκατομμυρίων καταναλωτών, ενώ οι συνολικές πωλήσεις τους ανέρχονται σε 270 εκατ. ευρώ, απασχολώντας 1.470 εργαζομένους σε έξι παραγωγικές μονάδες.

Γάλα ΝΟΥΝΟΥ από το 1929
Η µεγαλύτερη συνεταιριστική εταιρεία διαθέτει 116 μονάδες σε 30 χώρες
Μπορεί η παρουσία των προϊόντων ΝΟΥΝΟΥ στην ελληνική αγορά να χρονολογείται από το 1929, αλλά η ελληνική θυγατρική της Friesland άργησε πολλά χρόνια για να δημιουργηθεί, μόλις το 1983. Η πρώτη επωνυμία των προϊόντων ήταν LaNΟΥΝΟΥ και το 1936 έγινε ΝΟΥΝΟΥ. Το προϊόν με το οποίο η ολλανδική μάρκα έγινε γνωστή στους έλληνες καταναλωτές ήταν το εβαπορέ και από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 καθιερώνεται με τα προϊόντα παιδικής διατροφής.

Αλλά από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 η εταιρεία αναπτύσσεται αλματωδώς εισάγοντας πολλά νέα γαλακτοκομικά προϊόντα. Το 2004 με τη δημιουργία της πρώτης παραγωγικής της μονάδας γιαουρτιών στην Πάτρα η εταιρεία γίνεται από τους δυναμικούς παίκτες στη συγκεκριμένη κατηγορία. Το 2008 η FrieslandFoods συγχωνεύεται µε την Campina – πρόκειται για δύο συνεταιριστικές ολλανδικές επιχειρήσεις, που η πρώτη δραστηριοποιείται στον Βορρά και η δεύτερη στον Νότο με 20.000 κτηνοτρόφους ως μετόχους. Στην Campina ανήκε το τυρί Milner, το οποίο στην κίτρινη εκδοχή του εισάγεται και στη λευκή παράγεται στην Πάτρα. Ετσι η FrieslandCampina βρίσκεται στην τρίτη θέση στην παγκόσμια αγορά και είναι η µεγαλύτερη συνεταιριστική εταιρεία γαλακτοκοµικών προϊόντων στον κόσµο – διαθέτει 116 παραγωγικές μονάδες σε 30 χώρες και το 2011 είχε πωλήσεις ύψους 10 δισ. ευρώ.
Επόμενος σταθμός στην παρουσία της στην Ελλάδα είναι ο Σεπτέμβριος του 2011 που δημιουργείται η δεύτερη παραγωγική μονάδα στην Πάτρα, του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ – στην αγορά του λευκού γάλακτος διαθέτει μερίδιο περίπου 24%.
Το αν ο τρίτος σταθμός θα είναι η απόκτηση της Δωδώνης θα κριθεί ως το τέλος του χρόνου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk