Γ. Γ. Λιμένων: Προτεραιότητα οι παραχωρήσεις τερματικών σταθμών

Προτεραιότητα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής αποτελεί η οριστικοποίηση της πρότασης για παραχωρήσεις τερματικών σταθμών με διαδικασίες που εξασφαλίζουν τον ανταγωνισμό, τις επενδύσεις, και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικού λιμενικού συστήματος.

Προτεραιότητα της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής αποτελεί η οριστικοποίηση της πρότασης για παραχωρήσεις τερματικών σταθμών με διαδικασίες που εξασφαλίζουν τον ανταγωνισμό, τις επενδύσεις, και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικού λιμενικού συστήματος.

Αυτό επεσήμανε ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Θάνος Πάλλης μιλώντας στο Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης Λιμένων (Εuropean Sea Port Organisation), που πραγματοποιήθηκε στο Σοπότ της Πολωνίας με θέμα τη χρηματοδότηση των λιμένων και τις επενδύσεις στους ευρωπαϊκούς λιμένες.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης «σε ειδική συνεδρία κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας των εργασιών παρουσιάσθηκαν και συζητήθηκαν η πρόοδος, αλλά και οι δυστοκίες που έχουν παρουσιασθεί στη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων στην Ελλάδα».

Ο κ. Πάλλης πρόσθεσε ακόμη ότι η Γενική Γραμματεία επεξεργάζεται την οριστικοποίηση:

α) των εξειδικευμένων λειτουργιών συγκεκριμένων ελληνικών λιμένων σε αρμονία με τη σύνδεση των λιμένων με το ευρύτερο σύστημα μεταφορών,

β) των λειτουργιών που θα διατηρήσουν οι ισχυρές δημόσιες λιμενικές αρχής ρυθμιστικού χαρακτήρα που θα προκύψουν από την μεταρρύθμιση και θα είναι καθοριστικές για την ανταγωνιστικότητα και την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος και

γ) των πιθανών «ομαδοποιήσεων» δραστηριοτήτων οι οποίες και θα συνοδεύουν τους διεθνείς διαγωνισμούς για παραχωρήσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης διευρύνοντας το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ακόμη πως: «Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην πίεση που δημιουργεί η αρνητική πορεία της ελληνικής οικονομίας και στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει αλλά και τις καθυστερήσεις, που δημιουργεί η αναγκαιότητα να βρεθούν άμεσα χρήματα για την ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών. Στα πλαίσια αυτά σημειώθηκε ότι αναζητήθηκαν μοντέλα αποκρατικοποίησης λιμένων που ήταν, πρακτικά, ανεφάρμοστα».

Επίσης, εξέφρασε την ικανοποίηση πως προοδευτικά όλοι συνειδητοποιούν ότι δεν αποτελεί λύση η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ελληνικών λιμένων και πρυτανεύει η λογική παραχώρησης δικαιωμάτων εκμετάλλευσης, αναλύοντας ότι η εν λόγω δυναμική αποτυπώθηκε, μετά και από τις σχετικές συζητήσεις και με την τρόικα, στη διαφορετική προσέγγιση που συμπεριλαμβάνεται στο Μνημόνιο ΙΙ, όπου σε αντίθεση με το πρώτο μνημόνιο γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στις πολιτικές παραχωρήσεων.

«Η μεταστροφή δημιουργεί προϋποθέσεις για την οριστικοποίηση του στόχου για αποκρατικοποιήσεις με προοπτική. Η όλη διαδικασία πρέπει να συνοδευτεί με έμφαση των παραχωρήσεων στην ύπαρξη σημαντικών χρηματικών ροών κατά το αρχικό στάδιο ώστε εξυπηρετήσει και τις αναγκαιότητες δημοσιονομικής βελτίωσης και με γνώμονα ότι το ελληνικό λιμενικό σύστημα στερείται μεγέθους που θα δημιουργούσε επενδυτικό ενδιαφέρον για μεγάλο αριθμό λιμένων» επεσήμανε ο κ. Πάλλης και συμπλήρωσε ότι «παρά το γεγονός ότι μετά το 2008 οι επενδυτές στους λιμένες δεν προσφέρουν τα ποσά του παρελθόντος, και αυτό θα επηρεάσει τα όποια έσοδα, οι εξελίξεις στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή επιβάλλουν την αναγκαιότητα να κινηθούμε άμεσα».

Αναφερόμενος στην πορεία της πρώτης παραχώρησης, του ΣΕΜΠΟ Πειραιά στην COSCO, ο κ. Πάλλης τόνισε ότι είναι εμφανή τα θετικά αποτελέσματα όσον άφορα στην αύξηση της παραγωγικότητας, το σύνολο των κινήσεων, και το ρυθμό των επενδύσεων που πραγματοποιούνται από την εταιρία διαχείρισης του τερματικού.

Σημείωσε όμως ότι η απειρία της ελληνικής πολιτείας και εμπλεκόμενων φορέων σε παρόμοιες διαδικασίες οδήγησε σε μακροχρόνιες καθυστέρησης, λανθασμένες εντυπώσεις, άλλα και αρκετά λάθη. Οπως είπε το αποτέλεσμα ήταν να χρειασθεί η άμεση επαναδιαπραγμάτευση – η οποία και ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Απρίλιο – αλλά και ύπαρξη επιμέρους προβλημάτων που παραμένουν προς επίλυση.

Αναφορά έγινε στο γεγονός ότι η απουσία προβλέψεων για την επόμενη μέρα στις εργασιακές σχέσεις, περιπλέκει τα θέματα και ότι οι όποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν έγκαιρα μέσω ενός κοινωνικού διάλογου που θα επιτρέψει να αποφευχθούν αρνητικά φαινόμενα του παρελθόντος.

Οσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των δράσεων-προτάσεων, τονίσθηκε ότι στο βαθμό που θα το επιτρέψει η πολιτική κατάσταση, συγκεκριμένες αποφάσεις που αφορούν στις προσφερόμενες λιμενικές υπηρεσίες θεσμοθέτηση κανονισμών για τις παραχωρήσεις, και αμέσως μετά θα μπορούν να ξεκινήσουν οι σχετικοί διεθνείς διαγωνισμούς.

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται επιπλέον ότι «με δεδομένο το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ευρωπαϊκών λιμένων (το 96% ανήκει σε δημόσιο, την αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια και ναυτιλιακούς φορείς), οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς κινήθηκαν στο πνεύμα των συμμετεχόντων στις εργασίες του συνεδρίου που συζήτησαν την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών από τους ιδιώτες διαχειριστές τους ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων»
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των βασικότερων σημείων της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής από τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Σιμ Κάλλας ο οποίος υπογράμμισε ότι οι σταθεροί κανόνες που θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδοτική διαφάνεια και τον λιμενικό ανταγωνισμό, θα ενισχύσουν την απόδοση των λιμένων και την ποιότητα της εργασίας, θα εγγυηθούν ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον και θα εξασφαλίσουν τον στρατηγικό ρόλο των λιμανιών μέσα στο μεταφορικό σύστημα.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk