Στις ξένες αγορές ελπίζει η Creta Farm

Το 2000 ήταν μία καλή χρονιά για τους επιχειρηματίες. Μπορεί να προηγήθηκε το χρηματιστηριακό κραχ του Σεπτεμβρίου του 1999, αλλά η ευφορία της ανάπτυξης διατηρούσε υψηλά την «επιχειρηματική» αδρεναλίνη. Για τους αδελφούς Δομαζάκη ήταν η τυχερή τους χρονιά. Ολα αυτά όμως τότε. Δώδεκα χρόνια αργότερα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Η εταιρεία αναπτύχθηκε, αλλά συσσώρευσε υψηλό τραπεζικό δανεισμό και το στοίχημα της επιβίωσής της πλέον είναι οι ξένες αγορές.

Το 2000 ήταν μία καλή χρονιά για τους επιχειρηματίες. Μπορεί να προηγήθηκε το χρηματιστηριακό κραχ του Σεπτεμβρίου του 1999, αλλά η ευφορία της ανάπτυξης διατηρούσε υψηλά την «επιχειρηματική» αδρεναλίνη. Για τους αδελφούς Δομαζάκη ήταν η τυχερή τους χρονιά. Ολα αυτά όμως τότε. Δώδεκα χρόνια αργότερα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Η εταιρεία αναπτύχθηκε, αλλά συσσώρευσε υψηλό τραπεζικό δανεισμό και το στοίχημα της επιβίωσής της πλέον είναι οι ξένες αγορές.
Οικογένεια ταλαιπωρημένη επιχειρηματικά στους παλιούς καιρούς, είχε ανακάμψει και με τα δύο αδέλφια πλέον επικεφαλής, τους Μανώλη και Κωνσταντίνο Δομαζάκη, προσπάθησε να κάνει μια νέα αρχή, στις αρχές της περασμένης δεκαετίας, τοποθετώντας τα προϊόντα τους στην αγορά της Αττικής. Ηταν η εποχή που ο κλάδος των αλλαντικών διατηρούσε το ενδιαφέρον των καταναλωτών με διάφορες – λίγο-πολύ προβλέψιμες – καινοτομίες (γαλοπούλα, προϊόντα με χαμηλά λιπαρά κ.λπ.). Μία τάση υγιεινής διατροφής είχε αρχίσει αν όχι να γίνεται «πλειοψηφική», τουλάχιστον να κερδίζει ευρύτερα τμήματα των καταναλωτών. Η απειλή στις παραδοσιακές αλλαντοβιομηχανίες ήταν προφανής.
Στην αγορά των αλλαντικών η βιομηχανία Νίκας ήταν ο πρωταγωνιστής των εξελίξεων, κυρίως στην παραγωγή καινοτομικών προϊόντων, αλλά τότε άλλαξε και ιδιοκτήτη. Η Creta Farm ήταν ο νέος παίκτης, κι όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, διέθετε και δυναμισμό και φιλοδοξία. Τότε, λοιπόν, οι αδελφοί Δομαζάκη έκαναν την επιτυχία της ζωής τους. Λανσάρισαν στην αγορά τη μεγαλύτερη καινοτομία στην παραγωγή των αλλαντικών – αφαίρεση ζωικού λίπους και αντικατάστασή του με ελαιόλαδο. Ακολουθώντας μία επιθετική διαφημιστική τακτική γρήγορα κατόρθωσαν να βρεθούν στην πρώτη θέση της αγοράς. Με μία όμως «μικρή λεπτομέρεια»: το σημαντικότερο μέρος της ανάπτυξής τους βασίστηκε σε τραπεζικό δανεισμό.
Αφού κατόρθωσαν να βρεθούν στην κορυφή της ελληνικής αγοράς, αποφάσισαν στη συνέχεια να στραφούν στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό συνέβη το 2007. Η πρώτη προσπάθεια – για την οποία δαπάνησαν πολύ χρόνο και αρκετά εκατομμύρια ευρώ – απέτυχε. Αλλά εν τω μεταξύ ενέσκηψε η κρίση. Ξαναπροσπάθησαν στις ΗΠΑ και παράλληλα έβαλαν στόχο τις αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Σουηδίας. Τα πράγματα όμως άλλαξαν και η είσοδος σε αυτές τις αγορές χρειαζόταν χρηματοδότηση. Και κεφάλαια δεν υπήρχαν. Ο τραπεζικός δανεισμός έγινε και πάλι απαραίτητος, ενώ οι εξαγωγές αποτελούν πλέον μονόδρομο για την επιβίωση όχι μόνο της Creta Farm, αλλά και πολλών άλλων ελληνικών εταιρειών.
Η περυσινή χρονιά είναι ενδεικτική της προσπάθειας που καταβάλλουν οι αδελφοί Δομαζάκη. Το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων της εταιρείας αυξήθηκε κατά περίπου 20 εκατ. ευρώ, και από 65 εκατ. ευρώ ανήλθε στα 85 εκατ. ευρώ, ενώ του ομίλου ξεπέρασε τα 90 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά οι πωλήσεις της Creta Farm μειώθηκαν κατά 2,1% και διαμορφώθηκαν στα 97,4 εκατ. ευρώ, ενώ του ομίλου από 105 εκατ. ευρώ που ήταν το 2010 έπεσαν στα 101,7 εκατ. ευρώ. Το πιο ανησυχητικό όμως γεγονός είναι πως το EBIΤDA της εταιρείας από 14,6 εκατ. ευρώ έπεσε στα 10,1 εκατ. ευρώ και του ομίλου από τα 12,5 εκατ. ευρώ μειώθηκε στα 3,7 εκατ. ευρώ.
Βέβαια ο κ. Κ. Δομαζάκης μιλώντας προς «Το Βήμα» υποστηρίζει ότι εφέτος το EBIΤDA της εταιρείας θα επανέλθει στα 14 εκατ. ευρώ και εξηγεί ότι η αύξηση του δανεισμού οφείλεται, πρώτον, στη χρηματοδότηση των εταιρειών στις ξένες αγορές, απ’ όπου ευελπιστεί να έχει σημαντικά οφέλη από το 2013 και, δεύτερον, στην κατάργηση της πίστωσης από τις ξένες εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. Οπως λέει ο ίδιος, «με τις προμηθευτικές μας εταιρείες είχαμε πίστωση 90 ημερών, τώρα πλέον προμηθευόμαστε ό,τι χρειαζόμαστε μόνο τοις μετρητοίς». Ωστόσο είναι αισιόδοξος, και εφέτος εκτιμά πως από τις ξένες αγορές θα έχει πωλήσεις περί τα 8 εκατ. ευρώ, αλλά το 2013 θεωρεί ότι θα έχει ικανοποιητικά αποτελέσματα. Βέβαια για την ελληνική αγορά ούτε λόγος. Εκτιμά ότι εφέτος θα έχει μείωση πωλήσεων από 3% ως και 5%. Οι καλές ημέρες της ελληνικής αγοράς είναι πια παρελθόν και οι ελπίδες όχι μόνο ανάπτυξης αλλά και επιβίωσης βρίσκονται στις ξένες αγορές.

Οι πωλήσεις
* Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2011 η Creta Farm είχε πωλήσεις ύψους 97,4 εκατ. ευρώ, έναντι 99,5 εκατ. ευρώ το 2010, σημειώνοντας πτώση 2,1%. Το EBITDA ανήλθε στα 10,1 εκατ. ευρώ, δηλαδή 10,4% επί των πωλήσεων, έναντι 14,6% το 2010, και επιβαρύνθηκε και από έκτακτα έξοδα ύψους 900.000 ευρώ. Ετσι, σε συνδυασμό με τα αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα, που ανήλθαν στα 6 εκατ. ευρώ έναντι 4,4 εκατ. ευρώ το 2010, διαμόρφωσαν τα προ φόρων κέρδη μόλις στις 200.000 ευρώ.
* Σε επίπεδο ομίλου το 2011 η εταιρεία συνέχισε να επεκτείνεται. Στην αγορά των ΗΠΑ τα προϊόντα της εταιρείας βρίσκονται σε μεγάλο αριθμό κεντρικών σημείων πώλησης και, όπως είπε ο κ. Δομαζάκης, «τα προϊόντα µας τοποθετήθηκαν εφέτος στις αρχές του Απριλίου. Πρόκειται για µια νέα σειρά προϊόντων και εφέτος περιµένουµε πωλήσεις περίπου 2,5 εκατ. ευρώ». Στην Ισπανία, η εταιρεία τοποθέτησε τα προϊόντα της στις τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες λιανεμπορικές αλυσίδες, αλλά το κόστος εισόδου στην αγορά, τα κόστη για τη διαφημιστική τους προώθηση και οι δαπάνες για την ανασυγκρότηση κάποιων από τις θυγατρικές εταιρείες επιβάρυναν σημαντικά τα αποτελέσματα, διαμορφώνοντας το EBITDA του ομίλου σε 3,7 εκατ. ευρώ, έναντι 12,5 εκατ. ευρώ το 2010, με αποτέλεσμα να καταγράψει ζημιά 8 εκατ. ευρώ.
Ανακατατάξεις στην αγορά των αλλαντικών
Οι επιχειρήσεις του κλάδου επιδιώκουν τη διαφοροποίηση των προϊόντων τους, σύμφωνα με μελέτη της ICAP

Ανακατατάξεις στην αγορά των αλλαντικών προβλέπονται, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ICAP. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «ο κλάδος των αλλαντικών και των κρεατοσκευασμάτων περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, η πλειονότητα των οποίων είναι μικρού ή μεσαίου μεγέθους. Ωστόσο λίγες μεγάλες βιομηχανίες αλλαντικών ελέγχουν (από κοινού) πλειοψηφικό μερίδιο αγοράς, ενώ το υπόλοιπο μοιράζεται σε πλήθος επιχειρήσεων. Αλλωστε τα τελευταία χρόνια σε αρκετές περιπτώσεις παραγωγικές επιχειρήσεις του κλάδου (όχι μόνο μικρού μεγέθους) αναγκάστηκαν να τεθούν εκτός αγοράς, αντιμετωπίζοντας σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Εκπρόσωποι του κλάδου αναμένουν περαιτέρω αναδιάταξη στον τομέα της προσφοράς και (ως έναν βαθμό) αναδιανομή μεριδίων αγοράς, προς όφελος κυρίως μεγάλων αλλαντοβιομηχανιών».
Ετσι σημειώνεται ότι «λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, οι οργανωμένες επιχειρήσεις του κλάδου επιδιώκουν τη διαφοροποίηση των προϊόντων τους, τόσο μέσω της διεύρυνσης της ποικιλίας όσο και μέσω της βελτίωσης της ποιότητας των προϊόντων τους. Επίσης, η επικοινωνιακή πολιτική που εφαρμόζουν βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην προβολή της ποιότητας των προϊόντων τους, προκειμένου να αποκτήσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού».
Δίπλα όμως στα επώνυμα προϊόντα προστέθηκε ακόμη ένας ανταγωνιστής, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των αλυσίδων σουπερμάρκετ. Κι όπως αναφέρεται, «τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός στην εξεταζόμενη αγορά οξύνεται, λόγω και της διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Αναφορικά με τα δίκτυα διανομής, σημειώνεται ότι ιδιαίτερη βαρύτητα έχει το δίκτυο των σουπερμάρκετ, μέσω του οποίου διοχετεύονται μεγάλες ποσότητες «επώνυμων» κυρίως προϊόντων, γεγονός που κάνει οξύτατο τον ανταγωνισμό».
Αλλά οι προοπτικές του κλάδου στα επόμενα χρόνια δεν είναι ευοίωνες. Στη σχετική έρευνα επισημαίνεται ότι «το τρέχον έτος αναμένεται συνέχιση της ύφεσης στην ελληνική οικονομία και εντεινόμενες πιέσεις στο διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα. Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τις συνθήκες που διαμορφώνονται και με βάση τις απόψεις αρκετών παραγόντων της αγοράς, οι προβλέψεις φαίνονται δυσοίωνες, καθώς για τα αλλαντικά αναμένεται μείωση της τάξεως του 5%-7%, ενώ λιγότερο έντονη προβλέπεται για τα κρεατοσκευάσματα (η μείωση δεν θα ξεπερνά το 5%)».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk