Οι συγγραφείς βολτάρουν στην Κρουαζέτ

Από την ερχόμενη Τετάρτη ο ιταλός σκηνοθέτης και ηθοποιός Νάνι Μορέτι θα είναι ο πρόεδρος του μεγαλύτερου κινηματογραφικού φεστιβάλ στον κόσμο και θα δώσει το στίγμα της τάσης που θα επικρατήσει στις αίθουσες στο δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους.

Από την ερχόμενη Τετάρτη ο ιταλός σκηνοθέτης και ηθοποιός Νάνι Μορέτι θα είναι ο πρόεδρος του μεγαλύτερου κινηματογραφικού φεστιβάλ στον κόσμο και θα δώσει το στίγμα της τάσης που θα επικρατήσει στις αίθουσες στο δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους. Ωστόσο με το πρόγραμμα του εφετινού Φεστιβάλ Καννών (16-27 Μαΐου) η θέση του προέδρου θα ταίριαζε περισσότερο σε έναν ή μια συγγραφέα, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν με τη Φρανσουάζ Σαγκάν, τον Τενεσί Γουίλιαμς ή τον Ζορζ Σιμενόν.
Ο λόγος απλός. Το εφετινό φεστιβάλ είναι το πιο… λογοτεχνικό των τελευταίων χρόνων: ταινίες όλων των εθνικοτήτων με κοινό χαρακτηριστικό τις δυνατές λογοτεχνικές ρίζες. Σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις οι πραγματικοί σταρ αυτών των ταινιών δεν είναι άλλοι από τους συγγραφείς στο έργο των οποίων στηρίζονται.

Στους δρόμους

Κοινός παρονομαστής των δύο πιο αναμενόμενων ταινιών που έχουν στηριχθεί σε βιβλία είναι το στοιχείο της περιπλάνησης/ υπαρξιακής αναζήτησης. Η πρώτη είναι το πολυσυζητημένο «On the road» του Βραζιλιάνου Βάλτερ Σάλες. Ανέφικτη θεωρούνταν ως πριν από μερικά χρόνια μια κινηματογραφική διασκευή του αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του Τζακ Κέρουακ «Στον δρόμο» (εκδόσεις Θεμέλιο). Η ανάγκη υπαρξιακής αναζήτησης του κεντρικού ήρωα (και alter ego του συγγραφέα) Σαλ Πάρανταϊζ τον οδήγησε στο Ντένβερ, στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Αντζελες, στο Τέξας και στο Μεξικό, όχι όμως και στην ασημένια οθόνη.
Το μυθιστόρημα, που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1957 για να γίνει η Βίβλος των επαναστατημένων beatniks, βρήκε τελικά τον δρόμο για τον κινηματογράφο με τη σφραγίδα του Σάλες και του πορτορικανού σεναριογράφου Χοσέ Ριβέρα. Η επιλογή τους δεν έγινε τυχαία, καθώς οι ίδιοι άνθρωποι υπήρξαν υπεύθυνοι για την ταινία «Ημερολόγια μοτοσικλέτας», μεταφορά στην οθόνη του οδοιπορικού του Ερνέστο – Τσε – Γκεβάρα και του φίλου του Αλμπέρτο Γκρανάδα στη Λατινική Αμερική.
Η δεύτερη ταινία που κινεί την περιέργεια, τοποθετημένη επίσης στους δρόμους αλλά μόνο της Νέας Υόρκης, είναι η «Cosmopolis». Το μυθιστόρημα του Ντον ΝτεΛίλο στο οποίο βασίστηκε (εκδόσεις Εστία) γράφηκε σε εντελώς διαφορετική περίοδο, αρχές του κυνικού νέου millennium. Και πραγματικά κάπως έτσι διαφημίζεται το φιλμ του «τρελού» καναδού σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ: «Επιτέλους, η πρώτη ταινία για το νέο millennium».

Η ευρωπαϊκή ματιά

Πέρυσι τέτοια εποχή στις Κάννες ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι εμφανίστηκε στην αίθουσα των συνεντεύξεων Τύπου καθισμένος σε αναπηρικό καροτσάκι. Ωστόσο, παρά το εγκεφαλικό που είχε υποστεί, ανακοίνωσε γεμάτος ζωντάνια την αμέσως επόμενη ταινία του, μια κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Εγώ κι εσύ» του Νίκολο Αμανίτι (εκδόσεις Καστανιώτη). Μάλιστα, ο ιταλός σκηνοθέτης σχεδίαζε να γυρίσει τρισδιάστατο το δράμα δωματίου του Αμανίτι. Εν τέλει γυρίστηκε δισδιάστατο και θα προβληθεί εκτός συναγωνισμού.
Επίσης εκτός συναγωνισμού η τελευταία ταινία ενός άλλου Ιταλού, του Ντάριο Αρτζέντο, μετρ των πάλαι ποτέ θρίλερ giallo. Ο Αρτζέντο καταπιάνεται με μια τρισδιάστατη άποψη του κλασικού «Δράκουλα» του Μπραμ Στόκερ και η κουκλάρα κόρη του, Αζια Αρτζέντο, έχει τον βασικό γυναικείο ρόλο δίπλα στον γερμανό ηθοποιό-«φετίχ» του Αρτζέντο Τόμας Κρέτσμαν στον ρόλο του αιμοβόρου κόμη.
Με τη σειρά των «Μαύρων θεατρικών έργων» του στα χρόνια πριν από τη γερμανική κατοχή, ο Ζαν Ανούιγ έφερε στο προσκήνιο ζοφερά ή χαρωπά θέματα έχοντας τη ματιά του στραμμένη στους αρχαίους ελληνικούς μύθους. Ενα από αυτά είναι η «Ευρυδίκη» (μεταφορά του μύθου του Ορφέα και της Ευρυδίκης) την οποία ο Αλέν Ρενέ μετέτρεψε σε ταινία στο «Vous n’avez encore rien vu» με τον Λαμπέρ Γουιλσόν ως Ορφέα και τη Σαμπίν Αζεμά ως Ευρυδίκη. Η ταινία προβάλλεται εντός συναγωνισμού.
Μέλος μιας καθολικής, συντηρητικής αστικής οικογένειας, ο γάλλος συγγραφέας Φρανσουά Μοριάκ εγκατέλειψε τις σπουδές του για να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στη συγγραφή. Ενα από τα γνωστότερα έργα του, η «Τερέζ Ντεκερού», εκδόθηκε το 1927 και παρακολουθεί την προσπάθεια μιας γυναίκας να ξεφύγει από τον κλοιό των κοινωνικών πιέσεων και της ανιαρής ζωής της στη γαλλική επαρχία. Με πρωταγωνίστρια την Οντρέ Τοτού, η «Therese D.», η τελευταία κινηματογραφική εκδοχή του, έμελλε να γίνει το κύκνειο άσμα του καλού σκηνοθέτη Κλοντ Μιλέρ και στις 26 Μαΐου θα ρίξει την αυλαία του 64ου Φεστιβάλ Καννών.
Τέλος, ο ρώσος σκηνοθέτης Σεργκέι Λόζιντσα με την ταινία «Στην ομίχλη» μάς μεταφέρει στο ρωσικό μέτωπο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βασισμένος σε σελίδες του μυθιστορήματος του Βασίλι Μπικόφ, ονομαστού λευκορώσου συγγραφέα και επικριτή του αυταρχικού καθεστώτος της χώρας του ο οποίος στην Ελλάδα δεν είναι ευρέως γνωστός.
Η ώρα των σταρ
Από τα μεγάλα ονόματα της εφετινής διοργάνωσης, εκείνα του Μπραντ Πιτ και της Νικόλ Κίντμαν είναι μάλλον τα «βαρύτερα». Και οι δύο πρωταγωνιστούν σε ταινίες που σχετίζονται άμεσα με τη λογοτεχνία. Ο μεν Πιτ πρωταγωνιστεί στο «Killing them softly», την τελευταία ταινία του Αντριου Ντόμινικ (σκηνοθέτη της καλλιτεχνικής επιτυχίας του Πιτ «Η δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς»), κινηματογραφική μεταφορά του pulp μυθιστορήματος του Τζορτζ Β. Χίγκινς – ο οποίος είχε γράψει το καταθλιπτικό αστυνομικό «Οι φίλοι του Εντι Κόιλ», που επίσης έχει γίνει ταινία με πρωταγωνιστή έναν καταπληκτικό Ρόμπερτ Μίτσαμ.
Η Κίντμαν συμπρωταγωνιστεί με τον Κλάιβ Οουεν στην ταινία «Hemingway & Gellhorne», που μπορεί να μην έχει βασιστεί σε βιβλίο, αναφέρεται όμως στη σχέση της πολεμικής ανταποκρίτριας Μάργκαρετ Γκέλχορν με τον συγγραφέα Ερνεστ Χεμινγκγουέι κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ταινία του Φίλιπ Κάουφμαν θα προβληθεί εκτός συναγωνισμού.
Ο Σία Λε Μπεφ, ο Τομ Χάρντι και ο Γκάι Πιρς είναι οι πρωταγωνιστές στο «Lawless» του Αυστραλού Τζον Χίλκοουτ, που τοποθετείται στην εποχή του οικονομικού κραχ στις ΗΠΑ και αποτελεί διασκευή του μυθιστορήματος του Ματ Μπόντουραντ «The Wettest County in the World», σε σενάριο του Νικ Κέιβ. Τέλος, το «The paperboy» του Λι Ντάνιελς (σκηνοθέτη του «Precious») λαμβάνει χώρα στη Φλόριδα: ένας ρεπόρτερ αναζητεί τη λύση του μυστηρίου στο οποίο εμπλέκεται ένας θανατοποινίτης (πρωταγωνιστούν οι Ζακ Εφρον και Τζον Κιούζακ).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk