Eίχα την τύχη να επισκεφτώ το Corporate Museum της Shiseido πριν από ενάμιση χρόνο στα περίχωρα του Τόκιο. Σε ένα εντυπωσιακό κτίριο μοντέρνας αρχιτεκτονικής ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να μυηθεί στην ιστορία του οίκου μέσα από μοναδικά εκθέματα, αυθεντικές συσκευασίες προϊόντων και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Η ιστορία του οίκου ξεκινά το 1872 όταν ο Αρινόμπου Φουκουχάρα ανοίγει το πρώτο κατάστημα Shiseido, ένα μικρό φαρμακείο στην Γκίνζα, μία από τις πιο κομψές σήμερα και δημοφιλείς περιοχές της ιαπωνικής πρωτεύουσας. Τις βάσεις όμως για να γίνει ο οίκος Shiseido ένας από τους μεγαλύτερους της σύγχρονης βιομηχανίας της ομορφιάς τις έβαλε στις αρχές του 20ού αιώνα ο Σίντσο Φουκουχάρα, ο τριτότοκος γιος του ιδρυτή. Ο θαυμασμός του για τις επιστήμες και τον πολιτισμό της Δύσης μαζί με τον σεβασμό στις παραδόσεις και τη φιλοσοφία της Ανατολής και η αγάπη του για τις τέχνες μεταμόρφωσαν, στην κυριολεξία, τη φαρμακευτική εταιρεία που κληρονόμησε από τον πατέρα του. Εδώ, στην Αθήνα, ο οίκος πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες την πρώτη, παγκόσμια, έκθεση για τον εορτασμό των 140 χρόνων του, όπου είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε την επιμελήτρια του μουσείου Γιουκίκο Κασιγουακούρα.

Τα εκθέματα του μουσείου δεν ταξιδεύουν συχνά εκτός Ιαπωνίας. Γιατί επιλέξατε την Ελλάδα;

Η χώρα σας είναι πολύ μακριά από τη δική μας. Στόχος μας ήταν λοιπόν να γνωρίσουμε στο ελληνικό κοινό την πλούσια ιστορία μας και να αναδείξουμε τις αξίες μας, την επιστήμη, τον πλούτο και τη φιλοξενία (στα γιαπωνέζικα omotenashi), όπως τις οραματίστηκε ο ιδρυτής του οίκου. Είναι μια ευκαιρία να επικοινωνήσουν οι λαοί των δύο χωρών και να γνωριστούν καλύτερα.

Ποιο από τα εκθέματα ξεχωρίζετε;

Το Eudermine. Είναι το πρώτο καλλυντικό (1897) που αναδεικνύει τη φιλοσοφία του οίκου Shiseido για το τι σημαίνει όμορφο δέρμα. Επειτα, τη σειρά de Luxe (1932) που όρισε νέα πρότυπα τόσο στο τεχνολογικό πεδίο όσο και στον σχεδιασμό της συσκευασίας. Είναι τα πρώτα προϊόντα με την καμέλια στη συσκευασία τους, το άνθος που σχεδίασε ο Σίντσο Φουκουχάρα και καθιερώθηκε ως λογότυπο του οίκου.

Παρ’ όλα αυτά, σε πολλές συσκευασίες και διαφημίσεις της Shiseido, κυρίως της δεκαετίας του ’60, διακρίνουμε το αραβικό γραμμικό, διακοσμητικό σχέδιο με τις κυματιστές γραμμές. Πώς εντάσσεται στην ιαπωνική κουλτούρα;

Το σχέδιο arabesque το βρίσκουμε σε ποικίλες μορφές, σε διαφορετικές χρονικά περιόδους και σε πολλά μέρη ανά τον κόσμο, ανάμεσά τους και στην Ελλάδα. Το αντίστοιχο, ελληνικής προέλευσης, το είδα χθες που επισκέφτηκα το Μουσείο της Ακρόπολης. Με αυτόν τον τρόπο αναδεικνύεται η αγάπη του οίκου Shiseido για τις τέχνες.

Τι σας γεμίζει στην επαγγελματική σας καθημερινότητα;

Να ανακαλύπτω την έννοια του πλούτου, όπως τον οραματίστηκε ο ιδρυτής μας. Μια έννοια που δεν έχει να κάνει με την επίδειξη. Αλλά με την πίστη στην άριστη ποιότητα.