Πες μου τι βλέπεις να σου πω ποιος είσαι…

Μπορεί να αιωρείται η πεποίθηση ότι η κρίση άλλαξε τις τηλεοπτικές συνήθειες των Ελλήνων, εντούτοις, όπως προκύπτει από τα στοιχεία τηλεθέασης, η οικονομική μας κατάσταση ελάχιστα επηρεάζει τις επιλογές στο τηλεκοντρόλ. Περίπου τα ίδια βλέπουμε, τον ίδιο χρόνο αφιερώνουμε στη μικρή οθόνη ενώ οι μεσήλικοι και οι ηλικιωμένοι ανακηρύσσονται πρωταθλητές στην αρένα της τηλεθέασης.

Μπορεί να αιωρείται η πεποίθηση ότι η κρίση άλλαξε τις τηλεοπτικές συνήθειες των Ελλήνων, εντούτοις, όπως προκύπτει από τα στοιχεία τηλεθέασης, η οικονομική μας κατάσταση ελάχιστα επηρεάζει τις επιλογές στο τηλεκοντρόλ. Περίπου τα ίδια βλέπουμε, τον ίδιο χρόνο αφιερώνουμε στη μικρή οθόνη ενώ οι μεσήλικοι και οι ηλικιωμένοι ανακηρύσσονται πρωταθλητές στην αρένα της τηλεθέασης. Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζουν οι συσχετισμοί των επιλογών μας οι οποίοι σε κάποιες περιπτώσεις προκαλούν ακόμη και έκπληξη. Συσχετισμοί οι οποίοι δείχνουν πως αν μη τι άλλο… άβυσσος η ψυχή του τηλεθεατή.

Το πρώτο τρίμηνο του 2012 βλέπουμε λιγότερο τηλεόραση απ’ όσο είδαμε το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2011, χρονιά η οποία σημείωσε τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης της τελευταίας πενταετίας. Επίσης την τρέχουσα χρονιά οι περισσότεροι τηλεθεατές επέλεξαν το Mega, με δεύτερο στις προτιμήσεις τους τον ANT1, ενώ ο Alpha προσείλκυσε πολύ λιγότερους. Από την άλλη, το γεγονός ότι πλέον βγήκε εκτός μάχης το Alter φαίνεται να μην επηρέασε την τηλεθέαση των άλλων καναλιών, Star, ΝΕΤ, Σκάι, τα οποία διατήρησαν τα ποσοστά τους σταθερά.
Σταθερότητα εμφανίζουν και τα ηλικιακά γκρουπ των τηλεθεατών καθώς όσο αυξάνονται τα χρόνια αυξάνεται ανάλογα και η τηλεθέαση. Για παράδειγμα, το 2011 τηλεόραση παρακολούθησε το 62,5% των ηλικιών 65+, ποσοστό που προσγειώνεται στο 38,3% όταν πρόκειται για τηλεθεατές του 15-44, γεγονός που μεταφράζεται σε «όσο μεγαλώνουμε τόσο περισσότερη παρέα μάς κάνει η τηλεόραση».
Παρακολουθώντας προσεκτικά την εξέλιξη της σεζόν, και όχι της χρονιάς, ανά τρίμηνο το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι, με μοναδική εξαίρεση τον Alpha, σε όλα τα άλλα κανάλια οι τηλεθεατές από την αρχή ως σήμερα έχουν ελαφρώς αυξηθεί, κάτι που ενισχύεται και από την εικόνα που παρουσιάζει η δημοφιλέστερη ζώνη της ημέρας, το prime time. Η ψυχαγωγία άλλωστε πάντα κερδίζει τη μερίδα του λέοντος σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ, κάτι που ενισχύεται και από το γεγονός ότι ακόμη και εκπομπές οι οποίες δεν προβάλλονται στο prime time καταφέρνουν να σημειώσουν πολύ υψηλά ποσοστά. Πρώτη και καλύτερη στον πίνακα είναι οι «Κηπουροί του Mega» με 22,7% και 18,1% στο 15-44, ακολουθούν οι «Γλυκές αλχημείες» με 21,5% και το ίδιο ποσοστό στα νεανικά κοινά, το «Ολα για την υγεία mou» που σημείωσε 20,1% και 15,3% αντίστοιχα καθώς και το «Παρέα στην κουζίνα» με 16,8% στο σύνολο και 17% στους νέους.
Ποιος ο συνδυασμός των επιλογών που κάνουν οι τηλεθεατές; Επειδή όλα μετρoύνται πλέον στην τηλεόραση, τα στοιχεία που προκύπτουν σχηματίζουν πολύ ενδιαφέροντα προφίλ τηλεθεατών και καταρρίπτουν μύθους που θέλουν κάποιους αυστηρά προσανατολισμένους σε σοβαρά προγράμματα και κάποιους άλλους να παραμένουν «κολλημένοι» με την πλάκα.

Η ανατομία των επιλογών
Για παράδειγμα, ένα από τα μεγαλύτερα σε όγκο τηλεοπτικά κοινά, αυτό που παρακολουθεί το «Αλ Τσαντίρι νιουζ», επιλέγει τα εξής 10 προγράμματα στον πίνακα των προτιμήσεών του: «Η ζωή της άλλης», «Πίσω στο σπίτι», «Οι βασιλιάδες», «Κλινική περίπτωση», «Με λένε Βαγγέλη» και αγώνες ποδοσφαίρου. Τα παραπάνω μαρτυρούν ότι ουσιαστικά το κοινό του Λάκη Λαζόπουλου αποτελείται κυρίως από τηλεθεατές που προτιμούν τα σίριαλ και το ποδόσφαιρο και όχι ντοκυμαντέρ, ενημέρωση ή ξένες σειρές.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι επιλογές στο prime time των μαμάδων, ηλικίας 25-54, οι οποίες παρακολουθούν το «Πρωινό mou». Κατά συντριπτική πλειοψηφία το τηλεκοντρόλ τους τις οδηγεί στο Mega σε ποσοστό 37,2%, ακολουθεί με μεγάλη διαφορά ο ΑΝΤ1 με 18,9%, ο Σκάι με 12%, το Star με 7,2% ενώ πολύ χαμηλά στις προτιμήσεις τους βρίσκονται ο Alpha με 4,9% και η ΝΕΤ με 3,7%. Εν μέρει λογική η εικόνα καθώς οι «ουραγοί» έχουν απαξιώσει το prime time τους την τρέχουσα σεζόν.
Βλέποντάς το αντίστροφα, δηλαδή αναζητώντας τις επιλογές στην πρωινή ζώνη των γυναικών 15-64 που παρακολουθούν σειρές του Mega η εικόνα είναι λίγο διαφορετική. Η ψαλίδα ανάμεσα στο Mega και στον ΑΝΤ1 κλείνει καθώς το «Πρωινό mou» παρακολουθεί το 35,5% και το «Πρωινό ΑΝΤ1» το 24,4%. Υπάρχει και μια μεγάλη μερίδα ωστόσο η οποία προτιμά την ενημέρωση και όχι την ψυχαγωγία, εξ ου και το «Σκάι τώρα» αγγίζει το 11,7% αλλά και το «Συμβαίνει τώρα» στη ΝΕΤ το 4,5%. Τέλος, επειδή η πρωινή είναι και η καταλληλότερη ώρα για μαγειρική, σε ποσοστό 6,1% οι κυρίες επιλέγουν την εκπομπή του Star «Στην κουζίνα με την Ντίνα» σε συνδυασμό με ολίγη σαπουνόπερα «Μαρία, άγγελέ μου».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Media
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk