Σήλια Κριθαριώτη: Το μπαλέτο είναι η ψυχοθεραπεία μου

Η συνάντησή μας με τη Σήλια Κριθαριώτη έγινε ένα ηλιόλουστο μεσημέρι, πριν από δέκα ημέρες, στο ατελιέ της, ένα εντυπωσιακό νεοκλασικό στην οδό Δαιδάλου, στην Πλάκα. Με υποδέχθηκαν οι συνεργάτες της και με οδήγησαν σε ένα φωτεινό δωμάτιο όπου, πέρα από τη λιτή επίπλωση, δέσποζαν τα κοστούμια για τη φιλόδοξη παραγωγή του μπαλέτου του Προκόφιεφ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», που σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία της σχεδιάστριας μόδας με την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Η συνάντησή μας με τη Σήλια Κριθαριώτη έγινε ένα ηλιόλουστο μεσημέρι, πριν από δέκα ημέρες, στο ατελιέ της, ένα εντυπωσιακό νεοκλασικό στην οδό Δαιδάλου, στην Πλάκα. Με υποδέχθηκαν οι συνεργάτες της και με οδήγησαν σε ένα φωτεινό δωμάτιο όπου, πέρα από τη λιτή επίπλωση, δέσποζαν τα κοστούμια για τη φιλόδοξη παραγωγή του μπαλέτου του Προκόφιεφ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», που σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία της σχεδιάστριας μόδας με την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Η πρεμιέρα της 9ης Μαΐου δεν ήταν μακριά, γι΄αυτό και χρειάστηκε να μας διακόψουν μερικές φορές – με μεγάλη ευγένεια, είναι αλήθεια – οι συνεργάτες της ζητώντας της οδηγίες για να προχωρήσει η δουλειά. Με αφορμή μια τέτοια «παρένθεση», η Σήλια Κριθαριώτη μού μίλησε για τη συνηθισμένη πρακτική της να αλλάζει στη διάρκεια της προετοιμασίας τα αρχικά της σχέδια. «Και τώρα, αν είχα περισσότερο χρόνο, θα είχα αλλάξει τα κοστούμια δυο-τρεις φορές» λέει. «Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο».
Εχει αγωνία για την πρεμιέρα; «Για την ημέρα της πρεμιέρας δεν έχω καμία αγωνία, όπως άλλωστε δεν έχω και την ημέρα της επίδειξης» απαντά και εξηγεί: «Την αγωνία την έχω στη διαδρομή ώσπου να μου βγει αυτό που θέλω. Οταν το κατορθώσω, είμαι πλέον ήρεμη. Ξέρω ότι αυτό που θα παρουσιάσω το έχω τόσο πολύ μελετήσει και το έχω τελειώσει. Είναι η έμπνευσή μου ως εκείνη τη στιγμή. Τώρα που μιλάμε, όμως, έχω πράγματι αγωνία».
Παρ’ όλο που πρόκειται για την πρώτη της συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, η Σήλια Κριθαριώτη έχει εμπειρία από τον χώρο του θεάματος. Στην αρχή της καριέρας της συνεργάστηκε σε θεατρικές παραστάσεις με πρωταγωνίστριες όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Νόνικα Γαληνέα, η Μιμή Ντενίση, προκειμένου, όπως λέει, να αποκτήσει την αναγκαία σε εκείνη τη φάση αναγνωρισιμότητα και να απευθυνθεί σε ευρύτερο κοινό. Αργότερα, όμως, λόγω φόρτου εργασίας, απομακρύνθηκε από τον χώρο. Γνώριζε ότι η Λυρική κάνει εφέτος σημαντικές παραγωγές που έχουν απήχηση στο κοινό, αλλά δεν περίμενε τη συγκεκριμένη πρόταση. Πώς προέκυψε;

«Δεν θέλω να περιορίζεται η κίνηση των χορευτών»
«Τον προηγούμενο Οκτώβριο ο νέος διευθυντής του μπαλέτου της Λυρικής, ο Ρενάτο Τζανέλα, μου είπε ότι θα ανεβάσουν το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και πως ήθελε να αναλάβω εγώ τα κοστούμια» εξηγεί η σχεδιάστρια. «Μου έκανε εντύπωση το πόσο ενημερωμένος ήταν για τη δουλειά μου: γνώριζε πολύ καλά το στυλ, ήξερε λεπτομέρειες και από ‘κεί έβγαλα το συμπέρασμα ότι θα πρέπει να έχει παρακολουθήσει επιδείξεις μέσα από το site. Πέρασε αρκετός καιρός, εγώ ασχολήθηκα με άλλα πράγματα… Παραμέναμε, βέβαια, σε επικοινωνία, αλλά δεν ήμουν σίγουρη ότι θα γίνει τελικά αυτή η συνεργασία, δεν είχαμε υπογράψει. Λίγο προτού φύγω για το Λονδίνο, όπου είχα επίδειξη τον περασμένο Μάρτιο, η Λυρική επανήλθε στο προσκήνιο».
Η Σήλια Κριθαριώτη μιλάει με θερμά λόγια για τον Ρενάτο Τζανέλα. Επισημαίνει πόσο καθησυχαστικός και υποστηρικτικός υπήρξε. «»Επειδή θα γίνει μεταφορά της δράσης στη σύγχρονη Βερόνα», μου είπε, «μην αγχώνεσαι με το θέμα του χρόνου. Μπορεί να πάρουμε και έτοιμα ρούχα και να τα προσαρμόσεις. Μπορούν να βγουν οι χορευτές ακόμη και με τζιν»».
Η φιγούρα της Ιουλιέτας έτσι όπως ενσαρκώνεται από την πρώτη χορεύτρια της ΕΛΣ Μαρία Κουσουνή ήταν αυτή που ενέπνευσε τη σχεδιάστρια ώστε να αρχίσει να δουλεύει τα κοστούμια. «Δεν ξέρω πώς να τα χαρακτηρίσω» λέει. «Εχει μεταφερθεί κάπως το πνεύμα της καλοκαιρινής συλλογής, που είναι τα παλ χρώματα. Τα ανδρικά σακάκια τα έχει φτιάξει ο αδελφός μου και τα υπόλοιπα εγώ. Εκ των υστέρων είδα κάποιες παραστάσεις σε DVD αλλά είναι πολύ μακριά από αυτό που έχω κάνει. Και ευτυχώς που τις είδα αργότερα γιατί αλλιώς μπορεί και να είχα επηρεαστεί… Για παράδειγμα, στις περισσότερες ο Ρωμαίος είναι ντυμένος με το κλασικό άσπρο πουκάμισο με φαρδύ μανίκι. Εγώ δεν έχω βάλει σχεδόν καθόλου μανίκια. Δεν θέλω να περιορίζεται η κίνηση των χορευτών».
Η Σήλια Κριθαριώτη λέει πως αγαπά πολύ το μπαλέτο. Παρακολουθούσε μαθήματα από δυόμισι ετών, αργότερα σταμάτησε, ανέκαθεν όμως «το κλασικό μπαλέτο ήταν και παραμένει η ψυχοθεραπεία μου. Οταν είμαι αγχωμένη, μια παράσταση με ηρεμεί φοβερά: η αρμονία των κινήσεων σε συνδυασμό με τη μουσική μού προσφέρουν υπέροχη γαλήνη. Η «Λίμνη των κύκνων» είναι το έργο για το οποίο θα ήθελα πολύ να κάνω κοστούμια, αλλά και το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» είναι από τα αγαπημένα μου».

Από τον Λακρουά στο «ελληνικό χρώμα»
Ο Ρενάτο Τζανέλα – ο οποίος στο πρόσφατο παρελθόν κατείχε τη θέση του διευθυντή μπαλέτου της περίφημης Οπερας της Βιέννης – έχει σημαντική εμπειρία συνεργασιών με σχεδιαστές μόδας. «Οταν το 1998 συνεργάστηκα με τον Κριστιάν Λακρουά για την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιέννης, οι συνεργασίες μεταξύ χορογράφων και σχεδιαστών μόδας δεν ήταν κάτι που συνέβαινε συχνά» σημειώνει ο νέος διευθυντής μπαλέτου της ΕΛΣ. «Η επιτυχία αυτής της συνεργασίας οδήγησε σε μια δεύτερη, στο μπαλέτο «Σταχτοπούτα» του Γ. Στράους, και πάλι στη Βιέννη. Και τις δύο αυτές φορές δεν χρειάστηκε να πούμε πολλά: η κοινή μας αισθητική, η εμμονή στη λεπτομέρεια και η αγάπη και των δυο μας για τον χορό ήταν τα στοιχεία που θεμελίωσαν την αρμονική συνεργασία μας». Το 2010 ο Τζανέλα ζήτησε από τον Βαλεντίνο να αναλάβει τα κοστούμια των χορευτών για την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης. «Με εντυπωσιάζει πάντα η ικανότητα των σπουδαίων σχεδιαστών να προβλέπουν τις τάσεις της ομάδας και να μπορούν να είναι παραγωγικοί αλλά και εμπνευσμένοι συγχρόνως» λέει ο Τζανέλα. «Πιστεύω ότι η μόδα και ο χορός ταιριάζουν πολύ, με την έννοια ότι προσπαθούν να βρουν την υψηλή αισθητική σε καθε τί: στην κίνηση, στο ύφασμα, στο χρώμα…».
Οταν άρχισε να δουλεύει στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» ο διευθυντής μπαλέτου της ΕΛΣ αποφάσισε να αναθέσει τα κοστούμια σε έναν έλληνα σχεδιαστή. Ηθελε, όπως υπογραμμίζει, αυτή η παραγωγή να έχει ελληνικό χρώμα και ταυτόχρονα να μπορεί να σταθεί σε οποιοδήποτε ευρωπαϊκό θέατρο. «Οταν είδα τα κοστούμια της Σήλιας Κριθαριώτη κατάλαβα ότι είναι αυτό ακριβώς που έχω στο μυαλό μου για το στυλ της παράστασης. Της το πρότεινα και δέχτηκε αμέσως. Επειτα από πολλές συναντήσεις και πρόβες καταλήξαμε, νομίζω, σε ένα υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα».

πότε & που:
Το μπαλέτο του Προκόφιεφ «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», σε χορογραφία Ρενάτο Τζανέλα, θα παρουσιαστεί στις 9, 10, 11, 12 και 13 Μαΐου στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός, κοστούμια: Σήλια Κριθαριώτη, σκηνικά: Κωνσταντίνος Θεοφάνης.
Με τους πρώτους χορευτές, τους σολίστ, τους κορυφαίους και το Corps de Ballet της ΕΛΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk