Γιάννης Σαρακατσάνης: Αν θες να σωθείς, κάνε το προϊόν σου να αξίζει

Από το «Εκεί, εκεί στην Κόλαση» έχουν περάσει σχεδόν οκτώ χρόνια – όσα και από την ίδρυση των AbOvo: ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος της ομάδας Γιάννης Σαρακατσάνης ετοιμάζεται για την έναρξη του 5ου Bob Theatre Festival. Από τις 16 Μαΐου λοιπόν θα συναντηθούν στο Bios νεανικά σχήματα και καλλιτέχνες που προτείνουν και υποστηρίζουν με τη δουλειά τους μια διαφορετική προσέγγιση στο κείμενο και στη θεατρική τέχνη.

Από το «Εκεί, εκεί στην Κόλαση» έχουν περάσει σχεδόν οκτώ χρόνια – όσα και από την ίδρυση των AbOvo: ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος της ομάδας Γιάννης Σαρακατσάνης ετοιμάζεται για την έναρξη του 5ου Bob Theatre Festival. Από τις 16 Μαΐου λοιπόν θα συναντηθούν στο Bios νεανικά σχήματα και καλλιτέχνες που προτείνουν και υποστηρίζουν με τη δουλειά τους μια διαφορετική προσέγγιση στο κείμενο και στη θεατρική τέχνη. Με σπουδές θεάτρου εντός και εκτός Ελλάδος – σπούδασε Physical Theatre, αλλά και Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο – ο 37χρονος δημιουργός έχει συμμετάσχει σε θιάσους δρόμου, έχει συνυπογράψει με την ομάδα πολλές παραστάσεις («Ζελόβ», «Μαμά Ελλάδα 1 & 2», «Πλανήτης» κ.ά.), ενώ πρόσφατα όλοι μαζί έκαναν ένα τηλεοπτικό πέρασμα («Το ίδρυμα», Σκάι) που τους προσέφερε εμπειρία όσο το ζούσαν και τους άφησε μια πίκρα όταν κόπηκε. Είναι χαρακτηριστικό ότι δυσκολεύεται να μιλήσει σε πρώτο ενικό, καθώς, ως μέλος ομάδας, χρησιμοποιεί κυρίως το πρώτο πληθυντικό.

Αγανακτώ…

Με τη μόδα της αγανάκτησης. Βρέθηκα πρόσφατα σε κουβέντα με αγνώστους μέσα στο τρένο, όπου κυριαρχούσε η άποψη «να σκοτώσουμε τους βουλευτές», με την ευκολία που άλλοτε μιλούσαμε για τον καιρό. Προσωπικά πιστεύω ότι πρώτα πρέπει να κάνει ο καθένας μας τον κύκλο του, να αναζητήσει τις ευθύνες του, και μετά να πάει παρακάτω. Είμαι κατά της γενίκευσης, της ισοπέδωσης και επιλέγω τη λογική και τη συζήτηση. Δηλώνουμε αδικημένοι γιατί στην Ελλάδα προτιμάμε να φταίει κάποιος άλλος. Φυσικά φταίνε κι άλλοι, φταίνε και οι πολιτικοί. Αλλά εμείς τους ψηφίσαμε, οπότε φταίμε και εμείς. Οταν γίνεται σεισμός, το πιο κακοχτισμένο σπίτι πέφτει. Ε λοιπόν, η Ελλάδα ήταν το πιο κακοχτισμένο σπίτι.
Να είμαστε στην Ευρώπη. Αλλά και η Ευρώπη έχει προβλήματα. Βέβαια στο Λονδίνο ή στο Βερολίνο κάνεις τελικά τη δουλειά σου. Δεν ξέρω αν θα μας σώσει η Ευρώπη, αλλά προς το παρόν την επιλέγω.

Διαφωνώ…

Με τη βία και τις ακρότητες. Μόνη λύση θεωρώ τη δημιουργία. Να κάνουμε τη δουλειά μας για να αντιμετωπίσουμε την κρίση. Προτιμώ όμως να ζω σε μια κοινωνία με πολλές επιλογές, με ανοιχτά ενδεχόμενα. Και πιστεύω στην παιδεία, η παιδεία μπορεί να σε γλιτώσει. Ζήσαμε μια φούσκα που έσκασε και ξαναγυρνάμε από εκεί που αρχίσαμε. Αν θες να σωθείς, κάνε το προϊόν σου να αξίζει. Η καλύτερη θεατρική παράσταση θα επιβιώσει. Ο Μάρκος Σεφερλής είχε πέρυσι τον Δεκαπενταύγουστο γεμάτο το Δελφινάριο. Είναι ένας χαρισματικός κωμικός και ως φαινόμενο πρέπει να το μελετήσουμε. Αυτό είναι το ελληνικό θέατρο και όχι εμείς. Δεν μπορούμε να μη λάβουμε υπόψη μια τέτοια επιτυχία. Κάνει ένα λαϊκό θέαμα, που με έκανε να περάσω πολύ ωραία. Αυτή είναι η αλήθεια!

Προτείνω…

Μαζί με όλη την ομάδα ένα νεανικό θέατρο, ένα νέο κύμα. Με αυτό το σκεπτικό έγινε και το φεστιβάλ. Την πρώτη χρονιά είχαμε τέσσερις διαθέσιμες δικές μας παραστάσεις κι έτσι σκεφτήκαμε να κλείσουμε έναν χώρο για να τις παίξουμε όλες μαζί. Είχαμε και κάποιους φίλους, γνωστούς από άλλες ομάδες, φτιάξαμε ένα μικρό δίκτυο και ξεκινήσαμε το Bob Theatre Festival με μια διάθεση παιχνιδιού. Αναζητούσαμε και αναζητούμε τις παραστάσεις που μπορεί να φέρουν ένα άλλο κοινό στο θέατρο, ένα κοινό που μπορεί να έχει απογοητευθεί από άλλα που έχει δει.

Επιλέγω…

Εχοντας την ευθύνη, παραστάσεις με δικά μας κείμενα. Αυτό διδαχθήκαμε στη σχολή στο Λονδίνο, τόσο εγώ όσο και η Βάσω Καβαλιεράτου, η Μαρία Μπαλούτσου, η Σωσώ Χατζημανώλη, που είμαστε μαζί από τότε και συνεχίσαμε (σ.σ.: την ομάδα συμπληρώνουν οι Γιώργος Αγγελόπουλος, Λευτέρης Ελευθερίου, Φάνης Παυλόπουλος, αν και για προσωπικούς λόγους η Χατζημανώλη και ο Ελευθερίου αποχώρησαν). Μάθαμε το device και πώς να φτιάχνουμε κείμενα μέσα από εμάς και τις δικές μας εμπειρίες. Επίσης μας είπε κάτι: ότι ο Σαίξπηρ είχε ένα ensemble χαρισματικών ηθοποιών με τρομερή γνώση, που του παρείχαν το υλικό. Και ο ίδιος παίρνοντας αυτό το υλικό γυρνούσε σπίτι, έγραφε και την άλλη μέρα τούς τα έδινε. Σαν μαέστρος. Προσωπικά έχω μεγάλο δέος για τον Σαίξπηρ. Δεν ξέρω πώς να τον αντιμετωπίσω, νιώθω μικρός μπροστά του. Αλλά και «Οδύσσεια» σκεφτόμαστε να κάνουμε, και «Βάκχες». Ζητούμενο είναι να διαβάσει κάποιος από εμάς κάτι και να του γεννηθεί η ανάγκη να το ανεβάσουμε. Η διαδικασία τού να φτιάχνεις ρόλους στα μέτρα σου είναι ευκολότερη.

Αναρωτιέμαι…

Πώς θα συνεχίσω να κάνω αυτό το θέατρο μεγαλώνοντας. Το βλέπουμε ήδη μέσα σε αυτά τα χρόνια. Εχουμε άλλες ανάγκες, πιο βαθιές. Αργά ή γρήγορα θα μετεξελιχθούμε σε κάτι άλλο. Δεν ξέρω, δεν ξέρουμε ακόμη. Πιστεύω όμως ότι μπορούμε να κάνουμε ένα άνοιγμα και να συνεργαστούμε με νέα πρόσωπα. Και αυτό θα είναι πολύ καλό. Βλέπω την ομάδα ΝΑΜΑ, πώς άλλαξε με την είσοδο της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη. Αντιστοίχως, ο Μαυρογεωργίου, ο Κακκάλας… Λέμε συχνά ότι δεν μας «παίζουν» οι μεγάλοι, αλλά ούτε κι εμείς τους «παίζουμε».

Κάναμε τηλεόραση…

Για να μας δει το μεγάλο κοινό, για τα χρήματα, αλλά κυρίως για να περάσουμε το δικό μας μήνυμα. Ολες μας οι παραστάσεις έχουν ένα μήνυμα, θέλουμε κάτι να πούμε. Αυτή είναι η συνθήκη για να κάνω τη δουλειά μου. Ειδικά στο πολιτικά θέματα, θέλεις να πεις αυτό που σκέφτεσαι για να επισημάνεις τις αγωνίες σου. Είχαμε μεγάλα σχέδια και μεγάλες προσδοκίες.

πότε & που:
Bob Theatre Festival 2012 στο Bios, 16-20 Μαΐου. Παραστάσεις: «Εκεί, εκεί στην Κόλαση» /AbOvo – «Χαλασοχώρηδες» του Αλ. Παπαδιαμάντη/Κώστας Παπακώστας. – «10 cm Up» / So7, Patari Project – «Unemployed» /Σταμάτης Ζακολίκος, Κατερίνα Φωτιάδη, Ειρήνη Μαργαρίτη – «Ενας Κόμης στον Αδη» /Cheek – Bones – «Αστραξείδι» /ΧΑ – Ορέστης – Ηλέκτρα 0-1/Κώστας Φιλίππογλου – «Η Πολιτική Ανυπακοή του Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ» / So7. Πρεμιέρες: «Λίγο Φως» / Γιώργος Νανούρης – «Ο Βυσσινόκηπος» /Αίθριο Σύρμα – «Τα Ζώα» /Γιώργος Αγγελόπουλος. Συναυλία: The Burger Project – Βραδιά αυτοσχεδιασμού: AbOvo/eXanimo/ «Κάψε το Σενάριο», Stand Up, διαγωνισμός Scratch Night με τη συμμετοχή 12 νέων ομάδων

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk