Παιχνίδια με μαξιλάρια και μαμάδες

Τον περασμένο Φεβρουάριο, καθώς η Ξένια Καλογεροπούλου έβγαινε από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μετά την παράσταση του «Μάκμπεθ» όπου συμπρωταγωνιστούσε, μια κυρία την πλησίασε και της είπε: «Κυρία Καλογεροπούλου, θα ήθελα να σας πω ότι εσείς και ο Παρθενώνας κρατάτε ακόμη».

Τον περασμένο Φεβρουάριο, καθώς η Ξένια Καλογεροπούλου έβγαινε από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μετά την παράσταση του «Μάκμπεθ» όπου συμπρωταγωνιστούσε, μια κυρία την πλησίασε και της είπε: «Κυρία Καλογεροπούλου, θα ήθελα να σας πω ότι εσείς και ο Παρθενώνας κρατάτε ακόμη».
Κάποιος άλλος ίσως και να ένιωθε ότι προσβάλλεται. Η ίδια όμως αναφέρει με χαρά αυτό το κάπως… άγαρμπο κομπλιμέντο. Σαράντα χρόνια κλείνουν από τότε που ξεκίνησε να κάνει παιδικό θέατρο – ανεβάζοντας τότε, μέσα στην καρδιά της δικτατορίας, μια διασκευή του «Πινόκιο». Αυτά τα 40 χρόνια θα «συμπυκνώσει» η έκθεση με αρχειακό υλικό που θα φιλοξενηθεί στην Πειραιώς 260 του Φεστιβάλ Αθηνών στο πλαίσιο των εκδηλώσεών του.
Αν το παιδικό κοινό είναι δύσκολο, αφού δεν μπορεί να διαχειριστεί την πιθανή πλήξη του, εκείνο των βρεφών και προνηπίων τι είναι; «Είναι ένα κοινό όπου συμβαίνουν μαγικά πράγματα» απαντά η Ξένια Καλογεροπούλου, η οποία εφέτος, μετά την επιτυχία του περυσινού «Ελα, έλα» στο Φεστιβάλ Αθηνών, ανεβάζει στη Μικρή Πόρτα, από τις 21 Απριλίου ως τις 3 Ιουνίου, την παράσταση «Πού είναι;» η οποία απευθύνεται στη βρεφική ηλικία. «Το πιο μαγικό απ’ όλα είναι η σιωπή του βρέφους. Στο «Ελα, έλα» υπήρχαν οι υπέροχες στιγμές που τα παιδιά σε ξεκούφαιναν, αλλά υπήρχαν και πολλές στιγμές σιωπής. Ελπίζω και τώρα να είναι έτσι».
Το «Πού είναι», όπως και το «Ελα, έλα», δεν βασίζεται στον λόγο. Πρωταγωνιστεί μία ηθοποιός, η Αννα Μάσχα, και πολλά… μαξιλάρια. Εφέτος η Ξένια Καλογεροπούλου, που επινόησε και σκηνοθέτησε το έργο μαζί με τη Μάρθα Κλουκίνα, δεν ανεβαίνει η ίδια στη σκηνή, όπως έκανε πέρυσι. «Δεν σκέφτηκα να παίξω εγώ. Η Αννα είναι καλύτερη ηθοποιός από μένα» λέει.
Το έργο διαρκεί μισή ώρα και είναι αφιερωμένο στις μαμάδες όλου του κόσμου. Μισή ώρα που λείπει η μαμά. Μισή ώρα κατά τη διάρκεια της οποίας ένα παιδί που θέλει τη μαμά του και που στο μεταξύ παίζει μόνο του φαντάζεται πράγματα και επινοεί τρελά παιχνίδια. Και τα μαξιλάρια γύρω του γίνονται κρυψώνες, βουνά, νησάκια, μουσικά όργανα, ακόμη και… μαμά.
«Κάποιος με ρώτησε πώς είναι δυνατόν να είναι τέχνη το θέατρο για βρέφη. Και εγώ απαντώ πως, αν το κάνεις όπως πρέπει, δεν είναι μόνο τέχνη αλλά και παιχνίδι» εξηγεί η ηθοποιός, σκηνοθέτις και συγγραφέας. «Νομίζω ότι τα μωρά και τα προνήπια που θα το δουν θα γυρίσουν σπίτι τους και θα παίζουν με μαξιλάρια για πολύ καιρό». Οι πρόβες ολοκληρώθηκαν με δύο διανομές. Στη δεύτερη παίζει η Ελίνα Ρίζου (την είδαμε και στον «Οδυσσεβάχ»), καθώς τον χειμώνα το έργο θα ανεβεί και στη Θεσσαλονίκη. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα να παρουσιαστεί σε παιδικούς σταθμούς.

«Εχω λάβει τα μέτρα μου για το μέλλον»
Η Ξένια Καλογεροπούλου έχει γράψει ακόμη ένα έργο με στόχο να παρουσιαστεί σε σχολεία. Ο τίτλος του είναι «Μίλτος» και αφορά ένα αγόρι που έχει χάσει τον σκύλο του. Ο ηθοποιός Σωκράτης Πατσίκας (έπαιξε εφέτος στον «Οδυσσεβάχ») θα μπαίνει αιφνιδίως σε τάξεις, θα διακόπτει το μάθημα – σε συνεννόηση με τα σχολεία – και θα… ζητάει τον σκύλο του. «Πρόκειται για την ιστορία της ζωής ενός παιδιού μέσα από το ψάξιμο του σκύλου του. Το έργο διαπιστώσαμε ότι αρέσει πολύ στα παιδιά διότι τους είναι πολύ κατανοητή η σχέση με τα ζώα».
Οσο για την επόμενη θεατρική σεζόν, στο θέατρο Πόρτα θα ανεβεί «Η μικρή γοργόνα» σε διασκευή του Μάικ Κένινγκ και σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, με τη Μαρία Σκουλά και τον Γιώργο Χρυσοστόμου.
Η Ξένια Καλογεροπούλου δεν μιλάει με περηφάνια μόνο για τους συνεργάτες της, που τη βοηθούν να απευθυνθεί σε ένα απαιτητικό κοινό – την ώρα που αρκετές παραστάσεις παιδικού θεάτρου στην Ελλάδα είναι «εμπορικές αλλά κούφιες» – αλλά και για το Εργαστήρι του θεάτρου Πόρτα. Στον χώρο της οδού Μελίνας Μερκούρη στον περιφερειακό του Λυκαβηττού μπορεί να δει κανείς από νεογέννητα να κάνουν γιόγκα ως μαθητές λυκείου να μαθαίνουν θεατρικό παιχνίδι, ενώ γίνεται και εκπαίδευση δασκάλων. Από πέρυσι η Ξένια Καλογεροπούλου διαβάζει παραμύθια που έχει γράψει η ίδια και προϋποθέτουν συμμετοχή παιδιών, ενώ υπάρχει λίστα αναμονής για εγγραφή στο Εργαστήρι.
Η Ξένια Καλογεροπούλου είναι ένα κοριτσάκι 74 ετών. Η ηθοποιός και θεατρική συγγραφέας που έχει αναγάγει το παιδικό θέατρο σε υψηλή τέχνη μιλάει με μια λάμψη στα μάτια για όλα όσα κάνει και όσα πρόκειται να κάνει. Μιλάει ακόμη και γι’ αυτά που έχει μεριμνήσει να συμβούν όταν εκείνη θα λείψει: «Εχω λάβει τα μέτρα μου για να συνεχιστεί αυτή η δουλειά όταν εγώ δεν θα είμαι εδώ. Δηλαδή, το έχω τακτοποιήσει το θέμα νομικά ώστε η δουλειά να συνεχίζεται με τους συνεργάτες μου. Υπάρχει θέατρο, υπάρχει ρεπερτόριο, υπάρχουν βεστιάρια. Αν εγώ για κάποιον λόγο δεν θα μπορώ να δουλέψω, θα μου κακοφανεί πολύ όλο αυτό να διαλυθεί».

πότε & που:

«Πού είναι;», παράσταση για βρέφη και προνήπια (1-4 ετών)
Θέατρο Μικρή Πόρτα, Μεσογείων 59, www.portatheater.gr.
Παραστάσεις από 21/4 ως 3/6.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk