Κερδοφορία μέσα στην κρίση

Εκ πρώτης όψεως φαίνεται παράδοξο. Μια αλυσίδα καταστημάτων λιανικής πώλησης – εκτός του κλάδου των τροφίμων, που εμφανίζουν μια σχετική ανθεκτικότητα – στην περίοδο της κρίσης να εμφανίζει κέρδη. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά έχει και εξαιρετικά χαμηλό τραπεζικό δανεισμό.

Εκ πρώτης όψεως φαίνεται παράδοξο. Μια αλυσίδα καταστημάτων λιανικής πώλησης – εκτός του κλάδου των τροφίμων, που εμφανίζουν μια σχετική ανθεκτικότητα – στην περίοδο της κρίσης να εμφανίζει κέρδη. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά έχει και εξαιρετικά χαμηλό τραπεζικό δανεισμό. Η εταιρεία Πλαίσιο Computers ΑΕ του κ. Γ. Γεράρδου

αποτελεί ίσως από τις εξαιρέσεις της επιχειρηματικής πιάτσας, και μάλιστα των εταιρειών εκείνων που είναι και εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Σε πολλές εταιρείες τα δάνεια έχουν «κοκκινίσει» και στις ζημιές χρόνο με τον χρόνο προστίθενται μηδενικά, αλλά φαίνεται ότι ο κ. Γεράρδος είχε προνοήσει για τις «δύσκολες ημέρες», όπως υποστηρίζουν ορισμένοι που τον γνωρίζουν καλά, καθώς η επιχειρηματική τακτική του αποτελεί και το «μυστικό» της επιτυχίας του.
Ο ανταγωνισμός στην ευρύτερη αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών είναι σκληρός, όχι μόνο το τελευταίο διάστημα αλλά εδώ και αρκετά χρόνια – πολυεθνικοί όμιλοι και μεγάλες ελληνικές εταιρείες πρωταγωνιστούν -, και το Πλαίσιο κατόρθωσε να αναπτυχθεί σ’ αυτές τις εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες. Και ήταν οι Γάλλοι του FNAC αυτοί που πριν από δύο χρόνια αποδέχθηκαν την ήττα τους και αποχώρησαν από την ελληνική αγορά. Βέβαια ο έλληνας επιχειρηματίας συνηθίζει να αποδίδει την επιτυχία της εταιρείας του, εκτός των άλλων, στη «δυνατή ομάδα» και να τονίζει εμφαντικά – γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία στις σημερινές συνθήκες – ότι «δεν κάναμε ούτε μειώσεις μισθών ούτε μαζικές απολύσεις». Ο όμιλος απασχολεί σήμερα 1.200 εργαζομένους.
Παράλληλα δηλώνει αισιόδοξος, αν και το οικονομικό περιβάλλον μόνο αισιοδοξία δεν εμπνέει. Η βελτίωση του μεριδίου της Πλαίσιο Computers ΑΕ στη διάρκεια του 2011 έχει μια ιδιαίτερη σημασία, καθώς το πέτυχε βγάζοντας κέρδη όταν σχεδόν το σύνολο των ανταγωνιστών της καταγράφει ζημιές. Μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Γεράρδος εξηγεί ότι η ανταγωνιστικότητα της εταιρείας στην αγορά οφείλεται σε δύο λόγους: πρώτον, στην επιτυχία που καταγράφουν στις προτιμήσεις των καταναλωτών τα προϊόντα που κατασκευάζει και, δεύτερον, στην υψηλή αξιολόγηση που έχει η εταιρεία του από τους προμηθευτές της – «ξέρουν ότι κι αύριο εδώ θα είμαστε και θα πάρουν τα λεφτά τους» λέει χαρακτηριστικά.
Πράγματι, οι πωλήσεις των δικών του προϊόντων, των Turbo-X, Q Connect, Sentio και @work, αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων της εταιρείας και φυσικά έχουν υψηλότερη κερδοφορία – παρά τις ανταγωνιστικές τιμές – απ’ ό,τι τα άλλα επώνυμα προϊόντα των προμηθευτών του. Αναφορικά με τα δικά του προϊόντα, εξηγεί ότι οι χαμηλές τιμές τους οφείλονται στα «λίγα χέρια» που μεσολαβούν από την παραγωγή ως τον καταναλωτή.
Οσοι γνωρίζουν τον κ. Γεράρδο υποστηρίζουν ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικά συγκεντρωτικό επιχειρηματία, εργασιομανή – «μπορεί να τον βρεις να δουλεύει στο γραφείο, στις 11 ή και στις 12 η ώρα το βράδυ» λένε χαρακτηριστικά -, ταξιδεύει ο ίδιος στο εξωτερικό και κλείνει τις συμφωνίες με τους ξένους συνεργάτες του, αλλά προσθέτουν ότι «όταν δεν ξέρει κάτι ρωτά, κι αυτό είναι στοιχείο της εξυπνάδας του». Και φυσικά βασικός μοχλός της διοίκησης της εταιρείας είναι, όπως λέει ο ίδιος, «οι ελαφριές δομές που διαθέτει, τα λίγα επίπεδα μάνατζμεντ, γεγονός που της επιτρέπει να εκμεταλλεύεται γρήγορα την κάθε ευκαιρία που της παρουσιάζεται».

Λιγότερες οι επιπτώσεις της ύφεσης
Κατά 18% έναντι του 2010 περιορίστηκε το κόστος λειτουργίας της εταιρείας
Το 2011 ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά – που δυστυχώς θα αποδειχθεί καλύτερη από το 2012 – για το σύνολο της ελληνικής αγοράς. Κι αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι ο πιο ανθεκτικός κλάδος του λιανεμπορίου είναι αυτός των τροφίμων, τότε είναι προφανές το μέγεθος της πτώσης που παρουσίασαν οι άλλοι κλάδοι. Στην αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών η μείωση κυμάνθηκε από 15% ως και 20%. Σ’ αυτό το πλαίσιο η εταιρεία του κ. Γεράρδου κατόρθωσε να βελτιώσει τη θέση της.
Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν στα 312,3 εκατ. ευρώ, έναντι 358,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 12,8%. Ειδικότερα οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών υπολογιστών και ψηφιακών εφαρμογών ανήλθαν σε 184,6 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 16,9% από το 2010, οι πωλήσεις προϊόντων τηλεφωνίας ανήλθαν στα 32,2 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 2%, οι πωλήσεις των ειδών γραφείου ανήλθαν στα 93 εκατ. ευρώ και ήταν μειωμένες κατά 7,6%, ενώ οι πωλήσεις υπηρεσιών ανήλθαν σε 2,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2%.
Ωστόσο, αν και οι πωλήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του 2011 ήταν μειωμένες, ο κ. Γεράρδος θεωρεί ότι η πορεία του 2011 ήταν επιτυχής, αφού η συνολική αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών μειώθηκε περισσότερο, κι έτσι αυξήθηκε το μερίδιο της Πλαίσιο Computers.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η μείωση των πωλήσεων αντιθέτως υπερκαλύφθηκε από την ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση του κόστους λειτουργίας του ομίλου – το οποίο περιορίστηκε κατά 18% έναντι του 2010. Και έτσι αυξήθηκε το μεικτό κέρδος της στα 70,2 εκατ. ευρώ, δηλαδή κατά 11,7%.
Η αύξηση της κερδοφορίας οφείλεται, όπως επισημαίνεται, στη σχετικά επιτυχημένη πορεία των Turbo-X, Q connect, @work και Sentio και στην εξασφάλιση καλύτερων όρων αγοράς προϊόντων από τους προμηθευτές, λόγω της αυξημένης ρευστότητας του ομίλου – έχει διαθέσιμα 35 εκατ. ευρώ – και των πληρωμών μετρητοίς.

Η εμμονή του νεαρού φοιτητή
Το Πλαίσιο Computers, όπως όλες οι ρηξικέλευθες επιχειρηματικές ιδέες, άρχισε τη «σταδιοδρομία» του από μια εμμονή του νεαρού τότε φοιτητή κ. Γεράρδου, το 1969. Στην οδό Στουρνάρη, λίγο πιο πάνω από το Πολυτεχνείο, στο κέντρο της Αθήνας – το κατάστημα υπάρχει ακόμη, προσφάτως ανακαινίστηκε και φυσικά είναι πολύ μεγαλύτερο -, στα πρώτα του χρόνια και ως το 1986 ο νεαρός επιχειρηματίας πουλούσε είδη γραφείου. Κρίσιμη χρονιά είναι το 1986, όταν εμφανίζονται στην ελληνική αγορά οι πρώτοι προσωπικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Το Πλαίσιο πουλούσε φθηνότερα από την υπόλοιπη αγορά και έτσι ξεπούλησε.
Αργότερα προχώρησε στην κατά παραγγελία δημιουργία υπολογιστών και τη σημερινή μορφή της η εταιρεία την πήρε το 1988 και τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1992, δημιουργήθηκε το πρώτο ιδιόκτητο κατάστημα στο Ψυχικό. Και το 1999 η εταιρεία εισήλθε στο Χρηματιστήριο. Από εκεί και μετά η εταιρεία αναπτύσσεται με εξαιρετικά ταχείς ρυθμούς. Χρονιά καμπής ως προς το ύψος των πωλήσεων είναι το 2009, ο πρώτος χρόνος της κρίσης. Την προηγούμενη χρονιά, το 2008, η εταιρεία έφθασε στο ως τότε απόγειό της, στα 412 εκατ. ευρώ πωλήσεις. Από το 2009 ως και το 2011 οι πωλήσεις μειώνονται, χωρίς όμως να μειώνεται και η χρηματοοικονομική «υγεία» της εταιρείας.
Η αγορά
Το 2012 θα είναι μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας με αναμφισβήτητες επιπτώσεις στην κατανάλωση, επισημαίνεται στην οικονομική κατάσταση της εταιρείας. Και όπως είναι φυσικό, κανείς δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει την πορεία της αγοράς ούτε τον χρονικό ορίζοντα της ύφεσης. Παρ΄όλα αυτά, η Πλαίσιο Computers προχωρεί στη συνεχή βελτίωση των καταστημάτων της, στη διάρκεια του 2011 επαναλειτούργησε το ιστορικό κατάστημα της Στουρνάρη και πρόσφατα άρχισε η λειτουργία ενός νέου καταστήματος στη Θεσσαλονίκη – πρόκειται για επένδυση 2 εκατ. ευρώ σε ένα ιστορικό κτίριο του 1908 εμβαδού 1.700 τ.μ. Παράλληλα στόχος του ομίλου είναι η ενίσχυση του μεριδίου του στην αγορά του Internet, των άμεσων πωλήσεων και των καταστημάτων και φυσικά δίνει έμφαση στον έλεγχο των αποθεμάτων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk