Η οδηγική παιδεία στο επίκεντρο της οδικής ασφάλειας

Με την απουσία του υπουργού Υποδομών κ. Μ. Βορίδη, την πρόωρη αποχώρηση του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Ελ. Οικονόμου και μία αναπάντεχη παρέμβαση του κινήματος «Δεν πληρώνω» ξεκίνησε την Παρασκευή η παρουσίαση του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας

Με την απουσία του υπουργού Υποδομών κ. Μ. Βορίδη, την πρόωρη αποχώρηση του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Ελ. Οικονόμου και μία αναπάντεχη παρέμβαση του κινήματος «Δεν πληρώνω» ξεκίνησε την Παρασκευή η παρουσίαση του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας.

Το «παρών» στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών, όπου παρουσιάστηκε το σχέδιο στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Ασφάλεια στον Δρόμο – Ασφάλεια στη ζωή», έδωσε μόνον ο πρώην υφυπουργός Υποδομών, κ. Σπ. Βούγιας, ο οποίος είχε εργαστεί εντατικά για το ζήτημα.

Όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, κ. Αρ. Μπουρδάρας το σχέδιο, το οποίο εκπονήθηκε στο πλαίσιο του παγκοσμίου σχεδίου δράσης για την οδική ασφάλεια 2011-2020, εστιάζει στην βελτίωση της εκπαίδευσης, στην καλύτερη εφαρμογή του νόμου, στην υιοθέτηση των «ευφυών» συστημάτων μεταφορών, στην καλύτερη ασφάλεια των οχημάτων, στην βελτιστοποίηση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και στην μεγαλύτερη προστασία των ευάλωτων χρηστών των δρόμων.

Ο κ. Μπουρδάρας έκανε ειδική μνεία στους νέους και στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν σε σχέση με την οδική ασφάλεια, εστιάζοντας στην βελτίωση της εκπαίδευσης και στη μείωση των ατυχημάτων. «Η ασφάλεια στους δρόμους μεταφράζεται σε πολιτισμό και όλοι μας θέλουμε να ζήσουμε σε μία πολιτισμένη κοινωνία» κατέληξε.

Σε παρέμβασή του ο εκπρόσωπος του κινήματος «Δεν πληρώνω», κ. Β. Παπαδόπουλος υπογράμμισε την απουσία των πολιτών από την εκδήλωση, μίλησε για «δρόμους – καρμανιόλες», χαρακτήρισε «επαίσχυντη» την πρόσφατη αλλαγή του νόμου για τις παραχωρήσεις και κατηγόρησε τις εταιρίες παραχωρήσεων των αυτοκινητοδρόμων για την δημιουργία «μίας απαράδεκτης κατάστασης».

«Για ποιά οδική ασφάλεια μιλάμε, όταν τα παιδιά μας σκοτώνονται στους δρόμους; Σταματήστε να μετράτε τα πράγματα με κέρδη και ζημίες και όχι με ανθρώπινες ζωές» φώναξε και αποχώρησε.

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής του τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ, κ. Β. Κανελλαΐδης χαρακτήρισε την επένδυση στην παιδεία της οδικής ασφάλειας ως «λυδία λίθο» για την εκτέλεση του στρατηγικού σχεδίου, το οποίο εστιάζει στο πρόβλημα, μέσα από μία ασφαλή συστημική προσέγγιση, με ανθρωποκεντρικές αρχές.

Μάθημα στα σχολεία

«Απαιτείται η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στις ανάγκες των χρηστών» τόνισε και σημείωσε ότι «οι μηχανικοί που μελετούν και σχεδιάζουν τους δρόμους έχουν μερίδιο ευθύνης για τους θανάτους στους δρόμους».

Ο καθηγητής του ΕΜΠ τόνισε ότι οι αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος είναι οι αυθαίρετες παρεμβάσεις στον ΚΟΚ, το χαμηλό επίπεδο της παιδείας στην οδική ασφάλεια, η απουσία στρατηγικού σχεδιασμού και προτεραιοτήτων στην αντιμετώπιση οδικών ατυχημάτων, η έλλειψη ενημέρωση και η ασάφεια των αρμοδιοτήτων.

Ο κ. Κανελλαΐδης σημείωσε ότι το Στρατηγικό Σχέδιο πρέπει να τεθεί υπό την αιγίδα του πρωθυπουργού, σχολίασε ότι η οδική ασφάλεια πρέπει να μπει ως μάθημα στα σχολεία, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη, ενώ υπογράμμισε ότι πρέπει να υιοθετηθούν, μεταξύ άλλων, τα εξής μέτρα:

– Ο καθορισμός μίας και μόνο λειτουργίας σε κάθε οδό.
– Η ομοιογένεια σε μάζα, ταχύτητα και κατεύθυνση κάθε δρόμου.
– Ένα «συγχωρητικό» οδικό περιβάλλον και συμπεριφοράς χρηστών.
– Η αναβάθμιση του τεχνικού ελέγχου οχημάτων.
– Η χρήση των «ευφυών» συστημάτων μεταφοράς (ITS).
– Η αύξηση της επιτήρησης εφαρμογής του ΚΟΚ.
– Η αναβάθμιση του ΕΚΑΒ για την «χρυσή ώρα», δηλαδή την πρώτη ώρα του οδικού ατυχήματος, που είναι καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη της υγείας του τραυματία.

Νέες οδικές υποδομές

Επίσης, ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων δημοσίων έργων, κ. Σ. Λαμπρόπουλος μίλησε για τις δράσεις του υπουργείου για τη βελτίωση των οδικών υποδομών, μέσα από το πρόγραμμα «Αττική», αλλά και το σχέδιο για την βελτίωση της ασφάλειας των υπεραστικών δρόμων.

Όπως τόνισε, έχει εκπονηθεί πρόγραμμα ύψους 500 εκατ. ευρώ για την βελτίωση οδικών υποδομών μήκους 13.000 χλμ, μέσα από τέσσερις δράσεις.

Αν και χρήματα προς στιγμήν υπάρχουν μόνο για τις μελέτες, η «γραμμή» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι προς αυτή την κατεύθυνση και ο κ. Λαμπρόπουλος εκτιμά ότι χρηματοδότηση θα βρεθεί. Το πρόγραμμα έχει χρονικό ορίζοντα το 2015.

Δείτε εδώ το στρατηγικό σχέδιο

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk