Μάχη με τον χρόνο καλείται να δώσει η ΕΡΓΟΣΕ, η οποία δημοπρατεί την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης του δικτύου του ΟΣΕ, προκειμένου να μην χαθούν κοινοτικές επιδοτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες είχε λάβει ο οργανισμός για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Και αυτό διότι η συγκεκριμένη υποδομή έχει καταστραφεί στο μεγαλύτερο τμήμα της Στερεάς Ελλάδας, την ώρα, μάλιστα, που εκπνέει τον Ιούνιο η τελευταία περίοδος χάριτος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αποπεράτωση του συγκεκριμένου – καθοριστικής σημασίας για το μέλλον του σιδηροδρόμου – έργου.
Το δίκτυο της ηλεκτροκίνησης – το οποίο κατασκευάζεται εδώ και 15 χρόνια!-άρχισε να αποδεκατίζεται νοτίως της Τιθορέας μόλις λίγες ημέρες από την εκκίνηση της λειτουργίας του το 2009, όταν, κατά τη διάρκεια διακοπής του ρεύματος για συντήρηση ρουτίνας, δέχτηκε ένα στρατηγικού χαρακτήρα πλήγμα, με επίθεση αγνώστων κατά του κέντρου ηλεκτροδότησης των Αχαρνών, που οδήγησε στη λεηλασία της εναέριας υποδομής. Σημειωτέον ότι το συμβάν συμπίπτει χρονικά με την αύξηση της διεθνούς τιμής του χαλκού, που «κέντρισε» το ενδιαφέρον για τα χάλκινα καλώδια του ΟΣΕ.
Έκτοτε, το εναέριο δίκτυο ηλεκτροδότησης του ΟΣΕ έχει υποστεί εκτεταμένο πλιάτσικο και, πρακτικά, έχει καταστραφεί, είναι εκτός λειτουργίας και καταδικάζει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ – και όποια άλλη εταιρία μπει στην ανοιχτή σιδηροδρομική αγορά – να καίει ακριβό ντίζελ, αντί φτηνού ηλεκτρισμού.
Παράλληλα, τα «σύννεφα» πάνω από τον ΟΣΕ φαίνεται να πυκνώνουν, αφού σε δύο μήνες κλείνει κι επίσημα από το υπουργείο Ανάπτυξης ο φάκελος της ηλεκτροκίνησης, έπειτα από δύο σιωπηρές παρατάσεις μερικών ετών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Έτσι, τον Ιούνιο αναμένεται ο τελικός διαπιστωτικός έλεγχος της Κομισιόν σε ένα έργο προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε πριν από 16 χρόνια, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και σήμερα απειλεί να τα ανατρέψει όλα, αφού είναι ορατός ο κίνδυνος να ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ανάκτηση της χρηματοδότησης και των συνοδών έργων του Αττικού σιδηροδρομικού πλέγματος, που συνδέονται με την ίδια υποθεση. Δηλαδή, ο «λογαριασμός» κυμαίνεται από τα 130 έως τα 340 εκατ. ευρώ, ανάλογα τις προθέσεις των «ευρωκρατών».
Ήδη, άλλωστε, λόγω της διάλυσης της σύμβασης του Προαστιακού η κοινοτική επιδότηση των 100 εκατ. ευρώ χάνεται και περίπου 50 εκατ. ευρώ που είχαν πιστωθεί υπέρ του έργου από την Ε.Ε., πρέπει να επιστραφούν. Έτσι, η «καυτή πατάτα» της ανενεργούς ηλεκτροκίνησης, που ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού ανεκδιήγητων λαθών και αναιτιολόγητων καθυστερήσεων, βρέθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ.
Προσμένει …ανάταξη
Το τελευταίο χαρτί της υπόθεσης βρίσκεται στα χέρια του πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Ι. Πετρόπουλου, ο οποίος έστειλε την Παρασκευή προς δημοσίευση στο εθνικό τυπογραφείο τον διαγωνισμό για την ανάταξη του δικτύου της Ηλεκτροκίνησης.
Ο διαγωνισμός προβλέπει την ανάταξη του συστήματος ηλεκτροκίνησης – τηλεδιοίκησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αχαρνές – Τιθορέα, έχει προϋπολογισμό 21,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και μέγιστη διάρκεια σύμβασης τους 16 μήνες.
Ειδικότερα, το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, «την πλήρη ανάταξη, δοκιμή, θέση σε λειτουργία και εν λειτουργία παράδοση του Συστήματος Ηλεκτροκίνησης και του Συστήματος Τηλεδιοίκησης του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής» που εκτείνεται από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αχαρνών έως και την βόρεια έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Τιθορέας, «την ευθύνη για την καλή λειτουργία και συντήρησή του με ταυτόχρονη άρση βλαβών επί μία τριετία» και «την προμήθεια ανταλλακτικών πέραν της τριετούς υποχρεωτικής συντήρησης».
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ εκπονεί τα τεύχη δημοπράτησης μίας νέας εργολαβίας για να δώσει προσωρινή λύση στο «κενό» που υπάρχει στον σιδηροδρομικό διάδρομο Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες, ο οποίος είναι άρηκτα συνδεδεμένος με την υπόθεση της ηλεκτροκίνησης, έπειτα από την περυσινή διάλυση της σύμβασης του Προαστιακού από τον ΟΣΕ.
Η εταιρία εκτιμά ότι θα είναι σε θέση να δημοπρατήσει τον Σεπτέμβριο τον εκσυγχρονισμό της γραμμής, η οποία θα λειτουργήσει προσωρινά επίγεια, ενώ παράλληλα θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την μελέτη της υπογειοποίησης του συγκεκριμένου σιδηροδρομικού διαδρόμου, ούτως ώστε αργά ή γρήγορα να ολοκληρωθεί. Βέβαια, υπάρχουν αρκετά τεχνικά προβλήματα, τα οποία, ωστόσο, εκτιμάται ότι θα λυθούν. Σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί προς έγκριση και στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφοράς για να εξασφαλιστεί η κοινοτική χρηματοδότηση.
Ωστόσο, η δυσκολότερη μάχη θα δοθεί όχι στο πεδίο των τεχνικών έργων, αλλά σε αυτό της γραφειοκρατίας, καθώς τα υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης θα πρέπει πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι, εφ’ όσον το έργο της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται σε εξέλιξη, θα ήταν άδικο να ζητηθεί η ανάκτηση των κοινοτικών πόρων. Πρόκειται για το ίδιο επιχείρημα που προτάσσεται από την Ελληνική πλευρά και για τις επεκτάσεις του Μετρό, που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα.
Άλλωστε, η επέκταση του Μετρό και η ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου είναι πολιτικώς «δίδυμα» έργα, αφού και τα δύο «πάγωσαν» λόγω της παρουσίας Siemens στις κατασκευάστριες κοινοπραξίες, και, μάλιστα, έχουν φέρει τη χώρα προ του κινδύνου να επιστρέψει 400 και 340 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα!
Τι κινδυνεύει να χαθεί από την «ηλεκτροπληξία» της Ε.Ε.
Έργο | Προϋπολογισμός | Ευρωπαϊκή συμμετοχή |
Ηλεκτροκίνηση Πειραιώς – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ειδομένης | 200 | 130 |
Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες | 190 | 98 |
Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ | 170 | 102 |
Οινόη – Χαλκίδα | 18,5 | 9,7 |
Σύνολο | 578,5 | 339,7 |
(Πηγή: ΟΣΕ – Τα ποσά είναι σε εκατομμύρια ευρώ)