Μια ουσία η οποία αναγεννά τον κατεστραμμένο χόνδρο μεταξύ των αρθρώσεων αναπτύχθηκε από ειδικούς μεγάλης φαρμακευτικής εταιρείας. Πειράματα που διεξήχθησαν σε ποντίκια έδειξαν ότι η έγχυση της ουσίας kartogenin σε κατεστραμμένες αρθρώσεις του γονάτου οδήγησε σε ανάπτυξη χονδροκυττάρων, από τα οποία δημιουργείται ο χόνδρος, σύμφωνα με δημοσίευση στην επιθεώρηση «Science». Αν και τα πειράματα βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο οι ειδικοί ευελπιστούν ότι ανοίγουν νέοι, καινοτόμοι θεραπευτικοί δρόμοι για την αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας, η οποία πλήττει έναν στους δύο 50χρονους και αφορά καταστροφή του χόνδρου ανάμεσα στις αρθρώσεις με αποτέλεσμα τελικώς τη φθορά των οστών.

«Σάρωση» 22.000 υποψηφίων

Οι ερευνητές της εταιρείας Novartis σε συνεργασία με ειδικούς από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Σκριπς στη Λα Χόγια της Καλιφόρνιας καθώς και το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης στη Βοστόνη εξέτασαν 22.000 υποψήφιες ουσίες με χρήση ρομποτικών συστημάτων. Η κάθε υποψήφια ουσία εγχεόταν σε βλαστικά κύτταρα του μυελού των οστών στο εργαστήριο. Όπως προέκυψε, από το σύνολο των ουσιών που ελέγχθηκαν, η kartogenin προήγαγε την ανάπτυξη χονδροκυττάρων.

Μετά τα πειράματα στο εργαστήριο οι ειδικοί πέρασαν σε πειράματα σε ποντίκια με οστεοαρθρίτιδα. Η έγχυση της ουσίας στις κατεστραμμένες αρθρώσεις του γονάτου των ζώων φάνηκε να οδηγεί σε «αναγέννηση» του χόνδρου, να βελτιώνει τα συμπτώματα της νόσου και να μειώνει τα επίπεδα πρωτεϊνών που συνδέονται με την καταστροφή των αρθρώσεων.

«Ανακαλύψαμε αυτό το μόριο το οποίο μπορεί να διαφοροποιήσει σε χονδροκύτταρα τα βλαστικά κύτταρα που υπάρχουν ήδη στην άρθρωση» ανέφερε η Κρίστεν Τζόνσον, ερευνήτρια αναγεννητικής ιατρικής στο Ινστιτούτο Γενωμικής του Ερευνητικού Ιδρύματος Novartis στο Σαν Ντιέγκο και προσέθεσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι καθώς πρόκειται για έναν νέο τρόπο ενεργοποίησης των βλαστικών κυττάρων». Ωστόσο η ερευνήτρια υπογράμμισε ότι δεν πρέπει να προκαλείται υπέρμετρος ενθουσιασμός εάν δεν διεξαχθούν προηγουμένως περαιτέρω μελέτες οι οποίες θα φωτίσουν τον βιολογικό μηχανισμό δράσης της kartogenin. Μόνο τότε θα μπορούν να διεξαχθούν περαιτέρω πειράματα σε ζώα, είπε.

Απουσία παρενεργειών

Πάντως, μέχρι στιγμής, δεν παρουσιάστηκαν παρενέργειες από τη θεραπεία, αν και εγχύθηκαν μόνο μικρές ποσότητες της ουσίας στις αρθρώσεις των πειραματοζώων. Σε κάθε περίπτωση τα υπάρχοντα στοιχεία που συνελέγησαν από τα πειράματα στο εργαστήριο και τα πειράματα στα ζώα δείχνουν ότι εάν με την κατάλληλη «καθοδήγηση» τα ενήλικα βλαστικά κύτταρα μετατραπούν σε χόνδρο, εμφανίζονται σημαντικές βελτιώσεις στις κατεστραμμένες από οστεοαρθρίτιδα αρθρώσεις, όταν όμως η παρέμβαση γίνεται σε πρώιμο στάδιο της νόσου.

Οι ερευνητές έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για κατοχύρωση πατέντας σε ό,τι αφορά την kartogenin.