«Επιτέλους!» αναφωνεί γεμάτη ενθουσιασμό η Μαρλίς Πέτερσεν για την επιστροφή της στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Παρ’ όλο που από το 2009, τη χρονιά που τη χειροκροτήσαμε θερμά ως Θαΐδα στην ομώνυμη όπερα του Μασνέ, η διάσημη γερμανίδα υψίφωνος επέλεξε την Αθήνα ως «βάση» της εντυπωσιακής διεθνούς σταδιοδρομίας της, έκτοτε δεν έχει εμφανιστεί ενώπιον του ελληνικού κοινού.
Στο μεσοδιάστημα η πορεία της υπήρξε ανοδική: σημαντικά βραβεία, εμφανίσεις στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ (Κόβεντ Γκάρντεν, Οπερα της Βιέννης, Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης, Σάλτσμπουργκ κ.λπ.), ενθουσιώδεις κριτικές.
Οι υποχρεώσεις της στο εξωτερικό άλλωστε ήταν αυτές που μας «υποχρέωσαν» σε μια τηλεφωνική συνέντευξη, από την οποία όμως δεν έλειψε η αμεσότητα της διά ζώσης επαφής.
Η 44χρονη Πέτερσεν λέει ότι η νέα αθηναϊκή της εμφάνιση την κάνει να αισθάνεται πως βρίσκεται στο σπίτι της. «Μου αρέσει πολύ το ελληνικό κοινό. Σπανίως συναντώ ακροατές με τέτοιον ενθουσιασμό και πραγματικό ενδιαφέρον να ακούσουν μουσική. Με το πρόγραμμα που θα παρουσιάσω τώρα βέβαια πρέπει να ομολογήσω ότι ζητώ πολλά από το κοινό, είμαι πολύ απαιτητική. Η μουσική αυτή δεν είναι στο σύνολό της εύκολη στο άκουσμα. Εχω μεγάλη περιέργεια να δω πώς θα την υποδεχθούν».
Η Πέτερσεν ονειρευόταν από παλιά να ζήσει στην Ελλάδα. Εφηβη ακόμη, επισκέφθηκε για πρώτη φορά τη χώρα μας με τους γονείς της. «Εχοντας ζήσει αρκετά «μουντά» χρόνια στη Γερμανία, κάποια στιγμή ένιωσα έντονη ανάγκη για ήλιο. Από τη στιγμή που το πήρα απόφαση, όλα έγιναν πολύ γρήγορα. Αλλωστε δεν έχω κάποια μόνιμη θέση που θα με εμπόδιζε να το κάνω. Από την Αθήνα ταξιδεύω οπουδήποτε».
Το σπίτι της βρίσκεται στο Παγκράτι και, παρ’ ότι η δουλειά της δεν της επιτρέπει να περνά συνεχή μεγάλα διαστήματα στην πρωτεύουσα, αυτό που πραγματικά την ξεκουράζει και την ευχαριστεί είναι να απολαμβάνει τη βεράντα της. «Απολαμβάνω αυτό που λέμε «είμαι στο σπίτι». Αναπνέω ελληνικό αέρα και αυτό με ηρεμεί και με αναζωογονεί» εξηγεί. Οταν όμως έχει στη διάθεσή της περισσότερο χρόνο, της αρέσει να ταξιδεύει στα νησιά, να οδηγεί μοτοσικλέτα, αλλά και να επισκέπτεται την Κορώνη της Μεσσηνίας, όπου αυτόν τον καιρό χτίζει ένα μικρό σπίτι για να περνά τις διακοπές της.

«Διαφθορά δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα»
Παρά την κρίση και τις μεγάλες αλλαγές που αυτή επέφερε, η Μαρλίς Πέτερσεν δεν σκέφτεται να εγκαταλείψει την Αθήνα. Οσο για την ένταση στις ελληνογερμανικές σχέσεις, τη βρίσκει πολύ δυσάρεστη. Η ίδια πάντως δεν έχει αισθανθεί καθόλου ανεπιθύμητη. «Στη γειτονιά μου νιώθω καλοδεχούμενη και προστατευμένη» δηλώνει. «Προσωπικά γνωρίζω πολλούς Γερμανούς που αγαπούν πολύ τους Ελληνες και λυπούνται για ό,τι συμβαίνει. Στην πολιτική, δυστυχώς, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Καταλαβαίνω τον κόσμο που τα βάζει με τη Μέρκελ. Εχω μάλιστα την αίσθηση ότι για πολλά χρόνια οι Ελληνες δεν είχαν επίγνωση του τι ακριβώς συμβαίνει στη χώρα και τώρα τα βάζουν χειρότερα με τους δικούς τους πολιτικούς. Από την άλλη, η αίσθηση που υπάρχει στον μέσο γερμανό πολίτη είναι ότι πληρώνει φόρους για τους Ελληνες. Αυτό όμως είναι μόνο η μισή αλήθεια… Διαφθορά υπάρχει παντού. Δείτε τι έγινε πρόσφατα με τον δικό μας πρόεδρο, που αναγκάστηκε να παραιτηθεί υπό το βάρος των σκανδάλων που τον βάραιναν».
Η Πέτερσεν πιστεύει ότι η γερμανόφωνη Ευρώπη αδυνατεί να κατανοήσει πως η Ελλάδα είναι μια μεσογειακή χώρα και, ως εκ τούτου, η όλη νοοτροπία είναι διαφορετική. «Θεωρούν κατακριτέα κάποια πράγματα που εδώ είναι εντελώς φυσιολογικά. Κατηγορούν, για παράδειγμα, όλη αυτή την ιστορία με τα φακελάκια που οι Ελληνες δίνουν στους γιατρούς ή όπου αλλού. Δεν καταλαβαίνουν ότι σε αυτή τη χώρα για να έχεις κάποιο αποτέλεσμα πρέπει να πληρώσεις επιπλέον χρήματα. Και εμείς το έχουμε αυτό, μόνο που το λέμε διαφορετικά».
Πιστεύει ότι σε μια χώρα όπως η Ελλάδα ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει ουσιαστικό αντίδοτο στην κρίση; «Είναι δύσκολο να απαντήσω. Οι μεγάλοι οργανισμοί θα τα καταφέρουν να επιβιώσουν, οι μικρότεροι όμως έχουν αντικειμενικό πρόβλημα. Είναι σημαντικό όμως να κρατήσουμε τον πολιτισμό στην Ελλάδα όρθιο».

Ο Γκαίτε και η αιώνια γυναίκα
Εξαιρετικά αγαπητή στο ελληνικό κοινό από την εποχή εκείνης της αξέχαστης «Λούλου» (2005), η Μαρλίς Πέτερσεν επιστρέφει με μια βραδιά λυρικού τραγουδιού αφιερωμένη στον «Γκαίτε και την αιώνια γυναίκα». Η υψίφωνος θα ερμηνεύσει ποιήματα του Γκαίτε μελοποιημένα από συνθέτες όπως οι Μπετόβεν, Σούμπερτ, Μέντελσον, Λιστ, Βάγκνερ, Μπρουχ, Τσαϊκόφσκι, Σούμαν, Βολφ κ.ά. Στο πιάνο θα τη συνοδεύσει ο επίσης Γερμανός Γέντρικ Σπρίνγκερ, ένας από τους πιο αξιόλογους πιανίστες – μουσικούς συνοδούς της νεότερης γενιάς. Το ρεσιτάλ εντάσσεται στη σειρά «Μεγάλες λυρικές φωνές της εποχής μας».
Οι δύο καλλιτέχνες θέλουν να παρουσιάζουν πρωτότυπες ιδέες με απροσδόκητους συνδυασμούς, να σχεδιάζουν καλλιτεχνικά προγράμματα που περνούν μηνύματα στους ακροατές και τους ωθούν να ψάξουν βαθύτερα ορισμένες πτυχές της ζωής αλλά και θέματα της λογοτεχνίας και της μουσικής. «Το έργο του Γκαίτε θεωρείται από τα ωραιότερα της ευρωπαϊκής παράδοσης, ειδικά όταν ο ποιητής αφιερώνει τους στίχους του στην «αιώνια γυναίκα»» λέει η Μαρλίς Πέτερσεν. «Εμπνευστήκαμε αυτό το ρεσιτάλ από τις λογοτεχνικές ηρωίδες του: τη Μαργαρίτα, την Ελένη, τη Στέλλα, τη Ζουλάικα… Ακούγοντας την ποίησή του μελοποιημένη – όχι μόνο από γνωστούς συνθέτες – ανοίγεται μπροστά μας μια εντελώς νέα πραγματικότητα».

πότε και που
Το ρεσιτάλ της Μαρλίς Πέτερσεν θα δοθεί στις 14/3 στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (στις 20.30).
Πληροφορίες – εισιτήρια τηλ. 210 7282.333

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ