«Με τα τέσσερα, απάνω σ’ ένα χαλί, θυμάμαι για πρώτη φορά τον εαυτό μου. Ητανε, μου φαίνεται, μετά το φαΐ, στον αντρέ της κυρούλας μου, που καθότανε σ’ ένα παλιό σπίτι της Πλάκας. Παίζαμε βόλους με τον ξάδελφό μου και για τούτο είχαμε διαλέξει το μεσαίο χαλί, που τα σχέδιά του έκαναν οχτάγωνα, για να βάλουμε τους βόλους.

Εκεί, απάνω στο παιχνίδι, έμεινα μερικές στιγμές ακίνητος, κοιτάζοντας προσεχτικά το χαλί. Και τότε μόνο γεννήθηκε μέσα μου και σιγά-σιγά μου επιβλήθηκε η ιδέα ενός χρώματος. Το χαλί όπου παίζαμε ήτανε κόκκινο. Τότε είδα και τα σχέδια που έκαναν οχτάγωνα μαύρα και άσπρα – και όχι πριν, όταν το διαλέξαμε επειδή μας φαινόντουσαν καταλληλότερα για να παίξουμε με βόλους. Ετσι έκανα για πρώτη φορά μια διάκριση και συνέλαβα, χωρίς να το ξέρω, την ύπαρξη της αφηρημένης έννοιας ενός χρώματος κι ενός σχήματος που ως τότε τα παρατηρούσα μόνο για την ενδεχόμενη χρησιμότητά τους».

(Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας, «Το χαλί όπου παίζαμε ήτανε κόκκινο», Ικαρος, Αθήνα 1996)

Το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης συνεχίζει τον διάλογο με σημαντικούς ξένους και έλληνες καλλιτέχνες που μελέτησαν και αγάπησαν την παιδική τέχνη. Παρουσιάζει έργα ζωγραφικής και τρισδιάστατες κατασκευές παιδιών 5-13 ετών που εξερευνούν το πυκνό εικαστικό ιδίωμα αλλά και το συναρπαστικό εργαστήριο του μεγάλου έλληνα καλλιτέχνη στα τρίμηνης και οκτάμηνης διάρκειας εικαστικά εργαστήρια του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης.

Εχοντας ήδη φιλοξενήσει τα εικαστικά αφιερώματα «Χρωματίζοντας την «Γκερνίκα» του Πάμπλο Πικάσο», «Οταν τα παιδιά συνάντησαν τον Πάουλ Κλέε» και «Παρέα με τον Mirό» σε συνεργασία με σημαντικά ιδρύματα του εξωτερικού και έχοντας εστιάσει στο έργο του Παναγιώτη Τέτση και του Γιάννη Μόραλη ως έμπνευση της παιδικής δημιουργίας σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο, το μουσείο προτείνει τώρα γνωριμία με τον μεγάλο έλληνα καλλιτέχνη της γενιάς του ’30.

Τα παιδιά που συμμετείχαν στα εικαστικά εργαστήρια του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης είχαν την ευκαιρία να δουν έργα του καλλιτέχνη, να τα σχολιάσουν και να οικειοποιηθούν ορισμένα από τα σύμβολά του, τους αφαιρετικούς όγκους, τα συμπυκνωμένα επίπεδα χρώματα και τα σχηματικά γραφήματα, το εικαστικό ιδίωμα, τη γλώσσα και τη γραφή του παίζοντας με τα υλικά ζωγραφικής, επεξεργαζόμενα τις φόρμες, πειραματιζόμενα με διάφορες τεχνικές, δοκιμάζοντας τη συνύπαρξη διαφορετικών στοιχείων από τη θεματολογία του καλλιτέχνη αλλά και προτείνοντας μια «νέα» ανάγνωση του πορτρέτου του.

Παράλληλα, προσεγγίζοντας μέσω φωτογραφικού υλικού το εργαστήριο και τα σύνεργα του Γκίκα δημιούργησαν αντίστοιχα τρισδιάστατα εικαστικά αντικείμενα (καβαλέτα, πινέλα, παλέτες κ.ά.) που συμπληρώνουν ιδανικά την «επίσκεψη» των παιδιών στον κόσμο του Γκίκα. Η δημιουργική αυτή διαδικασία πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση των υπεύθυνων δασκάλων στα εικαστικά εργαστήρια, συνεργατών του μουσείου, εξειδικευμένων σε θέματα τέχνης.

Τα έργα που προέκυψαν ζωντανεύουν «Στο εργαστήριο με τον Γκίκα» την έκθεση του μουσείου που πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Λεβέντη σε επιμέλεια Ιριδος Κρητικού και Αθανασίας Σκληρού.
Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης (Κόδρου 9, προέκταση οδού Βουλής, Πλάκα)
Εγκαίνια έκθεσης: Κυριακή 11 Μαρτίου, 12.00 το μεσημέρι
Ως τις 17 Ιουνίου 2012
Ανοιχτά Τρίτη – Σάββατο 10.00-14.00, Κυριακή 11.00-14.00. Δευτέρα κλειστά

Οικογενειακό εικαστικό εργαστήριο
«Τέχνη… οικογενειακώς, στο εργαστήριο με τον Γκίκα»
Κυριακή 11 Μαρτίου: 12.30-13.30 για γονείς και παιδιά 5-8 ετών
Κυριακή 11 Μαρτίου: 13.30-14.30 για γονείς και παιδιά 9-13 ετών
Υπεύθυνη: Χριστίνα Τσινισιζέλη, εικαστικός

Κυριακή 18 Μαρτίου: 12.30-13.30 για γονείς και παιδιά 5-8 ετών
Κυριακή 18 Μαρτίου: 13.30-14.30 για γονείς και παιδιά 9-13 ετών
Υπεύθυνη: Μαρίνα Στελλάτου, εικαστικός

Είσοδος δωρεάν.