Στην Αυστραλία αποτελεί το τρίτο σε πωλήσεις βαλσαμικό ξίδι, έχει σταθερούς πελάτες από τον Καναδά ως την Ιαπωνία και τη Νότια Αφρική, φιγουράρει στα καλύτερα καταστήματα ντελικατέσεν του κόσμου, ενώ είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που παρήγαγε βαλσαμικό ξίδι στην Ελλάδα με την επωνυμία «Βαλσαμικό Ξίδι Καλαμάτας Παπαδημητρίου». Πρόκειται για την εταιρεία τροφίμων Παπαδημητρίου, με έδρα την Καλαμάτα, η οποία αντιστέκεται στην κρίση σε σχέση με άλλες εταιρείες τροφίμων καθώς έχει κυρίως εξαγωγικό προφίλ, διακινώντας τα προϊόντα της, όπως βαλσαμικό ξίδι, μουστάρδα, σταφίδα και αποξηραμένα φρούτα σε 26 χώρες. Η εταιρεία υπό την καθοδήγηση της δεύτερης και της τρίτης γενιάς (Κωνσταντίνος και Χρήστος Παπαδημητρίου) παράγει ετησίως 2,5 εκατομμύρια φιάλες βαλσαμικού ξιδιού και αναμένει αύξηση τζίρου 15% για το 2012. Στόχος είναι να επεκταθεί στην Κίνα και να διεισδύσει περαιτέρω στο αεροπορικό κέτερινγκ, σε μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Γερμανίας, των ΗΠΑ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Η εταιρεία Παπαδημητρίου μετρά επτά και πλέον δεκαετίες εμπορικής διαδρομής. Στο τιμόνι σήμερα βρίσκεται ο Χρήστος Παπαδημητρίου που είναι διευθύνων σύμβουλος, αλλά ενεργά συμμετέχει και ο πατέρας, Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, που είναι πρόεδρος στο ΔΣ. Ακόμη και ο αδελφός του Χρήστου, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, συμβάλλει στην αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας, καθώς σχεδίασε την ετικέτα του βαλσαμικού ξιδιού.
Το ξεκίνημα
Την αρχή όμως έκανε ο παππούς Χρήστος Παπαδημητρίου το 1938 στην Καλαμάτα, ανοίγοντας το εμπόριο της σταφίδας και χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης με σημαντικούς εμπόρους της Βρετανίας. «Το εξαγωγικό εμπόριο τότε ήταν κυρίαρχος στόχος του ελληνικού κράτους. Το λιμάνι της Καλαμάτας έσφυζε από ζωή και η ενασχόληση με τις εξαγωγές ήταν η οικονομική διέξοδος του πληθυσμού. Προβλήματα φυσικά υπήρχαν πολλά, άλλης μορφής, όπως η αδυναμία απόκτησης μηχανολογικού εξοπλισμού, η ανεπάρκεια καυσίμων και ενέργειας, η έλλειψη κεφαλαίων και η γενικότερη φτώχεια του κράτους και η έλλειψη υποδομών. Η ποιότητα όμως των προϊόντων και η προσοχή που δινόταν από όλους τους εμπλεκομένους ήταν σε πολύ υψηλό επίπεδο» αναφέρει ο κ. Χρ. Παπαδημητρίου.
Βέβαια, προβλήματα υπάρχουν και σήμερα αλλά είναι διαφορετικής μορφής, προσθέτει ο ίδιος, τονίζοντας ότι «οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε ως εξαγωγική επιχείρηση είναι η αδυναμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν αναπτυξιακές προσπάθειες και η αδυναμία του κράτους να συμψηφίσει ή να επιστρέψει έγκαιρα τον ΦΠΑ. Επίσης τα τελευταία χρόνια είχαμε σταθερά απώλειες 5%-10% του ετήσιου τζίρου από τις απεργίες στα μέσα μεταφοράς και στα λιμάνια».
Η κρίση έχει επηρεάσει την εταιρεία, όχι όμως σε απώλειες εσόδων και κερδών αλλά δυσχεραίνοντας την ανάπτυξή της, καθώς ενώ υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για βελτίωση των εξαγωγών, από τη μία πλευρά οι τράπεζες δεν διαθέτουν κεφάλαια και από την άλλη πελάτες στο εσωτερικό καθυστερούν ή αδυνατούν να πληρώσουν. Πάντως, η κρίση αλλά και οι τάσεις της αγοράς τροφίμων ευνοούν τη μαγειρική στο σπίτι, οπότε και τα προϊόντα της Παπαδημητρίου, που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, τονίζει ο κ. Χρ. Παπαδημητρίου.
Ο ανταγωνισμός ως πρόσφατα ήταν σχεδόν αποκλειστικά εισαγόμενος (από την Ιταλία), ενώ σήμερα υπάρχουν πολλές προσπάθειες για ελληνικό βαλσαμικό, αρκετές από τις οποίες είναι πολύ υψηλού επιπέδου. «Αυτός είναι ανταγωνισμός που χαίρεσαι να έχεις, τόσο γιατί σε κάνει καλύτερο όσο και γιατί ισχυροποιεί τις προσπάθειές μας στις εξαγωγές, αφού πλέον οι ξένοι αγοραστές μαθαίνουν ότι υπάρχει γνώση και παραγωγή βαλσαμικού ξιδιού στην Ελλάδα» επισημαίνει ο ίδιος επιχειρηματίας.
Παρά την κρίση, το 2011 ο τζίρος ανήλθε στα 8 εκατ. ευρώ από 7 εκατ. ευρώ το 2010 και τα EBITDΑ αναμένεται να αγγίξουν τα 700.000 ευρώ, ενώ από το 2006 ως σήμερα η εταιρεία διπλασίασε τον τζίρο. Για το 2012 η διοίκηση της εταιρείας τροφίμων αναμένει αύξηση τζίρου κατά 15% βασιζόμενη στη σταθερά αυξητική πορεία των εξαγωγών της και στη νέα συμφωνία για διανομή των προϊόντων της στην Ελλάδα από την εταιρεία Καρούλιας ΒΣ.
Το πρώτο βαλσαμικό στην Ελλάδα
Σημείο αναφοράς για την εταιρεία υπήρξε η κυκλοφορία του βαλσαμικού ξιδιού και μάλιστα του πρώτου στην Ελλάδα, από τον Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, ο οποίος έχει σπουδάσει οινολογία στο Μπορντό της Γαλλίας. Επίσημα κυκλοφόρησε στο εμπόριο το 1998. Η αναγνώριση του βαλσαμικού ξιδιού Παπαδημητρίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κερδίζοντας μάλιστα μερίδια αγοράς από το ιταλικό που αποτελεί τον μεγάλο ανταγωνιστή, συνεχίζει ο κ. Χρ. Παπαδημητρίου, είναι το γεγονός ότι προέρχεται από την κορινθιακή σταφίδα, η οποία έχει φυσικό σκούρο χρώμα και αποτελεί την ιδανική πρώτη ύλη για το βαλσαμικό ξίδι γιατί σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των ιταλικών δεν έχει συντηρητικά και καραμελόχρωμα.
Σημείο αναφοράς για την εταιρεία υπήρξε η κυκλοφορία του βαλσαμικού ξιδιού και μάλιστα του πρώτου στην Ελλάδα, από τον Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, ο οποίος έχει σπουδάσει οινολογία στο Μπορντό της Γαλλίας. Επίσημα κυκλοφόρησε στο εμπόριο το 1998. Η αναγνώριση του βαλσαμικού ξιδιού Παπαδημητρίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κερδίζοντας μάλιστα μερίδια αγοράς από το ιταλικό που αποτελεί τον μεγάλο ανταγωνιστή, συνεχίζει ο κ. Χρ. Παπαδημητρίου, είναι το γεγονός ότι προέρχεται από την κορινθιακή σταφίδα, η οποία έχει φυσικό σκούρο χρώμα και αποτελεί την ιδανική πρώτη ύλη για το βαλσαμικό ξίδι γιατί σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των ιταλικών δεν έχει συντηρητικά και καραμελόχρωμα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ