Μερικές μέρες πριν μου δόθηκε η ευκαιρία και τιμή να συμμετάσχω σε μία συζήτηση παρουσίαση στην Στοά του Βιβλίου πλάι στην καθηγήτρια Σοφία Μουρούτη, στο καθηγητή Δημήτρη Μπουραντά και τον πρόεδρο της Λέσχης Επιχειρηματικότητας Στέλιο Σταυρίδη για το μοναδικό βιβλίο του Sir Ken Robinson ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ, το οποίο με ένα πρωτόγνωρο για εμένα τρόπο αποτελεί οδηγό για το πως μία άλλη λογική στην παιδεία αλλά και στο επιχειρείν μπορεί να απογειώσει την δημιουργικότητα και την καινοτομία σε κάθε πεδίο της ζωής μας.

Ο συγγραφέας μέσα από ένα ιδιαίτερα ευσύνοπτο τρόπο αφού δείχνει πως για χάρη των οικονομιών οδηγήσαμε ολόκληρες γενιές να περιθωριοποιήσουν ταλέντα, ικανότητες και δημιουργικότητα αναφέρετε σε παραδείγματα μοντέλων εκπαίδευσης, σχολειών και επιχειρήσεων όπου το τρίπτυχο Φαντασία-Δημιουργικότητα-Καινοτομία αποτελεί θεμέλιο λίθο προσωπικής ανάπτυξης και ευδαιμονίας. Ίσως η πιο χαρακτηριστική του αναφορά είναι στο Μπλε Σχολείο της Νέας Υόρκης όπου σύμφωνα με τον Chris Wink εκεί που το παραδοσιακό σχολείο αποτελεί σιταποθήκη-γνώσεων που γεμίζει φορτηγά-παιδιά, το Μπλε Σχολείο είναι μία πλατφόρμα εκτόξευσης, τα παιδιά πύραυλοι και οι δάσκαλοι … απλά παλεύουν να βρουν το φυτίλι. Αναφορές σε θέματα όπως η ειλικρινή αυτοκριτική, η πολυσυλλεκτική γόνιμη συνεργασία, η δυνατότητα να αναγνωρίζεις μία καλύτερη πρόταση από τη δική σου και να την στηρίζεις και πάνω από όλα, η έλλειψη φόβου απέναντι στο λάθος ή την αποτυχία σε συνάρτηση με την αποφασιστικότητα να ξανασηκωθείς στα πόδια σου αποτελούν μερικά μόνο από τα στοιχεία που έκαναν τη συζήτηση αλλά και το βιβλίο απόλυτα σχετικό με την ευρύτερη κατάσταση που συγκλονίζει τη χώρα μας.

Την επόμενη ημέρα βρέθηκα σε μία άλλη – διαφορετική συζήτηση με μεταπτυχιακούς φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών προσκεκλημένος μίας εξαιρετικής «δασκάλας» της καθηγήτριας Ειρήνη Ρηγοπούλου. Ο Σωκράτης έλεγε ότι «η εκπαίδευση είναι το προσάναμμα μίας φλόγας και όχι το γέμισμα ενός αγγείου» και εγώ είδα με μεγάλη μου έκπληξη και ανακούφιση σαράντα νέα παιδιά έτοιμα να κατακάψουν με το πνεύμα τους και το δυναμισμό τους την κρίση και όλα όσα μας οδήγησαν τα τελευταία 35 χρόνια με νομοτελειακό τρόπο σε αυτή.

Είναι αλήθεια ότι στην αρχή όλα τα παιδιά αγωνιούσαν να μάθουν πως θα προσληφθούν, πώς να γράψουν το βιογραφικό, αν χρειάζεται προϋπηρεσία, τι να κάνουν για να μην απολυθούν. Πίσω όμως από το άγχος τους για απασχόληση έβλεπες ξεκάθαρες θέσεις, δυνατά πρόσωπα, αγωνία όχι για να βρουν δουλειά αλλά για τους δοθεί η ευκαιρία να πολεμήσουν κι αυτοί, να προσπαθήσουν, να δημιουργήσουν, να χτίσουν. Η Ευρυδίκη αναρωτήθηκε «θα μας δοθεί ευκαιρία» και τότε ξεπρόβαλλε για άλλη μια φορά μπροστά μου η εικόνα των λεγεώνων από τηλεοπτικούς σοφούς, ειδήμονες, εθνοπατέρες, εργατοπατέρες, φοιτητοπατέρες , αναλυτές και κάθε λογής ειδικών που στο όνομα όλων μας – και προφανώς της Ευρυδίκης – προσπαθούν να μας σώσουν, καλύπτοντας την ίδια στιγμή τη διαχρονική τους ανικανότητα, τις περιοριστικές αντιλήψεις τους και όλως τυχαίως και ορισμένα από τα μύρια προνόμια τους.
Η απάντηση μπορεί να είναι μόνο μία στην αγαπητή Ευρυδίκη … η κάθε ευκαιρία πρέπει να διεκδικηθεί μέσα από τα ταλέντα, τις ικανότητες, το δυναμισμό και το πνεύμα συνεργασίας του καθενός. Υπάρχουν πολλοί που με μία ΑΛΛΗ ΛΟΓΙΚΗ θα σταθούν πλάι σας και μαζί θα ξανασηκωθούμε στα πόδια μας. Όλους τους άλλους – που πλέον τους ξέρουμε – οφείλετε και οφείλουμε να τους προσπεράσουμε.

Προχωράμε … θα είναι δύσκολο αλλά γίνεται.


* Ο κ. Αλέξανδρος Κωστόπουλος είναι σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας και εμπνευστής του Repo(we)rGreece