Πίθηκοι με νόσο του Πάρκινσον εμφάνισαν σημαντική βελτίωση της κατάστασής τους μετά τη μεταμόσχευση ανθρώπινων εμβρυϊκών βλαστικών κυττάρων στον εγκέφαλό τους.

Σύμφωνα με τους ιάπωνες ερευνητές που βρίσκονται πίσω από τη νέα μελέτη, είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που ανθρώπινα εμβρυϊκά κύτταρα μεταμοσχεύονται στον εγκέφαλο άλλου πρωτεύοντος είδους για την αντιμετώπιση του Πάρκινσον.

Σημαντική βελτίωση της κινητικότητας

Οι τέσσερις πίθηκοι που χρησιμοποιήθηκαν στο πείραμα παρουσίαζαν έντονους τρόμους στα άκρα, ένα κλασικό σύμπτωμα του Πάρκινσον, και δεν ήταν σε θέση να ελέγξουν την κίνηση του σώματός τους. Ωστόσο, τρεις μήνες μετά τη μεταμόσχευση των ανθρώπινων εμβρυϊκών κυττάρων τα πειραματόζωα εμφάνισαν βελτίωση στον έλεγχο των κινήσεών τους, σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της μελέτης Γιουν Τακαχάσι, αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κιότο, στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Εξι μήνες μετά τη μεταμόσχευση, οι πίθηκοι μπορούσαν να κινούνται χωρίς πρόβλημα στα κλουβιά τους, όπως σημειώνεται στη μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στη δικτυακή έκδοση του επιστημονικού περιοδικού «Stem Cells».

Η νόσος του Πάρκινσον είναι μια νευροεκφυλιστική νόσος η οποία συνδέεται με μείωση στην παραγωγή του νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη στον εγκέφαλο. Σύμφωνα με τον Τακαχάσι κατά τη μεταμόσχευση το 35% των βλαστικών κυττάρων είχε ήδη μετατραπεί σε ντοπαμινεργικούς νευρώνες. Σε διάστημα ενός έτους, το 10% των ντοπαμινεργικών νευρώνων παρέμενε στη ζωή.

Προς δοκιμές σε ανθρώπους

Ο ιάπωνας καθηγητής τόνισε ότι επιθυμεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας αυξάνοντας τα ποσοστά επιβίωσης των νευρικών κυττάρων παραγωγής ντοπαμίνης στο 70%. «Η μεγάλη πρόκληση προτού εφαρμόσουμε τη διαδικασία σε ανθρώπους είναι να αυξήσουμε τον αριθμό των ντοπαμινεργικών νευρώνων και να αποτρέψουμε την ανάπτυξη καρκινικών όγκων» είπε ο δρ Τακαχάσι.

Προσέθεσε ότι όταν φθάσει η στιγμή των δοκιμών σε ανθρώπους πιθανότατα η ερευνητική ομάδα δεν θα χρησιμοποιήσει εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα αλλά κύτταρα iPS (Induced Pluripotent Stem Cells), τα οποία διαθέτουν τις ιδιότητες των πολυδύναμων κυττάρων αλλά προέρχονται από ενήλικα κύτταρα του δέρματος. Εάν όλα πάνε καλά, οι δοκιμές θα ξεκινήσουν μέσα στα επόμενα τρία ως πέντε χρόνια.