Γεύσεις

«Η ηδονή του τραπεζιού είναι αίσθηση εγκεφαλική που γεννιέται από διάφορες περιστάσεις γεγονότων, τόπων, πραγµάτων και προσώπων που συνοδεύουν το γεύµα». Ο αφορισµός αυτός του περίφηµου στυλίστα της γεύσης Brillat-Severin θα ταίριαζε και στο ειδικό τεύχος που κρατώ στα χέρια µου των (δε)Κάτων που έχει επιµεληθεί ο Γιάννης Ευσταθιάδης και είναι αποκλειστικά αφιερωµένο στο θέµα «Οίνος – έδεσµα – τέχνη». Εδώ έχουµε την ηδονή ενός τεύχους όπου οι συνδαιτυµόνες είναι συγγραφείς και το σύνολο των κειµένων συνιστά ένα πνευµατώδες αριστούργηµα που κάθε σελίδα του αναδίδει µυρωδιές που προκαλούν γευστικές αναµονές.

Γεύσεις | tovima.gr

«Η ηδονή του τραπεζιού είναι αίσθηση εγκεφαλική που γεννιέται από διάφορες περιστάσεις γεγονότων, τόπων, πραγµάτων και προσώπων που συνοδεύουν το γεύµα». Ο αφορισµός αυτός του περίφηµου στυλίστα της γεύσης Brillat-Severin θα ταίριαζε και στο ειδικό τεύχος που κρατώ στα χέρια µου των (δε)Κάτων που έχει επιµεληθεί ο Γιάννης Ευσταθιάδης και είναι αποκλειστικά αφιερωµένο στο θέµα «Οίνος – έδεσµα – τέχνη».

Εδώ έχουµε την ηδονή ενός τεύχους όπου οι συνδαιτυµόνες είναι συγγραφείς και το σύνολο των κειµένων συνιστά ένα πνευµατώδες αριστούργηµα που κάθε σελίδα του αναδίδει µυρωδιές που προκαλούν γευστικές αναµονές. Ο επιµελητής µε πολύ µεγάλη φροντίδα έχει συλλέξει δεκάδες αποσπάσµατα συγγραφέων οι οποίοι µιλούν για την τέχνη της γεύσης. Προηγούνται έλληνες πεζογράφοι και ποιητές, πολλούς από τους οποίους είχαµε ακούσει σε αντίστοιχες εκδηλώσεις στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών και στο Μέγαρο.

Ανάµεσά τους ξεχωρίζει η προσφορά του πρόωρα χαµένου ποιητή Γιάννη Βαρβέρη, ο οποίος µεταφράζει και διαβάζει γαλλικά γαστρονοµικά ποιήµατα και κείµενα, σε ένα ειδικό DVD που συνοδεύει το τεύχος, µε µια αισθαντικότητα και λεπτότητα, χαρακτηριστική και της τέχνης του. Προσωπικά βρήκα σπουδαίο το κεφάλαιο του «ιστορικού σελιδοδείκτη» µε γαστρονοµικά ποιήµατα του Καισάριου ∆απόντε, αποσπάσµατα από το Συναξάριον του στοµάχου του Μπάµπη Aννινου, γαστρονοµικές γελοιογραφίες από τα Ηµερολόγια του Φ. Σκόκου και τα αποσπάσµατα από σχετικές ρεκλάµες στα τέλη του 19ου αιώνα, πραγµατικά εντυπωσιακές για το κλίµα της εποχής. Αντιγράφω: «Ως πληροφορούµεθα η εδώ άφιξις των κινηµατογραφικών αστέρων Eρρολ Φλυν, Λιλής Νταµιτά και µερικών άλλων ηθοποιών οφείλεται εις πρόσκλησιν του ΕΛΑΤΟΥ δια την διευθέτησιν των διενέξεων του ζεύγους Eρρολ Φλυν – Λιλής Νταµιτά, aι οποίαι έφθασαν µέχρι διαζυγίου. Πιστεύεται, ότι το ανδρόγυνον θα συµβιβασθή χάρις εις την νοστιµάδα των ψητών αρνιών και του… µαγικού κοκορετσιού που µόνον ξέρει να ψήνη ο ΕΛΑΤΟΣ».

Φυσικά και η διεθνής συµµετοχή είναι αξιόλογη, καθώς διαβάζουµε κείµενα γεύσεων της Βιρτζίνια Γουλφ, του Ρολάν Μπαρτ, του Iταλο Καλβίνο, της Σούζαν Σόντακ, του Μισέλ Ονφρέ, του Ρεϊµόν Κενό, του Ερνεστ Χεµινγκγουέι και άλλων πολλών. Ανάµεσά τους ξεχωρίζει το δηλητηριώδες πνεύµα του Γούντι Αλεν σε ένα κείµενο µε τίτλο «Τάδε έφα(γε) Ζαρατούστρα», όπου περιλαµβάνει τον Νίτσε και τον Βάγκνερ και τους κάνει µε τα… κρεµµυδάκια. Νοµίζω, τέλος, ότι κανείς δεν θα αντισταθεί στον πειρασµό να διαβάσει αφορισµούς διαφόρων σπουδαίων αλλά και ανωνύµων, όπως «εξοχή είναι το µέρος όπου τα κοτόπουλα κυκλοφορούν ωµά» ή «δεν υπάρχει πιο απόλυτο φως από εκείνο που αστραποβολά από µια ανοιχτή πόρτα ψυγείου, στις 2 τα ξηµερώµατα».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
  • Ο γρίφος της Μποτσουάνα Οι αγορές είναι προεξοφλητικοί μηχανισμοί, στην περίπτωση της νέας μετάλλαξης , προεξόφλησαν ξανά το χειρότερο, δηλαδή νέους περιορισμούς στις... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
Helios Kiosk