Αυξημένες οι ελληνικές αμυντικές δαπάνες παρά τα χρέη

Τα αντικείμενα του πόθου βρίσκονται στην αμερικανική πολιτεία της Νεβάδα, όχι μακριά από τον παράδεισο του τζόγου, το Λας Βέγκας: Περισσότερα από 1000 παλιά τεθωρακισμένα τύπου Μ1Α1 Abrams έχει τοποθετήσει εδώ ο αμερικανικός στρατός. Τα περισσότερα αποσύρθηκαν μετά τον πόλεμο του Κόλπου το 1991.

To άρθρο της γερμανικής εφημερίδας Hannoversche Allgemeine αναφέρει τα εξής:

Τα αντικείμενα του πόθου βρίσκονται στην αμερικανική πολιτεία της Νεβάδα, όχι μακριά από τον παράδεισο του τζόγου, το Λας Βέγκας: Περισσότερα από 1000 παλιά τεθωρακισμένα τύπου Μ1Α1 Abrams έχει τοποθετήσει εδώ ο αμερικανικός στρατός. Τα περισσότερα αποσύρθηκαν μετά τον πόλεμο του Κόλπου το 1991.

Ο ξηρός αέρας της ερήμου προστατεύει τα τανκς από τη σκουριά. Ωστόσο οι μηχανές θα μπορούσαν να τεθούν ξανά σε κίνηση και τα τεθωρακισμένα να λειτουργήσουν. Υπάρχει ένας ενδιαφερόμενος για τα τανκς τύπου Abrams, η υπερχρεωμένη Ελλάδα, που προτίθεται να πάρει περίπου 400 τανκς από τις δυνάμεις του αμερικανικού στρατού.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Η ελληνική κυβέρνηση αναγκάζεται να περικόψει τις συντάξεις και να απολύσει δεκάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους, ο Υπουργός Οικονομικών χρωστάει σε κατασκευαστικές εταιρίες και προμηθευτές 6,6 δις ευρώ, στα δημόσια νοσοκομεία υπάρχει έλλειψη ακόμα και σε γάζες και ο στρατός χρωστά στα Ελληνικά Πετρέλαια ένα διψήφιο ποσό εκατομμυρίων για καύσιμα.

Φαίνεται παράλογο το να θέλει η Ελλάδα, παρά τα άδεια ταμεία και τους ανοιχτούς λογαριασμούς, να προμηθευτεί τώρα εκατοντάδες τεθωρακισμένα. Όταν τον προηγούμενο Οκτώβριο κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα για το σχεδιαζόμενο εξοπλιστικό πρόγραμμα, το ελληνικό Υπουργείο Άμυνας τα διέψευσε: Κάτι τέτοιο «δεν προβλέπεται αυτή τη στιγμής», ελέχθη. Ο πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος το διέψευσε ακόμη πιο κατηγορηματικά: «Δεν υπάρχει καν η σκέψη για τέτοια συμφωνία, η οποία θα επιβάρυνε περισσότερο τον προϋπολογισμό».

Ωστόσο, ο Μόσιαλος προφανώς δεν έλεγε την αλήθεια. Γιατί στις αρχές Δεκεμβρίου του 2011, εννιαμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων του ελληνικού Γενικού Επιτελείου αναχώρησε για τη Νεβάδα, για να αξιολογήσει τα τανκς και να επιλέξει τα 400 πλέον καλοδιατηρημένα. Το Γενικό Επιτελείο πραγματοποίησε ήδη επαφές με έλληνες εφοπλιστές, προκειμένου να συγκεντρώσει προσφορές για τη θαλάσσια μεταφορά των τανκς από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν εκ των έσω τα πράγματα. Το ελληνικό Υπουργείο Άμυνας δεν θέλει να τοποθετηθεί επί του θέματος και δεν απάντησε σε ερώτημα που του έθεσε η εφημερίδα..

Οι ΗΠΑ θέλουν μεν να παραχωρήσουν τα τάνκς δωρεάν, ενώ η τιμή τους ανά τεμάχιο ανέρχεται σε περισσότερα από έξι εκατ. δολάρια, αλλά παρ’ όλα αυτά θα κοστίσουν ακριβά στους Έλληνες. Μόνο η μεταφορά τους από τις ΗΠΑ θα κοστίσει πέντε με οκτώ εκατ. δολάρια και απαιτείται διψήφιο ποσό εκατομμυρίων ευρώ για τις εργασίες αποκατάστασης των παροπλισμένων από καιρό τεθωρακισμένων.

Αλλά και η λειτουργία τους θα απαιτήσει χρήματα, επειδή η τουρμπίνα του Μ1Α1 Abrams καταναλώνει κατά ένα τρίτο περισσότερα καύσιμα σε σύγκριση με τους κινητήρες ντίζελ παρόμοιων τανκς. Τα τανκς Abrams αναμένεται να εγκατασταθούν στη βόρειο Ελλάδα, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία – για να μπορούν να αποκρούσουν ενδεχόμενη εισβολή του νατοϊκού εταίρου.

Ακόμα όμως κι αν δεχτεί κανείς αυτό το σενάριο περί απειλής, είναι αμφίβολο αν η Ελλάδα χρειάζεται πραγματικά αυτά τα 400 τανκς. Άλλωστε, διαθέτει ήδη περισσότερα από 1600 τεθωρακισμένα στο οπλοστάσιό της – αναλογικά με τον πληθυσμό της, περισσότερα από κάθε άλλη χώρα της Ευρώπης.

Μόλις πριν από τρία χρόνια ο ελληνικός στρατός παρέλαβε 170 τανκς τύπου Leopard – 2 από τη γερμανική εταιρία Krauss-Maffei Wegmann (KMW), συνολικού κόστους 1,72 δις ευρώ, τα οποία στο μεταξύ είναι άχρηστα, αφού λόγω της οικονομικής δυσπραγίας η Ελλάδα μέχρι τώρα δεν έχει μπορέσει να προμηθευτεί πολεμικό εξοπλισμό γι’ αυτά. Πολλοί ειδικοί λοιπόν αναρωτιούνται τι νόημα έχει η τωρινή προμήθεια ακόμη περισσότερων τεθωρακισμένων, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν μπορούν να πυροβολήσουν

Και ενώ οι φορολογούμενοι των κρατών της Ευρωζώνης πρέπει να συμπαρασταθούν στην Ελλάδα με δανειακή βοήθεια δισεκατομμυρίων, οι έλληνες πολιτικοί και στρατιωτικοί ζουν τη δική τους πολεμική παράνοια. Καμία άλλη χώρα του ΝΑΤΟ, με εξαίρεση τις ΗΠΑ, δεν δαπανά σε σχέση με το ΑΕΠ της τόσα πολλά χρήματα για εξοπλισμούς όσα η Ελλάδα.

Η αιώνια δικαιολογία είναι η δήθεν απειλή από τη γειτονική Τουρκία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, οι ελληνικές αμυντικές δαπάνες του 2010 έφτασαν στο 4,3% του ΑΕΠ. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ βρίσκεται στο 1,7%. Την προηγούμενη δεκαετία η Ελλάδα αύξησε τον αμυντικό της προϋπολογισμό από 4,5 σε 7,6 δις ευρώ. Ο εξοπλιστικός ανταγωνισμός με την Τουρκία αποτελεί μία από τις αιτίες για την άσχημη κατάσταση του χρέους. Μάλιστα η κυβέρνηση περιόρισε υπό την πίεση της κρίσης το 2011 τις δαπάνες για την αγορά εξοπλισμών από 1,5 δις σε 600 εκατ. ευρώ. Φέτος όμως θα αυξηθούν ξανά σε ένα δις.

Η Γερμανία, η οποία μέχρι στιγμής έχει συνεισφέρει στη διάσωση της Ελλάδας περί τα 20 δις ευρώ, μπορεί να παρηγορηθεί ούτως ή άλλως, επειδή η γερμανική εξοπλιστική βιομηχανία έχει επωφεληθεί από τους Έλληνες. Η Ελλάδα αποτελεί τον καλύτερο πελάτη της. Οι παραγγελίες από την Αθήνα κυμάνθηκαν για τα χρόνια από το 2005 μέχρι το 2010 σε ποσοστό 15% επί του συνολικού τζίρου. Δεν πραγματοποίησε μόνο η πολεμική βιομηχανία KMW καλά ‘ντιλ’ με την Ελλάδα. Και τα ναυπηγεία της Howaldswerke – Deutsche Werft στο Κίελο χάρηκαν με την ελληνική παραγγελία ελληνικών υποβρυχίων αξίας σχεδόν τριών δις ευρώ.

Συχνά γερμανοί πολιτικοί, αλλά και εκπρόσωποι της αμυντικής βιομηχανίας επισκέφτηκαν την Αθήνα. Για παράδειγμα, η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ το καλοκαίρι του 2007 κατά την επίσκεψή της στην Αθήνα άσκησε πίεση στον τότε Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή να υπογράψει επιτέλους τη συζητούμενη από το 1996 παραγγελία 60 Eurofighter. Μάλιστα την άνοιξη του 2010, όταν η ελληνική δημοσιονομική μιζέρια είχε ήδη αρχίσει να γίνεται δραματική, ο Υπουργός Εξωτερικών Γκουίντο Βεστερβέλλε επανήλθε στην παραγγελία των αεροπλάνων και ζήτησε από τους Έλληνες «μία συμφωνία για τα Eurofighter», όπως θυμούνται όσοι συμμετείχαν στη συζήτηση.

Επίμονες παραμένουν οι φήμες στην Αθήνα, σύμφωνα με τις οποίες η καγκελάριος Μέρκελ και ο γάλλος Πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί φέρονται να πίεσαν τον έλληνα Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, ακόμα και στις αρχές Νοεμβρίου του 2011 κατά τη συνάντησή τους στις Κάννες, να αναθέσει και στις δύο χώρες αμυντικές παραγγελίες ως αντάλλαγμα για περαιτέρω δανειακή βοήθεια προς την Ελλάδα.

Μία ελληνογαλλική εξοπλιστική συμφωνία ήταν ήδη τότε στα σκαριά: Η Ελλάδα προτίθεται να παραγγείλει στα γαλλικά δημόσια ναυπηγεία DCNS μέχρι και τέσσερις νέες φρεγάτες. Αλλά επειδή όμως η χώρα αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να πληρώσει περίπου 300 εκατ. ευρώ ανά πλοίο , η Γαλλία θα εκχωρήσει τις φρεγάτες στον ελληνικό στρατό δωρεάν για πέντε χρόνια. Έπειτα οι Έλληνες μπορούν είτε να αποπληρώσουν τα πλοία είτε να τα επιστρέψουν στη Γαλλία. Γερμανικές ανταγωνιστικές εταιρίες, οι οποίες διατηρούσαν εξίσου ελπίδες για την παραγγελία των φρεγατών, διαμαρτύρονται: Βλέπουν στο ‘ντιλ’ παραβίαση των οδηγιών της ΕΕ για την επιχορήγηση και την ανάθεση του έργου.

Εν τω μεταξύ, προφανώς ναυαγούν οι ελπίδες για ελληνική παραγγελία Eurofighter, η οποία αναμενόταν να φτάσει σχεδόν στα πέντε δις ευρώ. Το νωρίτερο κατά το χρονικό διάστημα 2018 – 2020 η Ελλάδα θα είναι από δημοσιονομικής πλευράς σε θέση να αντεπεξέλθει σε δαπάνη για νέα πολεμικά αεροσκάφη, σύμφωνα με εκτίμηση κατασκευαστή. Για το λόγο αυτό, από την 1η Ιανουαρίου η κοινοπραξία κλείνει το γραφείο πωλήσεων που είχε ανοίξει στην Ελλάδα από τις αρχές της δεκαετίας του 90.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk