Καύσιμα με εγγύηση τις συμβάσεις εκτέλεσης δρομολογίων

Σε αγώνα δρόμου για να προσφέρει σανίδα σωτηρίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να μην «βουλιάξουν» οικονομικά, αφήνοντας εκατοντάδες εργαζομένων άνεργους και «τινάζοντας στον αέρα» τα δρομολόγια προς τα νησιά έχει επιδοθεί το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

Σε αγώνα δρόμου για να προσφέρει σανίδα σωτηρίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να μην «βουλιάξουν» οικονομικά, αφήνοντας εκατοντάδες εργαζομένων άνεργους και «τινάζοντας στον αέρα» τα δρομολόγια προς τα νησιά έχει επιδοθεί το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Την ίδια στιγμή η πλειονότητα των λιμανιών συνεχίζει να μην διαθέτει τις υποδομές για να εξυπηρετούνται επαρκώς οι επιβάτες, όπως απέδειξε η έρευνα του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την οποία είχε παρουσιάσει «Το Βήμα» στις 18 Ιουλίου.

Πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος για τα θέματα Ναυτιλίας υφυπουργός κ. Άδωνις Γεωργιάδης παρέλαβε το πόρισμα της επιτροπής για την ακτοπλοΐα, που συστήθηκε υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Ναυτιλίας κ. Νικόλαου Λύτινα με την συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, εκπροσώπων των ακτοπλόων, του Ναυτικού Επιμελητηρίου, της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και των τουριστικών γραφείων.

Όπως ανέφεραν παράγοντες της ακτοπλοΐας, στις συνεδριάσεις της επιτροπής, κατά την περυσινή χειμερινή περίοδο κάποια οικονομική «ανάσα» στην ελληνική ακτοπλοΐα ήρθε από τις μεταφορές πολιτών από την Λιβύη. Αλλά την εφετινή περίοδο, καθώς η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει και σε μείωση του αριθμού των επιβατών, τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα και πολλές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ήδη το 2010 οι ζημιές είχαν φτάσει στα 345 εκατομμύρια ευρώ, το 2011 θα είναι ακόμη μεγαλύτερες και οι ενδείξεις για το 2012 δεν επιτρέπουν καμία αισιοδοξία.

Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν, με την αύξηση του κόστους αγοράς πετρελαίου – που φτάνει το 60% του ημερήσιου λειτουργικού κόστους των πλοίων – ο τόνος για τα συμβατικά πλοία από 385 ευρώ ανήλθε στα 510 ευρώ.

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρουν οι ακτοπλόοι, η διακίνηση επιβατών κατά το πρώτο 9μηνο του 2011 μειώθηκε κατά 30% σε σχέση με πέρυσι, ενώ μείωση κατά 25% παρουσιάστηκε και στον αριθμό των αυτοκινήτων που μεταφέρθηκαν.

Το πόρισμα
Μια από τις δυο βασικές προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα της επιτροπής για την ακτοπλοΐα, είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, να δέχονται οι εταιρείες καυσίμων τις συμβάσεις εκτέλεσης δρομολογίων δημοσίου συμφέροντος («άγονες γραμμές») ως εγγύηση για να δίνουν καύσιμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Στόχος είναι περίπου το 50% του κόστους για την αγορά πετρελαίου για τα συμβατικά πλοία και σε μεγαλύτερο ποσοστό για τα ταχύπλοα νέας τεχνολογίας πλοία να καλύπτεται με αυτό τον τρόπο, ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις που έχουν πρόβλημα ρευστότητας, με δεδομένο ότι οι τράπεζες έχουν σταματήσει να δίνουν δάνεια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Η δεύτερη βασική πρόταση αφορά την μείωση του ΦΠΑ. Ειδικότερα – σχετική εισήγηση είχε κατατεθεί στο υπουργείο Οικονομικών από τον κ. Γεωργιάδη – να πέσει ο ΦΠΑ στο 6,5% για το ξενοδοχειακό τομέα της ακτοπλοΐας, με το σκεπτικό ότι ένα μέρος της τιμής του εισιτηρίου αφορά την μεταφορά και ένα άλλο την ξενοδοχειακή εξυπηρέτηση.

Όπως ανέφεραν στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης αν μειωθεί ο ΦΠΑ τότε πιθανόν να υπάρξει και μείωση στη συνολική τιμή του εισιτηρίου. Ωστόσο, με την επίκληση της κρίσης, προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής «περιορισμένου» επίναυλου καυσίμων για τις «άγονες» γραμμές και «ελεύθερου» για τα άλλα δρομολόγια.

Τα αιτήματα
Οι ακτοπλόοι, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων, ζήτησαν επιπλέον να επιτρέπεται σε εταιρεία που έχει καλύψει επί 12 μήνες δρομολογιακά γραμμή να δρομολογήσει κατ’ ελάχιστο για τους μήνες του καλοκαιριού και άλλο επιβατηγό πλοίο για την εξυπηρέτηση των επιπλέον επιβατών και οχημάτων.

Σειρά θεμάτων, πάντως, που τέθηκαν κατά τις συνεδριάσεις, από τους ακτοπλόους συνάντησαν την αντίδραση των εκπροσώπων της ΠΝΟ, με αποτέλεσμα το υπουργείο να παραπέμψει τη συζήτησή τους σε επόμενη φάση, αφού εξεταστούν πιο προσεκτικά και με σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζομένων.

Οι εφοπλιστές υποστήριξαν, για παράδειγμα, ότι δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώνουν το πλήρωμα στα ταχύπλοα για 10 μήνες, ενώ στην πραγματικότητα εργάζονται μόνο τέσσερις, ιδιαίτερα σε ότι αφορά το ξενοδοχειακό προσωπικό των πλοίων τους.

Στελέχη του ΣΕΕΝ πρότειναν η στελέχωση των πλοίων να συντελείται βάσει συγκεκριμένου σχεδίου «ασφαλούς επάνδρωσης» ανά πλοίο αναλόγως των δρομολογίων του, του είδους του πλοίου, την εξυπηρέτηση σε ξενοδοχειακούς χώρους, και σε δυο περιόδους (χειμώνα – καλοκαίρι). Για το ξενοδοχειακό προσωπικό προτάθηκε να καθορίζεται ελεύθερα από την πλοιοκτήτρια εταιρεία αναλόγως των αναγκών εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών.

Οι εφοπλιστές επικαλούνται σχετικά ότι με τα ισχύοντα σήμερα χρησιμοποιούν υπερβολικά μεγάλο αριθμό προοστέτοιας κατηγορίας προσωπικό κατά τους χειμερινούς μήνες που η κίνηση είναι αισθητά μειωμένη σε σχέση με το καλοκαίρι.

Διαμαρτύρονται επιπλέον γιατί δεν δικαιούνται επιδοτήσεις μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), όπως γίνεται με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της στεριάς. Το συγκεκριμένο αίτημα, πάντως, θα εξεταστεί, όπως αναφέρουν πληροφορίες, από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης.

Τα δρομολόγια

Η επιτροπή δεν έλαβε αποφάσεις για την δομή του ακτοπλοϊκού δικτύου. Όπως σημείωναν στελέχη του υπουργείου θα πρέπει πρώτα να υπάρξουν συζητήσεις με τοπικούς φορείς των νησιών.

Αναφερόμενοι, πάντως, στην πρόταση για ενδονησιωτικές διασυνδέσεις με ανταποκρίσεις σε λιγότερες βασικές ακτοπλοϊκές γραμμές που θα καταλήγουν στον Πειραιά, τη Ραφήνα ή το Λαύριο, σημείωσαν πως δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή οι υποδομές στα λιμάνια για να υλοποιηθεί μια τέτοια σκέψη.

Στα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται να παραδοθεί στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και η έκθεση των συμβούλων για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στην ελληνική ακτοπλοΐα.

Με το μεταφορικό ισοδύναμο δίνεται η δυνατότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χρησιμοποιηθούν κοινοτικοί πόροι για να επιδοτηθεί το κόστος μεταφοράς στα νησιά.

Στελέχη του υπουργείου Απασχόλησης εξέφραζαν, ωστόσο, τον προβληματισμό τους για το κατά πόσο είναι εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο σήμερα με βάση την γενικότερη οικονομική κατάσταση της Ευρώπης.

Επίδομα ανεργίας
Από την πλευρά του υπουργείου υπήρξε δέσμευση ότι θα εξεταστεί το ζήτημα του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών, με την αναζήτηση πόρων για τη χρηματοδότησή του, καθώς σήμερα είναι σχεδόν στο μισό σε σχέση με αυτό που δίνει ο ΟΑΕΔ.

Ειδικότερα ο άνεργος άγαμος ναυτικός – εφόσον έχει τις απαραίτητες προϋποθέσεις – λαμβάνει ως επίδομα 230 ευρώ και ο έγγαμος 294 ευρώ. Την ίδια στιγμή ο άνεργος της στεριάς – που απασχολούνταν σε ξενοδοχειακή επιχείρηση – λαμβάνει από τον ΟΑΕΔ 454 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε μέλος της οικογένειας του.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk