Προς το Αύριο

Η ναυτιλία εκσυγχρονίζεται, τα πλοία «πρασινίζουν» και η θάλασσα γίνεται και πάλι γαλάζια. Αυτό είναι το οικολογικό όραμα ορισμένων ναυπηγών που ορθώνουν φουτουριστικά πανιά ικανά να εκμεταλλεύονται την αιολική ενέργεια, καθώς και ατελείωτες επιφάνειες φωτοβολταϊκών που ακολουθούν και «δαμάζουν» τον ήλιο. Επιβατηγά και φορτηγά πλοία μεταλλάσσονται στα σχέδια και υπόσχονται ένα κρυστάλλινο αύριο.

Η ναυτιλία εκσυγχρονίζεται, τα πλοία «πρασινίζουν» και η θάλασσα γίνεται και πάλι γαλάζια. Αυτό είναι το οικολογικό όραμα ορισμένων ναυπηγών που ορθώνουν φουτουριστικά πανιά ικανά να εκμεταλλεύονται την αιολική ενέργεια, καθώς και ατελείωτες επιφάνειες φωτοβολταϊκών που ακολουθούν και «δαμάζουν» τον ήλιο. Επιβατηγά και φορτηγά πλοία μεταλλάσσονται στα σχέδια και υπόσχονται ένα κρυστάλλινο αύριο.

Φουτουριστικό ιστιοφόρο

Λίγη από τη μαγεία του παρελθόντος θέλησε να προσθέσει στο σχέδιό της η πρωτοπόρος σε αιολικά συστήματα βρετανική εταιρεία B9 Energy Group και έτσι δημιούργησε ένα τρικάταρτο φορτηγό πλοίο. Το εντυπωσιακό φορτηγό θα διαθέτει κινητήρα με την υπογραφή της Rolls-Royce που θα λειτουργεί με φυσικό αέριο ή βιοκαύσιμα. Τα hi-tech πανιά έχουν σχεδιαστεί ώστε να ξεδιπλώνονται ή να μαζεύονται με το πάτημα ενός κουμπιού.

Σε αντίθεση με τα σημερινά φορτηγά, στην περίπτωση του φουτουριστικού ιστιοφόρου όλες οι διαδικασίες θα πραγματοποιούνται αυστηρά από τη γέφυρα του πλοίου χάρη σε ένα καινοτόμο σύστημα αυτοματισμών. Η δύναμη του ανέμου προσφέρει το 60% της ενέργειας κίνησης, κάτι που κατά την εταιρεία σημαίνει ότι η εξοικονόμηση καυσίμων θα είναι τεράστια.

«Οι καινοτόμες τεχνολογίες που αναπτύσσονται από την εταιρεία B9 είναι περισσότερο από ευπρόσδεκτες, καθώς δείχνουν ότι η ναυτιλία με χαμηλές εκπομπές ρύπων είναι εφικτή» αναφέρει χαρακτηριστικά ο βρετανός υπουργός Ναυτιλίας Μάικ Πένινγκ.


Ναύτες στον ήλιο

Μια σειρά από ηλιακά επιβατηγά τριμαράν και φορτηγά πλοία προτείνει η αυστραλιανή εταιρεία Solar Sailor με σκοπό να περιοριστούν δραματικά οι δαπάνες κίνησης.

«Οι εταιρείες εξόρυξης αναφέρουν ότι τα καύσιμα που απαιτούνται για τη μεταφορά ενός τόνου σιδηρομεταλλεύματος αγγίζουν το 90% του συνολικού κόστους» αναφέρει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Ρόμπερτ Ντέιν. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις πιέσεις που ασκεί ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ) για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων κατά 25%-30% μέχρι το 2030, οδήγησε την εταιρεία στη δημιουργία πλοίων που κινούνται με τη βοήθεια κινητήρων εσωτερικής καύσης και φωτοβολταϊκών συστημάτων.

Ανάμεσα στα πρωτότυπα σχέδια των Αυστραλών συγκαταλέγονται ηλιακά δεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα Aquatankers, και τριμαράν όπως το BayTri. Τα πρώτα αποτελούν υδροφόρα τάνκερ με ηλιακά κατάρτια με δυνατότητα ανάκλισης. Η φόρτωση και η εκφόρτωσή τους θα πραγματοποιούνται με τη βοήθεια μικρών πλωτών σταθμών, γνωστών και ως Single Point Moorings (SPM), που θα συνδέονται με κεντρικές δεξαμενές μέσω ενός συστήματος χερσαίων και υποθαλάσσιων σωληνώσεων. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα ηλιακά κατάρτια εκτιμάται ότι θα οδηγούν σε εξοικονόμηση του συνολικού κόστους καυσίμων για την κίνηση του πλοίου της τάξεως του 40%-60%.

Το BayTri, χωρητικότητας 600 επιβατών, πάλι, χάρη στο γιγαντιαίο «λοφίο» φωτοβολταϊκών που φέρει στο επάνω μέρος του, μπορεί μέσα σε μόλις τέσσερις ώρες να συλλέγει αρκετή ηλιακή ενέργεια για την ηλεκτροδότηση ενός μέσου δυτικού σπιτιού για έξι ολόκληρες ημέρες.

Υδροχόος του αλμυρού νερού

Ονομάζεται Aquarius (Υδροχόος) και αποτελεί την πρόταση της ιαπωνικής εταιρείας Eco Marine Power. Το φορτηγό πλοίο με τα αμέτρητα όρθια πάνελ φωτοβολταϊκών θα είναι σε θέση να εκμεταλλεύεται τόσο την αιολική όσο και την ηλιακή ενέργεια.

Σύμφωνα με τους υπευθύνους της εταιρείας, αν και το συγκεκριμένο concept αναπτύχθηκε αρχικά με πρότυπο τα μεγάλα δεξαμενόπλοια, θα μπορούσε παρ’ όλα αυτά να εφαρμοστεί και σε μικρότερα πλοία – π.χ., επιβατηγά και οχηματαγωγά φέρι μπόουτ, τουριστικά πλοιάρια και φορτηγά μικρότερου μεγέθους που πραγματοποιούν παράκτια δρομολόγια.

Βάσει του «πράσινου» σχεδίου, η στρατιά των φωτοβολταϊκών θα ελέγχεται εύκολα και γρήγορα μέσω ενός έξυπνου συστήματος ηλεκτρονικού υπολογιστή που, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, θα μετατοπίζει το βάρος της ενεργειακής παραγωγής από τον ήλιο στον άνεμο.

Αν όλα αυτά πραγματοποιηθούν, τότε θα μιλάμε για μια τραγική ειρωνεία: πετρελαιοφόρα που θα ταξιδεύουν χάρη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ταξίδι πάνω σε μαξιλαράκι… αέρος

Εναν πρωτότυπο τρόπο να περιορίσουν την κατανάλωση καυσίμων σκέφτηκαν οι ειδικοί της σουηδικής εταιρείας Stena Rederi AB, του Ινστιτούτου SSPA και του Πανεπιστημίου Τεχνολογίας Chalmers: επινόησαν ένα οικολογικό τάνκερ που στο κάτω μέρος του φέρει ένα προηγμένο σύστημα «λίπανσης» με… αέρα το οποίο του επιτρέπει να «γλιστρά» απαλά επάνω του.

Το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Stena E-max air, όπως ονομάζεται, χάρη στο θαυματουργό «μαξιλαράκι» αέρος, υπολογίζεται ότι καταναλώνει κατά 32% λιγότερα καύσιμα συγκριτικά με συμβατικά τάνκερ του μεγέθους του περιορίζοντας έτσι σημαντικά το ενεργειακό αποτύπωμά του.

Κάτι τέτοιο, όπως εξηγούν οι ειδικοί, συμβαίνει ακριβώς επειδή το σύστημα αέρινου «μαξιλαριού» περιορίζει σημαντικά την τριβή του τάνκερ με το νερό, όπως επίσης και την αντίσταση που συναντά εν πλω.

Στην ίδια λογική και άλλες εταιρείες έχουν παρουσιάσει παρόμοια σχέδια που επιτρέπουν σε πλοία να «πετούν» με κατεύθυνση ένα υγιές περιβάλλον.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Science
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Αναβολές και… private clubs Το τεράστιο ροζ, γεμάτο καθρέφτες, δωμάτιο στη βίλα «Ορτανσία», σκαρφαλωμένη στις ψηλότερες και πλέον θεαματικές οροσειρές της Εκάλης, ήταν... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk