Λιανικό εμπόριο: Συνεχίστηκε και τον Δεκέμβριο η πτώση των πωλήσεων

Σε καθίζηση και μάλιστα σημαντική οδηγήθηκε η αγορά στη διάρκεια του Δεκεμβρίου κι ιδιαίτερα στην πιο «ζεστή» της περίοδο που είναι το τελευταίο δεκαπενθήμερο του χρόνου. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, αν και είχαν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από τον Δεκέμβριο του 2010, ωστόσο η μείωση των πωλήσεων τους έφτασε ως και το 18%

Σε καθίζηση και μάλιστα σημαντική οδηγήθηκε η αγορά στη διάρκεια του Δεκεμβρίου κι ιδιαίτερα στην πιο «ζεστή» της περίοδο που είναι το τελευταίο δεκαπενθήμερο του χρόνου. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, αν και είχαν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από τον Δεκέμβριο του 2010, ωστόσο η μείωση των πωλήσεων τους έφτασε ως και το 18%. Στα μικρά εμπορικά καταστήματα η πτώση των πωλήσεων έφτασε ακόμη και στο 30% και δεν είναι φυσικά τυχαίο το γεγονός ότι ακόμη και στη χριστουγεννιάτικη πολλά καταστήματα έκαναν εκπτώσεις. Επίσης αποτελεί κοινή εκτίμηση παραγόντων του εμπορίου ότι οι επόμενες εβδομάδες θα κρίνουν οριστικά την βιωσιμότητα πολλών μικρών εμπορικών επιχειρήσεων.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Αlpha Bank «τα τελευταία έτη συντελούνται σημαντικές δομικές αναδιαρθρώσεις που προέρχονται κυρίως από την αυξανόμενη συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου και από την ουσιαστικότερη διεθνοποίηση και τις σημαντικές αλλαγές στις μορφές των καταστημάτων του λιανικού εμπορίου», αλλά όπως τονίζεται «ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθούν ως εξηγήσεις των μεγάλων ανακατατάξεων στις καταγεγραμμένες πωλήσεις των καταστημάτων λιανικής στη χώρα».
Ειδικότερα ο γενικός δείκτης του όγκου των πωλήσεων του λιανικού εμπορίου (εκτός των καυσίμων) μειώθηκε κατά 8,8% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο 2011, έναντι μείωσης 5,2% τον Σεπτέμβριο 2011 και μείωσης 10,2% τον Οκτώβριο 2010. Οπως αναφέρεται μετά την εξέλιξη αυτή, η πτώση του όγκου του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο αναμένεται στο 4% στο τέταρτο τρίμηνο του 2011, από μείωση κατά 2% στο τρίτο τρίμηνο 2011 και κατά 9,1% και 14% στο δεύτερο και στο πρώτο 3μηνο 2011 αντίστοιχα.
Η πτώση του δείκτη στο τέταρτο τρίμηνο 2011 αποδίδεται κυρίως στη νέα επιδείνωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα στο δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2011, εξαιτίας των καθυστερήσεων καταβολής της έκτης δόσης του δανείου των 110 δισ. ευρώ, της συνέχισης της αρνητικής πορείας των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού στο 11μηνο, της υποβάθμισης από την Τρόικα των προοπτικών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στην περίοδο 2012 – 2030 και της πολιτικής αβεβαιότητας που επικράτησε στο πρώτο 15ήμερο του Νοεμβρίου.
Επιπλέον η πτώση του καταγεγραμμένου όγκου των λιανικών πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο του 2011 σημειώθηκε σε μια περίοδο μεγάλης ανόδου των εισπράξεων της χώρας από τον εξωτερικό τουρισμό (15% τον Οκτώβριο του 2011) και σχετίζεται και με την μεγάλη πτώση των εσόδων από τον ΦΠΑ κατά 4,4% τον Σεπτέμβριο 2011, κατά 10,7% τον Οκτώβριο 2011 και κατά 6,7% τον Νοέμβριο 2011. Η πτώση αυτή των εσόδων από τον ΦΠΑ σημειώθηκε αμέσως μετά την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ στα προϊόντα εστίασης από το 13% στο 23% και μετά την ανακοίνωση ότι το αφορολόγητο εισόδημα όλων των φορολογουμένων περιορίζεται πλέον στα 5.000 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πτώση των όγκου των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων τον περασμένο Οκτώβριο περιορίστηκε στο ελάχιστο 0,4% σε ετήσια βάση, ενώ η πτώση του όγκου των πωλήσεων στα μικρά καταστήματα τροφίμων ποτών καπνού ανήλθε στο εξαιρετικά ανησυχητικό και άκρως εντυπωσιακό 19,7%. Ακριβώς αντίστροφη ήταν η επίδοση των ανωτέρω τομέων τον Οκτώβριο του 2010, όταν ακόμη οι καταναλωτές μάζευαν αποδείξεις για να επιτύχουν υψηλότερη φορολογική απαλλαγή. Επίσης, τον Οκτώβριο του 2011 παρατηρήθηκε το εντυπωσιακό γεγονός ότι η αξία των λιανικών πωλήσεων εκτός των καταστημάτων σημείωσε κάθετη πτώση κατά 33,4%, έναντι της πτώσης τους μόνο κατά 13,4% τον Οκτώβριο 2010.
Ανάλογη είναι η εξέλιξη στον όγκο των πωλήσεων των πολυκαταστημάτων και των μικρών καταστημάτων ένδυσης -υπόδησης, και επίπλων και οικιακού εξοπλισμού. Στα μεγάλα πολυκαταστήματα παρέμεινε σταθερός ο όγκος των πωλήσεων τον Οκτώβριο του 2011, έναντι πτώσης του κατά 10,6% τον Οκτώβριο του 2010. Στα μικρά καταστήματα ένδυσης – υπόδησης και στα καταστήματα επίπλων, ηλεκτρικών ειδών, οικιακού εξοπλισμού σημειώθηκε τεράστια πτώση του όγκου των πωλήσεων, κατά 29,8% και 14,9% αντίστοιχα τον Οκτώβριο του 2011, έναντι της πτώσης κατά 10,4% και 14,1% που καταγράφτηκε τον Οκτώβριο του 2010. Η διαφορά είναι, προφανώς, ότι στα πολυκαταστήματα και στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων τίποτα δεν αγοράζεται χωρίς απόδειξη.
Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά «τα ανωτέρω δείχνουν με εξαιρετικά εμφανή τρόπο το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει και σήμερα η ελληνική οικονομία. Το πρόβλημα είναι η εκτεταμένη και αυξανόμενη φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή που καλύπτονται στην τρέχουσα περίοδο πίσω από την ύφεση που πράγματι επιβαρύνει την οικονομία και κυρίως πίσω από την αδυναμία του κρατικού μηχανισμού να εφαρμόσει αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπισή της. Ο αυξανόμενος όγκος των μη καταγεγραμμένων συναλλαγών στο λιανικό εμπόριο αποτελεί, προφανώς, βασικό παράγοντα που επηρεάζει την καταγεγραμμένη αξία και τον καταγεγραμμένο όγκο των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικών πωλήσεων, όπως φαίνεται από τα όσα προαναφέρθηκαν».
Επίσης, στην πτώση του όγκου των λιανικών πωλήσεων στο 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2011 συνέτεινε και η σημαντική μείωση του όγκου των πωλήσεων φαρμάκων – καλλυντικών κατά 9,8% στο 10μηνο του 2011 σε ετήσια βάση, από αύξησή τους κατά 0,8% στο 10μηνο. του 2010. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις προσπάθειες που καταβάλλονται για τον εξορθολογισμό της κατανάλωσης φαρμάκων και περιστολής της υπέρ – συνταγογράφησης που ως τις αρχές του 2010 υπήρξε ένας από τους παράγοντες που συνέτειναν στη διόγκωση των δαπανών υγείας.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk