Η κρίση αυξάνει το e-εμπόριο

Βασικό ζητούµενο στο ηλεκτρονικό εµπόριο, δηλαδή στις αγορές µέσω ∆ιαδικτύου, είναι η ανταγωνιστική τιµή σε σχέση µε τα φυσικά καταστήµατα. Ετσι, δεν είναι παράξενο που σε περίοδο κρίσης το ηλεκτρονικό εµπόριο γνωρίζει άνθηση, µε τον ετήσιο τζίρο να έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2008 ως το 2011. Ολο και περισσότεροι χρήστες του ∆ιαδικτύου αναζητούν φθηνότερες τιµές µέσω των ηλεκτρονικών καταστηµάτων, τα οποία δεν έχουν τα λειτουργικά κόστη ενός φυσικού καταστήµατος (ακριβά ενοίκια, µισθούς, βιτρίνες κ.

Βασικό ζητούµενο στο ηλεκτρονικό εµπόριο, δηλαδή στις αγορές µέσω ∆ιαδικτύου, είναι η ανταγωνιστική τιµή σε σχέση µε τα φυσικά καταστήµατα. Ετσι, δεν είναι παράξενο που σε περίοδο κρίσης το ηλεκτρονικό εµπόριο γνωρίζει άνθηση, µε τον ετήσιο τζίρο να έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2008 ως το 2011. Ολο και περισσότεροι χρήστες του ∆ιαδικτύου αναζητούν φθηνότερες τιµές µέσω των ηλεκτρονικών καταστηµάτων, τα οποία δεν έχουν τα λειτουργικά κόστη ενός φυσικού καταστήµατος (ακριβά ενοίκια, µισθούς, βιτρίνες κ.λπ.) και µπορούν να προσφέρουν τα ίδια προϊόντα σε καλύτερες τιµές. Ειδικά µάλιστα σε κάποια προϊόντα όπου ο πελάτης δεν αισθάνεται την ανάγκη να τα δει από κοντά για να διαλέξει (όπως π.χ. τα ρούχα), αλλά απλώς αναζητεί τη φθηνότερη τιµή για το συγκεκριµένο µοντέλο µιας ηλεκτρονικής συσκευής, τα ηλεκτρονικά καταστήµατα αποδεικνύονται όλο και πιο ανταγωνιστικά σε σχέση µε τα φυσικά καταστήµατα – αρκεί βέβαια η παράδοση να γίνεται άµεσα και όχι «σε 7-10 εργάσιµες».

Μεγάλες επενδύσεις

Το ηλεκτρονικό εµπόριο είναι ένας χώρος στον οποίο γίνονται σηµαντικές επενδύσεις και ξεκινούν νέες προσπάθειες, ακόµη και µέσα στην οικονοµική κρίση. Το Getitnow.gr ξεκίνησε την εµπορική δραστηριότητά του το 2010, σε µια δύσκολη και αβέβαιη εποχή, όµως, όπως λέει ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, διευθυντής Μάρκετινγκ για τα brands Getitnow. gr και Μe&home: «Κάναµε τα πλάνα µας παρατηρώντας τις ευκαιρίες που φέρνει η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εµπορίου σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων, ως αποτέλεσµα της ταχύτατης διείσδυσης του ∆ιαδικτύου. Η εξοικείωση του Ελληνα µε το ηλεκτρονικό εµπόριο πράγµατι είναι πιο πίσω από τον µέσον όρο της Ευρώπης, ωστόσο αυξάνεται µε γοργούς ρυθµούς. Οι περισσότεροι online αγοραστές στη χώρα µας έχουν ανάγκη το φυσικό σηµείο παραλαβής, ώστε να αισθάνονται πιο ασφαλείς καθ’ όλη τη διάρκεια της συναλλαγής, γι’ αυτό επιλέξαµε να προσφέρουµε φυσικά σηµεία εξυπηρέτησης σε όλη την Ελλάδα, ώστε ο καταναλωτής να µπορεί να παραλαµβάνει την παραγγελία του, αλλά και να µπορεί να επιστρέψει κάτι αν το θελήσει. Ως σήµερα το µεγαλύτερο µέρος των παραγγελιών παραλαµβάνεται από φυσικά σηµεία, όµως αυτή είναι µια τάση που σιγά-σιγά γυρίζει υπέρ της παράδοσης στο σπίτι. Η ωριµότητα του online αγοραστή θα µεγαλώνει µέρα µε τη µέρα και θα ξεχωρίσει πολύ γρήγορα τα οργανωµένα µαγαζιά από εφήµερες προσπάθειες. Ο καταναλωτής είναι εκείνος που θα δει ποια µαγαζιά επενδύουν σε µεγάλη και διαθέσιµη γκάµα προϊόντων, σε πραγµατικές προσφορές και ανταγωνιστικές τιµές και, κυρίως, σε επίπεδο εξυπηρέτησης που, αν µη τι άλλο, σέβεται το ποσό που ξοδεύει σε µια αγορά».

Οσο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εµπορίου, ο κ. Βαρβαδούκας θεωρεί ότι είµαστε σε σταθερή τροχιά ανόδου στον συγκεκριµένο κλάδο, επισηµαίνοντας: «Οι λόγοι που εµποδίζουν τη γρήγορη ανάπτυξη έγκεινται κυρίως στην έλλειψη εµπιστοσύνης απέναντι στα ηλεκτρονικά καταστήµατα, τόσο γύρω από επίπεδα ασφάλειας συναλλαγών όσο και γύρω από τις ίδιες τις διαδικασίες αγοράς. Και σε αυτό το κοµµάτι όµως εκτιµώ ότι η εταιρεία µας έχει σαφές προβάδισµα µέσα από την εύκολη αγοραστική διαδικασία, τη συνεχή υποστήριξη αλλά και τις ξεκάθαρες πολιτικές χρεώσεων/επιστροφών που παρέχει».

Τα αδέλφια Γιώργος και ∆ιονύσης Ζήβας δεν είναι νεοφερµένοι στον χώρο των επιχειρήσεων, αφού αποτελούν τη δεύτερη γενιά στην εταιρεία καταναλωτικών ηλεκτρονικών και αυτοµατισµού γραφείου Intersys (Canon, Pioneer, Toshiba), στην οποία συµµετέχουν ιδιοκτησιακά και διοικητικά αλλά και εργάζονται καθηµερινά από τα µέσα της δεκαετίας του ’90. Παράλληλα µε την εµπλοκή τους µε την Intersys, αποφάσισαν εν µέσω κρίσης (µέσα στο 2010) τη δηµιουργία µιας νέας εταιρείας µε εντελώς νέο αντικείµενο: «∆ιαπιστώσαµε την απουσία ενός καθετοποιηµένου ηλεκτρονικού καταστήµατος παιχνιδιών στην Ελλάδα και άρα ένα κενό στην αγορά, οπότε αποφασίσαµε να επενδύσουµε» λέει ο κ. ∆ιονύσης Ζήβας, διευθύνων σύµβουλος της νέας εταιρείας που διαχειρίζεται τη δραστηριότητα αυτή, και συµπληρώνει:uni00A0 «Το κοινό µας, γονείς 25-45 ετών, είναι η ραχοκοκαλιά των χρηστών του Ιnternet, ενώ οι γενιές που ακολουθούν, ήδη αισθάνονται πολύ άνετα µε τις ηλεκτρονικές αγορές». Η επένδυση περιελάµβανε µεγάλους αποθηκευτικούς χώρους και κεφάλαια για πλήρες στοκ, ώστεuni00A0όλα τα προϊόντα που παρουσιάζονται στο αποκλειστικά ηλεκτρονικό κατάστηµα να µπορούν να παραδίδονται εντός 24 ωρών σε όλη την Ελλάδα.

Ο κ. Γιώργος Ζήβας, γενικός διευθυντής τουuni00A0welovetoys.gr,uni00A0επισηµαίνει: «Οταν κανείς δραστηριοποιείται στο Internet, οι συγκρίσεις είναι άµεσες και η έξοδος από ένα ηλεκτρονικό κατάστηµα και η είσοδος σε ένα άλλο είναι πολύ εύκολο να συµβoύν. Από την άλλη όµως έχουµε παρατηρήσει ότι αν κάποιος ψωνίσει µια φορά από το ∆ιαδίκτυο και του φύγει ο αρχικός φόβος, έπειταuni00A0το χρησιµοποιεί για πάντα».

Στόχος της εταιρείας είναι να ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ ετήσιου τζίρου στην 4η οικονοµική χρήση, και τα δείγµατα από τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας δείχνουν ότι ο στόχος µοιάζει εφικτός.

Στα 1,7 δισ. ευρώ φθάνει ο ετήσιος τζίρος
Στην Ελλάδα η έλλειψη πιστωτικής κάρτας από τον υποψήφιο αγοραστή είναι ανασταλτικός παράγοντας

Ο πελάτης του ηλεκτρονικού εµπορίου στην Ελλάδα ξοδεύει κατά µέσο όρο 1.150 ευρώ ετησίως σε 14 ξεχωριστές αγορές, όταν τα δύο άκρα της Ευρώπης είναι ο Πολωνός µε 600 ευρώ και ο Νορβηγός µε 1.900 ευρώ ετησίως, σύµφωνα µε την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εµπορίου (ELTRUN) του Οικονοµικού Πανεπιστηµίου Αθηνών. Ο καθηγητής κ. Γ. ∆ουκίδης, διευθυντής του Εργαστηρίου (δείτε www.eltrun.gr), επισηµαίνει: «Ο τζίρος στα ηλεκτρονικά καταστήµατα στην Ελλάδα δεν θα αυξηθεί µε την αύξηση του κατά κεφαλήν κόστους αλλά µε την αύξηση του αριθµού των αγοραστών. Στην Ελλάδα κάνει αγορές το ένα τρίτο των χρηστών του ∆ιαδικτύου, ενώ στην Ευρώπη ο µέσος όρος είναι σχεδόν οι δύο στους τρεις. Πρώτος ανασταλτικός παράγοντας στη χώρα µας είναι η έλλειψη πιστωτικής κάρτας από τον υποψήφιο αγοραστή, όµως σε αντιστάθµισµα υπάρχει η λύση της αντικαταβολής που φέρνει άµεσα µετρητά στον πωλητή. Πάντως, στο εξωτερικό ο καταναλωτής είναι πιο συνηθισµένος στην αγορά από µακριά, αφού ήδη από τη δεκαετία του ’50 και του ’60 αγόραζε πράγµατα µέσα από τους µεγάλους καταλόγους που ήταν τότε σε έντυπη µορφή – απλώς σήµερα ο κατάλογος είναι στο ∆ιαδίκτυο. Γι’ αυτό, άλλωστε, στην Ευρώπη πρώτα σε πωλήσεις ηλεκτρονικού εµπορίου είναι τα είδη σπιτιού, ενώ στην Ελλάδα είναι οι υπολογιστές και τα σχετικά είδη». Ο κ. ∆ουκίδης πιστεύει ότι υπάρχει ακόµη αρκετό περιθώριο ώσπου να φθάσουµε στην οροφή της αγοράς του ηλεκτρονικού εµπορίου που εκτιµάται γύρω στα 7 δισ. ευρώ ετησίως (το 2011 φτάσαµε τα 1,7 δισ. ευρώ, από 1,3 δισ. το 2010), ενώ επισηµαίνει ότι το «επιχειρείν» είναι πλέον πιο εύκολο και φθηνό: «εκεί που κάποτε χρειαζόσουν τουλάχιστον 50.000 ευρώ για να ξεκινήσεις µια καινούργια εµπορική επιχείρηση, σήµερα µε τη χρήση του ∆ιαδικτύου και έτοιµης τεχνογνωσίας και εκπαίδευσης που κοστίζει λίγο, µπορείς να γίνεις επιχειρηµατίας µε 6.000-8.000 ευρώ». Το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εµπορίου του Πανεπιστηµίου προσφέρει διήµερα εκπαιδευτικά σεµινάρια, όπου οι υποψήφιοι επιχειρηµατίες του ∆ιαδικτύου, µε κόστος µόλις 200 ευρώ φεύγουν µε όλες τις γνώσεις που θα χρειαστούν για να ξεκινήσουν τη λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήµατός τους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οικονομία
Σίβυλλα
Helios Kiosk