• Αναζήτηση

Η Ακαδημία του Πλάτωνα συναντά την παιδεία του σήμερα

«Με τον Δήμαρχο της Αθήνας μοιραζόμαστε ένα όραμα: η πόλη της Αθήνας να γίνει πόλος έλξης του πνεύματος και του πολιτισμού, με επενδύσεις στην ανάπτυξη και την οικονομία. Υπάρχουν χώρες που έχουν πετρέλαιο, χώρες με ισχυρή βιομηχανία και άλλες με μέγεθος και δύναμη. Η δική μας βιομηχανία είναι θησαυροί όπως η Ακαδημία του Πλάτωνα και ό,τι εκφράζει ως χώρος και ως μνημείο…».

«Με τον Δήμαρχο της Αθήνας μοιραζόμαστε ένα όραμα: η πόλη της Αθήνας να γίνει πόλος έλξης του πνεύματος και του πολιτισμού, με επενδύσεις στην ανάπτυξη και την οικονομία. Υπάρχουν χώρες που έχουν πετρέλαιο, χώρες με ισχυρή βιομηχανία και άλλες με μέγεθος και δύναμη. Η δική μας βιομηχανία είναι θησαυροί όπως η Ακαδημία του Πλάτωνα και ό,τι εκφράζει ως χώρος και ως μνημείο…».

Αυτό δήλωσε η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου κατά την παρουσίαση του νέου προγράμματος «Ακαδημία Πλάτωνος, οι δρόμοι της γνώσης-πολίτης και πολιτεία». Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα δράσεων τετραετίας, με κέντρο την Ακαδημία Πλάτωνος στο οποίο συνεργάζονται το υπουργείο Παιδείας, ο Δήμος Αθηναίων, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και δυο πνευματικά Ιδρύματα, το Ωνάσειο και το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
Το πρόγραμμα κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: Εκπαίδευση – Πολιτισμός και Ανάπτυξη όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των φορέων που συμμετέχουν. «Σε μία εποχή που οι πολιτικοί βάλλονται και όχι άδικα, θα χρησιμοποιήσω μία φράση που αποτυπώνεται στον ‘Πολιτικό’ του Πλάτωνα: ο πολικός – και κατ’ επέκταση η πολιτική- είναι τη τέχνη της σύνθεσης. Χρειάζεται, ιδιαίτερα στην εποχή μας, αισιοδοξία και συνεργασία. Τόλμη και σύνεση, που είναι εξίσου αναγκαίες κάθε χρονική στιγμή. Μέσα στην κρίση τολμάμε να αρχίσουμε κάτι διαφορετικό και φιλόδοξο. Να το κάνουμε με τη σύνεση του μέτρου της εποχής και των δυνατοτήτων μας, μέσα από τη συνεργασία και την κοινή δράση των κατοίκων, των ακαδημαϊκών και των πνευματικών ανθρώπων για το καλύτερο αποτέλεσμα» είπε η κυρία Διαμαντοπούλου στην ομιλία της. «Η κρίση είναι βαθιά και έχουμε ανάγκη να γυρίσουμε στα θεμελιώδη και τα βασικά. Να γυρίσουμε στις ρίζες μας. Εχουμε ανάγκη την εθνική μας αυτοπεποίθηση και μπορούμε να τη βρούμε σε αυτά που συμβολίζει η Ακαδημία του Πλάτωνα» πρόσθεσε η υπουργός Παιδείας.
Στην εκδήλώση συμμετείχαν και παρουσίασαν το πρόγραμμα ο υπουργός Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνος, ο δήμαρχος της Αθήνας κ. Γ. Καμίνης καθώς και εκπρόσωποι του Ιδρύματος Ωνάση και του Ιδρύματος Μείζονος Πολιτισμού.
Ο Αριστοτέλης υπήρξε αιώνιος φοιτητής…

Την ιστορία της Ακαδημίας Πλάτωνος αλλά και την ανάπτυξη των πρώτων Σχολών Φιλοσοφίας και Επιστήμης ανέπτυξε στην ομιλία του ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών και καθηγητής φιλοσοφίας κ. Θ. Πελεγρίνης. «Καθώς, τα πανεπιστήμια δεν παύουν να είναι κομμάτια της πολιτείας και, ως εκ τούτου, πέρα από δικαίωμα της απρόσκοπτης άσκησης του διαλόγου στους κόλπους των για την προώθηση της γνώσης και την καλλιέργεια του ήθους, να υπόκεινται σε κανόνες, χρειάζονται άλλοι οργανισμοί που να ξεφεύγουν από τους περιορισμούς αυτούς χωρίς να διαταράσσεται η κοινωνία από μοιραίες για την πορεία της αναταράξεις» είπε ο κ. Πελεγρίνης.
«Ο Αριστοτέλης, για παράδειγμα, μπήκε έφηβος στην Ακαδημία του Πλάτωνος και αποχώρησε από αυτήν μεσήλικας. Είκοσι ολόκληρα χρόνια τρόφιμος της Ακαδημίας! Σήμερα ο Αριστοτέλης, σύμφωνα με την κείμενη διάταξη περί αποβολής των καλούμενων αιώνιων φοιτητών, δεν θα μπορούσε να επαναλάβει το εγχείρημά του και, από την άποψη αυτή, η ανθρωπότητα, στερούμενη ενός τέτοιου προσώπου, θα έμενε πολύ φτωχότερη…» πρόσθεσε χαριτολογώντας ο πρύτανης. Και υποσχέθηκε ότι το πανεπιστήμιο Αθηνών θα συμβάλλει με όλες τις δυνάμεις του στην ανάπτυξη του προγράμματος.
Οι δράσεις του νέου προγράμματος:
Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, το πρόγραμμα «Δρόμοι της γνώσης» θα λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα.

Μεταξύ αυτών:

· Πανεπιστήμια, σχολεία, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, θα συνεργαστούν με πιλοτικό στην αρχή και καθολικό τρόπο σε δεύτερη φάση, πάνω στη φιλοσοφία του Πλάτωνα, την Ακαδημία, την Ιστορία, την Αρχαιολογία και την Αρχιτεκτονική.
· Προγράμματα σπουδών – πιλοτικές δράσεις, υποτροφίες, βραβεύσεις, εκδρομές, εργασίες, συνεργασίες αδελφοποίησης, ερευνητικά προγράμματα, υποστήριξη των ανθρωπιστικών σπουδών.
· Θερινά Σχολεία (Summer Schools), Εθνικά και Διεθνή Συνέδρια – Πολιτιστικά δρώμενα, θεατρικοί αγώνες.
· Διάλογοι: Η κουλτούρα του οργανωμένου διαλόγου στη Δημοκρατία. Το σχολείο, το πανεπιστήμιο διδάσκουν και οργανώνουν το διάλογο επιχειρημάτων ως κεντρικό στοιχείο της εξέλιξης της κοινωνίας.
Στόχος τελικά είναι η περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος να γίνει κέντρο προσέλκυσης Φιλοσοφικών και Αρχαιολογικών Σχολών, κλασσικών Λυκείων, επικοινωνίας της σύγχρονης Φιλοσοφίας (ΗΠΑ, Γερμανία), αλλά και της ασιατικής Φιλοσοφίας – επικοινωνία με «Κομφούκιο» σε συνεργασία με την κινεζική Πρεσβεία.
Αναλυτικά θα παρέχονται:
1. Εκπαιδευτικά προγράμματα για πολίτες κάθε ηλικίας με αντικείμενο τη φιλοσοφία και το ρόλο της στην καθημερινή ζωή
2. Εξειδικευμένα προγράμματα για αποφοίτους στους τομείς της φιλοσοφίας, της γλώσσας, της ιστορίας, της αρχιτεκτονικής κτλ.
3. Προγράμματα βιωματικής μάθησης στο πλαίσιο της Διά Βίου Μάθησης (συζητήσεις, εργαστήρια, επισκέψεις σε χώρους)
4. Δημιουργία εφαρμογών βιωματικής μάθησης: Διαδραστικό Μουσείο Ακαδημίας Πλάτωνα και πλοηγός πληροφοριών για την περιοχή όπως εξελίσσεται στο χρόνο
5. Διαδικτυακή Ακαδημία: υπηρεσίες πληροφόρησης, ενημέρωσης και δημοσιότητας για την Ακαδημία και το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
6. Προγράμματα για την καλλιέργεια επιχειρηματικής κουλτούρας και εκπαίδευσης και την υποστήριξη δημιουργίας επιχειρήσεων στην περιοχή στον τομέα του Πολιτισμού
7. Δράσεις για την ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της περιοχής (διεθνή συμπόσια).
Κοινωνία
Σίβυλλα
Helios Kiosk