Σύντομα οι αστυνομικές αρχές θα μπορούν να προβλέπουν το χρώμα των ματιών των υπόπτων αναλύοντας DNA από τον τόπο του εγκλήματος, χάρη σε ένα γενετικό τεστ που ανέπτυξαν ολλανδοί επιστήμονες.

Το επαναστατικό «εργαλείο» ονόματι IrisPlex αναπτύχθηκε από τους ειδικούς του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Εράσμους στην Ολλανδία. Σύμφωνα με τους επινοητές του μάλιστα, η ακρίβεια των αποτελεσμάτων της πρωτοποριακής ανάλυσης γενετικού υλικού αγγίζει το 94%.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες το νέο κιτ θα λάβει την πολυαναμενόμενη έγκριση του υπουργείου Δικαιοσύνης της Ολλανδίας. Όπως εξηγούν, τότε θα πρόκειται για το πρώτο εγκεκριμένο κιτ το οποίο θα επιτρέπει στους αστυνομικούς να αποκαλύπτουν χαρακτηριστικά της εμφάνισης του υπόπτου.

Το γενετικό υλικό ανοίγει τα μάτια των αρχών

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε περιπτώσεις όπου το DNA που συλλέγεται στον τόπο του εγκλήματος δεν ταυτοποιείται με τα δείγματα DNA που υπάρχουν την τράπεζα δεδομένων των αρχών.

Το IrisPlex εξετάζει έξι παραλλαγές του DNA, γνωστές και ως μονονουκλεοτιδικοί πολυμορφισμοί (SNPs) οι οποίοι συνδέονται με το χρώμα της ίριδας των ματιών κατηγοριοποιώντας το σε μπλε, καστανό ή «απροσδιόριστο» – όπου συγκαταλέγονται το πράσινο και το γκρι χρώμα ή ο συνδυασμός χρωμάτων.

Όπως έδειξαν τα αποτελέσματα δοκιμών που πραγματοποίησαν οι επιστήμονες σε εθελοντές από επτά διαφορετικές χώρες και δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο «Forensic Science International: Genetics», το κιτ προέβλεψε με μεγάλη ακρίβεια τα γαλάζια και τα καστανά μάτια.

Εγκληματολόγοι του μέλλοντος

Οι Ολλανδοί σχεδιάζουν τώρα να προσθέσουν στο τεστ τη δυνατότητα αναγνώρισης τριών νέων μονονουκλεοτιδικών πολυμορφισμών, ώστε να προσδιορίζει ακόμα και τους διαφορετικούς τόνους των χρωμάτων. Παράλληλα, έχουν ήδη ξεκινήσει δοκιμές σε ένα δεύτερο κιτ το οποίο θα προβλέπει τόσο το χρώμα των ματιών, όσο και το χρώμα των μαλλιών.