Μεθαύριο θα γίνει, εκτός απροόπτου, η αναγγελία του διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το έργο αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Όπως είπε σήμερα στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής ο πρόεδρος του Ταµείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δηµοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) κ. Ι. Κουκιάδης, η πρόσκληση ενδιαφέροντος θα περιέχει κατευθυντήριες γραμμές. Ο επενδυτής θα κάνει τις προτάσεις του οι οποίες, σύμφωνα με τον κ. Κουκιάδη, δεν θα είναι δεσμευτικές και θα εξεταστούν από το Ταμείο. Στη δεύτερη φάση, θα γίνει η τελική επιλογή του επενδυτή (ή των επενδυτών) από επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Όσοι επιλεγούν θα προχωρήσουν σε σύμβαση με το Ταμείο και θα δεσμευτούν ως προς τη χρηματοδότηση και την τήρηση του επιχειρησιακού σχεδίου ενώ θα υπάρχουν και ρήτρες για τον επενδυτή. «Θα είναι το αναπτυξιακό έργο της δεκαετίας», επεσήμανε ο κ. Κουκιάδης.

Οι επενδυτές θα καθορίσουν τις χρήσεις γης
Η συζήτηση για το πόσο θα είναι το ποσοστό του πρασίνου, πόσο ακριβώς θα χτίσουμε, πιο master plan είναι καλύτερο, όπως υποστήριξε ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου «εκφεύγει της σημασίας αυτής της αναπτυξιακής πρότασης και της αναπτυξιακής παρέμβασης, η οποία επιχειρείται». Γι΄ αυτό η νομοθετική ρύθμιση για το Ελληνικό θα ενταχθεί προς ψήφιση στη Βουλή αφού θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο της αγωνιστικής διαδικασίας η οποία ξεκινάει μεθαύριο Πέμπτη με την πρόσκληση ενδιαφέροντος. Όπως δήλωσε ο κ. Παπακωνσταντίνου, «το ΥΠΕΚΑ, στα επόμενα βήματα, θα θωρακίσει θεσμικά την επένδυση αυτή, δηλαδή θα υπάρξει συγκεκριμένος νόμος για το Ελληνικό, ο οποίος θα έρθει στη Βουλή για να ψηφιστεί με απόλυτη διαφάνεια, έτσι ώστε να είναι γνωστό σε όλους τι ακριβώς θα γίνει, με ποιους όρους θα γίνει. Ήδη, έχουμε ξεκινήσει να τον ετοιμάζουμε και θα αφορά στις συγκεκριμένες χρήσεις γης, στην περιχαράκωσή του, στη λύση μιας σειράς από νομικά ζητήματα».

Ο επενδυτής όχι, μόνο θα υποβάλει την οικονομική του προσφορά, αλλά, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικό ΑΕ., καθηγητής κ. Σπ. Πολλάλης, «θα ορίσει τις χρήσεις και θα σχεδιάσει τον χώρο». Αυτό, σύμφωνα με τον καθηγητή, κάνει το έργο ιδιαίτερα πολύπλοκο, δεδομένης της κλίμακάς του, «που σημαίνει ότι ο ρόλος μας και η ευθύνη μας είναι ιδιαίτερα αυξημένοι. Δεν είναι απλά ένα έργο, σαν ένα κτήριο ή ένα αεροδρόμιο, που ξέρουμε τι είναι και δίνουμε τις προδιαγραφές και σχεδιάζεται και δίνεται οικονομική προσφορά».
Κι επειδή πρόκειται για πολύπλοκο έργο, η Ελλάδα πρέπει να βρίσκεται ένα βήμα πριν τους επενδυτές. Γι΄ αυτό η Ελληνικό ΑΕ δημιούργησε ένα χωρικό μοντέλο, σε συνδυασμό με βάση δεδομένων, έτσι ώστε, βάζοντας τα διάφορα σενάρια που θα προτείνουν οι επενδυτές πάνω στη γη, να δίνει τετραγωνικά μέτρα, χρήση γης, την συνέργια των χρήσεων γης και οικονομικά μεγέθη.
Ένα… Μονακό στο Ελληνικό
Τοποθετώντας στο συγκεκριμένο μοντέλο την έκταση του Ελληνικού πάνω στον χάρτη του Μονακό, ο κ. Πολλάλης έδειξε στους βουλευτές ότι η μαρίνα του πριγκιπάτου είναι στο ίδιο μέγεθος με εκείνη του Ελληνικού και η έκτασή του στο 1/3. «Που σημαίνει ότι έχουμε δικαίωμα να κάνουμε ένα Μονακό, ένα πάρκο και άλλο τόσο κάτι άλλο», σχολίασε ο κ. Πολλάλης.
Μεταφορά της λεωφόρου Ποσειδώνος αντί υπογειοποίησης
Η τύχη της λεωφόρου Ποσειδώνος απασχόλησε ιδιαιτέρως τους επιστήμονες της Ελληνικό ΑΕ. «Έχουμε δύο εναλλακτικές λύσεις, για να αυξήσουμε το παραλιακό μέτωπο. Η κλασσική είναι η υπογειοποίηση», σημείωσε ο κ. Πολλάλης. Και συνέχισε αναφερόμενος, για πρώτη φορά, στη μεταφορά της λεωφόρου: «Υπάρχει όμως και η λύση να τη μεταφέρουμε βόρεια και να «πατήσει» πάνω στον τροχοδιάδρομο. Αυτή είναι όχι μόνο φθηνότερη, αλλά έτσι χρησιμοποιούμε την υποδομή, δεν χρειάζεται να πετάξουμε το μπετό που υπάρχει και συγχρόνως, έχουμε διάχυση των αυτοκινήτων στη μέση του οικοπέδου, γιατί αυτοκίνητα θα υπάρχουν στον χώρο». Σχετικά με τις εγκαταστάσεις του τραμ, προτείνεται στον ενδιαφερόμενο επενδυτή να τις διατηρήσει, καθώς αφενός πρόκειται για ακριβή επένδυση και αφετέρου τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι σημαντικά και πρέπει η ελληνική πολιτεία να γνωρίζει από την αρχή τις προθέσεις του επενδυτή.
Δημιουργία εμβληματικών κτηρίων
Ο υπουργός μίλησε στη Βουλή για δημιουργία εμβληματικών κτήρια ή κατασκευών στο Ελληνικό, όπως «είδαμε, με παρεμβάσεις σε άλλες πόλεις, στο Μπιλμπάο ή αλλού». Τόνισε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο, σε αστικό ιστό, στην Ευρώπη σήμερα, το οποίο θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να ολοκληρωθεί.
«Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι θα πρέπει να είναι ένας πόλος διεθνούς αναγνώρισης. Δεν έχει κανένα νόημα να γίνει μια παρέμβαση η οποία θα «κανιβαλίσει» την οικιστική ζήτηση. Πρέπει να δημιουργήσει νέα ζήτηση και γι’ αυτό το λόγο πηγαίνουμε μεν με οριοθετημένη λογική στη διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και ανοιχτή στον επενδυτή, μαζί με τον οποίο θα συνδιαμορφώσουμε το τρόπο με τον οποίο αυτή η περιοχή θα έχει τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία, όχι μόνο για την πόλη, αλλά και για την ελληνική οικονομία συνολικά», διευκρίνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Το Κατάρ, όπως τόνισε ο ίδιος, εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την επένδυση ενώ απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών – μελών της Επιτροπής Εμπορίου, σχετικά με τη μελέτη του καταλανού αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Χοσέ Ασεμπίγιο είπε ότι κόστισε 180.000 ευρώ, αν και ο ίδιος ο ισπανός είχε δηλώσει ότι δεν είχε λάβει αμοιβή για το έργο.
Αν και ακόμη τίποτα δεν είναι δεδομένο, καθώς ο επενδυτής αφήνεται ελεύθερος να προτείνει σχέδιο αξιοποίησης του χώρου, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Κ. Μητρόπουλος, επεσήμανε ότι η διάρκεια κατασκευής του έργου υπολογίζεται από το 2015 έως το 2022. Σύμφωνα με τον ίδιο αναμένεται να ξοδευτούν περισσότερα από πέντε δισεκατομμύρια ευρώ και να δημιουργηθούν από 7.000 έως 20.000 θέσεις εργασίας. Η όλη διαδικασία, σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ κ. Ανδρέα Ταπραντζή, θα κλείσει στα τέλη Μαρτίου.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου, μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι η προσπάθεια αξιοποίησης του χώρου, «εντάσσεται στη συνολική λογική για το πώς θέλουμε να εξελιχθεί η Αθήνα, τα επόμενα χρόνια». Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος, όπως ανέφερε ο υπουργός, «κάνουμε απολύτως σαφές στους υποψήφιους επενδυτές ότι δεν μιλάμε για μια έκταση, η οποία είναι αποκομμένη από την υπόλοιπη πόλη, την εντάσσουμε και θέλουμε να ενταχθεί οργανικά μέσα στην πόλη έχοντας μια σειρά από χρήσεις: oικιστικές, εμπορικές, χρήσεις αναψυχής». Σύμφωνα με τον ίδιο, το 40% με 50% της συνολικής έκτασης θα είναι χώρος πρασίνου.