Αλκοολικός από κούνια; Αυτό υποστηρίζει μια νέα μελέτη η οποία αποδίδει την έντονη ροπή προς το αλκοόλ στα γονίδιά μας.

Οι ερευνητές που τη διεξήγαγαν εντόπισαν ένα γονίδιο το οποίο ενδέχεται να συνδέεται με τον εθισμό στο αλκοόλ αφού πρώτα ανέλυσαν τα εγκεφαλικά κύματα ατόμων που αντιμετώπιζαν πρόβλημα με το ποτό.Αν και τονίζουν ότι δεν είναι βέβαιο πως ο βασικός «ένοχος» είναι το συγκεκριμένο γονίδιο, υποστηρίζουν ότι η μελέτη τους υποδεικνύει με σαφήνεια πως η ροπή προς τα οινοπνευματώδη έχει και κάποιο γενετικό υπόβαθρο.

Οικογενειακές συγκρίσεις

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Βιοϊατρικών Ερευνών του Τέξας με επικεφαλής τη Λόρα Αλμάσι εξέτασαν στον εγκεφαλικό τομογράφο 1.064 μέλη οικογενειών οι οποίες είχαν ιστορικό αλκοολισμού επί πολλές γενεές. Οι εθελοντές έπρεπε να εκτελέσουν μια σειρά από καθήκοντα ενώ οι επιστήμονες παρακολουθούσαν τα κύματα της εγκεφαλικής δραστηριότητάς τους.

Διαπίστωσαν ότι τα εγκεφαλικά κύματα όσων είχαν ροπή προς το αλκοόλ όχι μόνο διέφεραν από εκείνα των ατόμων που δεν είχαν εθισμό αλλά επί πλέον εμφάνιζαν κοινά μοτίβα. Τα ίδια μοτίβα εντοπίστηκαν δε και σε παιδιά, γεγονός το οποίο, όπως τονίζουν, ενισχύει την υπόθεση του γενετικού παράγοντα και υποδηλώνει ότι τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο να γίνουν μεγαλώνοντας αλκοολικά.

Στη συνέχεια οι επιστήμονες «σάρωσαν» το γονιδίωμα προκειμένου να βρουν γονίδια τα οποία συνδέονταν με τα συγκεκριμένα μοτίβα εγκεφαλικών κυμάτων. Κατέληξαν σε μια παραλλαγή του γονιδίου HTR7, το οποίο σχετίζεται με τον υποδοχέα της σεροτονίνης – του νευροδιαβιβαστή που θεωρείται ότι ρυθμίζει τη διάθεση και τον ύπνο και αποτελεί «στόχο» πολλών αντικαταθλιπτικών φαρμάκων.

Ισχυρές ενδείξεις

Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα ευρήματά τους συνιστούν μια ισχυρή ένδειξη υπέρ ενός γενετικού υποβάθρου στον αλκοολισμό. Υπογραμμίζουν ωστόσο ότι η εικόνα είναι ακόμη αρκετά ασαφής και ότι το γονίδιο που εντόπισαν ενδέχεται να μην είναι ο κύριος υπαίτιος.

«Ορισμένοι δεν αποδέχονται εύκολα ότι υπάρχει ένας γενετικός παράγοντας στον εθισμό» δήλωσε η Λόρα Αλμάσι. «Πιστεύουμε όμως ότι αυτή η διαφορά στα μοτίβα των εγκεφαλικών κυμάτων ανάμεσα σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν κίνδυνο εθισμού και σε ανθρώπους που δεν κινδυνεύουν αντανακλά κάποια βιολογική διαφορά η οποία κάνει ορισμένους περισσότερο επιρρεπείς από άλλους».

Η ειδικός επεσήμανε ωστόσο ότι η εξάρτηση από το αλκοόλ είναι μια πολύπλοκη κατάσταση, «Αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι ενός σύνθετου παζλ» δήλωσε προσθέτοντας ότι μια παρέμβαση στον υποδοχέα της σεροτονίνης είναι πολύ πιθανό να μην λύσει το πρόβλημα.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο έντυπο «American Journal of Medical Genetics».