Βλαστικά κύτταρα που ελήφθησαν από την καρδιά ασθενών χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στο πλαίσιο αυτόλογης μεταμόσχευσης για την «επιδιόρθωση» του κατεστραμμένου καρδιακού ιστού τους. Αυτό αναφέρουν με δημοσίευσή τους στην ιατρική επιθεώρηση «The Lancet» ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Λούιβιλ στις ΗΠΑ.

Παγκόσμια πρώτη

Η μελέτη σχεδιάστηκε αρχικώς προκειμένου να ελεγχθεί η ασφάλεια και όχι η αποτελεσματικότητα της διαδικασίας, ωστόσο ήδη από τη συγκεκριμένη φάση εμφανίστηκαν βελτιώσεις στην ικανότητα άντλησης αίματος της καρδιάς. Οι αμερικανοί επιστήμονες αναφέρουν ότι πρόκειται για την πρώτη επισήμως δημοσιευμένη περίπτωση χρήσης καρδιακών βλαστικών κυττάρων ως θεραπεία σε ανθρώπους.

Τα μέχρι στιγμής στοιχεία αφορούν ασθενείς με καρδιακή ανεπάρκεια οι οποίοι υποβλήθηκαν σε επέμβαση μπαϊπάς. Κατά τη διάρκεια της επέμβασης οι ειδικοί αφαίρεσαν ένα μικρό τμήμα καρδιακού ιστού από τον δεξιό κόλπο της καρδιάς. Απομόνωσαν καρδιακά βλαστικά κύτταρα από το δείγμα και τα καλλιέργησαν έως ότου φθάσουν περίπου στον αριθμό των δύο εκατομμυρίων για κάθε ασθενή. Τα κύτταρα επανεγχύθηκαν στον οργανισμό των ασθενών περί τις 100 ημέρες αργότερα.

Μετά τη μεταμόσχευση οι γιατροί μέτρησαν την ικανότητα άντλησης της καρδιάς μέσω του κλάσματος εξώθησης της αριστερής καρδιακής κοιλίας – μέτρησαν ουσιαστικώς τι ποσοστό αίματος εξωθείτο από την αριστερή κοιλία με κάθε παλμό.

Καλύτερη εξώθηση της καρδιάς

Όπως προέκυψε στους 14 ασθενείς οι οποίοι έλαβαν τη βλαστοκυτταρική θεραπεία που βασιζόταν στα ίδια τα κύτταρά τους το ποσοστό εξώθησης αυξήθηκε από 30,3% στην αρχή της μελέτης σε 38,5% τέσσερις μήνες μετά την εφαρμογή της. Την ίδια στιγμή δεν εμφανίστηκε διαφορά στο κλάσμα εξώθησης σε επτά ασθενείς οι οποίοι δεν έλαβαν έγχυση βλαστικών κυττάρων.

Ο δρ Ρομπέρτο Μπόλι που συμμετείχε στη μελέτη ανέφερε στην ιστοσελίδα του βρετανικού ειδησεογραφικού πρακτορείου BBC ότι «θεωρούμε πως τα ευρήματα είναι πολύ σημαντικά. Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι τα καρδιακά βλαστικά κύτταρα μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την ικανότητα λειτουργίας της καρδιάς». Ο ερευνητής παραδέχθηκε πάντως ότι απαιτούνται μεγαλύτερου εύρους κλινικές δοκιμές της νέας θεραπείας τις οποίες σκοπεύει να ξεκινήσει με την ομάδα του το ερχόμενο έτος.

Και με κύτταρα του μυελού των οστών

Σημειώνεται ότι η καρδιά δεν αποτελεί τη μοναδική «πηγή» χρήσιμων βλαστικών κυττάρων για την αντιμετώπιση της καρδιακής ανεπάρκειας – και ο μυελός των οστών φαίνεται ότι μπορεί να αποδειχθεί «θησαυρός».

Ειδικοί από τη Σχολή Ιατρικής και Οδοντιατρικής Barts and the London καθώς και από το University College του Λονδίνου διερευνούν αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο κλινικών δοκιμών την επίδραση στη λειτουργία της καρδιάς κυττάρων που προέρχονται από τον ίδιο τον μυελό των οστών ασθενών.

Η δοκιμή διεξάγεται σε διαφορετικά δημόσια νοσοκομεία και η θεραπεία χορηγείται μέσα σε έξι ώρες από την εμφάνιση καρδιακού επεισοδίου. Σύμφωνα με τους ειδικούς που τη διεξάγουν τα μέχρι στιγμής αποτελέσματά της είναι άκρως ενθαρρυντικά.