Σε «μηχανή χρήματος» μπορεί να μετατραπεί η Εγνατία Οδός ΑΕ, δηλαδή ο φορέας που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τον ομώνυμο διεθνή αυτοκινητόδρομο, σύμφωνα με πηγές της εταιρίας.

Όπως πληροφορείται το «Βήμα», αυτές τις ημέρες εκπονείται το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της Εγνατίας, το οποίο εξετάζεται να συμπεριλάβει στις μελλοντικές δραστηριότητες της εταιρίας την δημιουργία κι εκμετάλλευση τηλεπικοινωνιακών υποδομών, την παραγωγή ενέργειας, την ανάπτυξη ακινήτων και εμπορευματικών κέντρων και, φυσικά, την εκμετάλλευση σταθμών διοδίων.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές του «Βήματος», το πρότζεκτ θα μπορούσε να λειτουργήσει με πέντε καθετοποιημένες θυγατρικές εταιρίες:

– Η πρώτη για την εγκατάσταση κι εκμετάλλευση δικτύων οπτικών ινών (κάτι που ήθελε να κάνει και ο ΟΣΕ στο δίκτυό του πριν από 15 χρόνια)

– Η δεύτερη για την παραγωγή κι εκμετάλλευση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών γεννητριών (όπως ο «πράσινος αυτοκινητόδρομος» της Σικελίας)

– Η τρίτη για την ανάπτυξη κι εκμετάλλευση ακινήτων, όπως διαμετακομιστικών κέντρων κι εμπορευματικών σταθμών

– Η τέταρτη για τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ)

– Η πέμπτη για την παραδοσιακότερη δραστηριότητα, αυτή της είσπραξής των διοδίων

Πηγές της Εγνατίας εκτιμούν ότι τα ετήσια έσοδα της εταιρίας θα μπορούσαν να φτάσουν τα εννέα ψηφία (!) μέσα στην ερχόμενη δεκαετία, μέσα από την εκμετάλλευση των παρόδιων εκτάσεών της, αλλά και των αγωγών της, που συνιστούν έτοιμα δίκτυα διέλευσης. Έτσι, θα μπορέσει να αποσβέσει και τα μεγάλα δάνεια που πήρε για να αποπερατώσει το σπουδαίο αυτό έργο υποδομής.

Τα ίδια στελέχη εξηγούν ότι η εταιρία μπορεί να εγκαινιάσει νέες δραστηριότητες, απόλυτα συμβατές με το φυσικό της αντικείμενο, ακολουθώντας την πεπατημένη των μεγάλων διεθνών αυτοκινητοδρόμων της Ευρώπης.

Όπως σημειώνουν, το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα της Εγνατίας θα μπορούσε είτε να εκτελεστεί μέσω θυγατρικών της εταιριών, όπως έχει ήδη προταθεί από τους εργαζομένους της επιχείρησης, είτε με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είτε ακόμη με κάποιον διεθνή στρατηγικό εταίρο.

«Το βασικό είναι να αποκτήσουμε μία πιο ευέλικτη δομή, που θα μας επιτρέψει να αξιοποιήσουμε τις οικονομικές ευκαιρίες» αναφέρουν πηγές της εταιρίας, μιλώντας προς «Το Βήμα» υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Ανοίγουν οι σταθμοί διοδίων
Την Τρίτη η Εγνατία ανακοίνωσε το άνοιγμα του σταθμού διοδίων της Ιάσμου στη Ροδόπη την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου, ο οποίος θα είναι ο δεύτερος μετά από εκείνον στον Πολύμυλο Κοζάνης. Οι δοκιμές λειτουργίας θα ξεκινήσουν από την Τετάρτη και θα διαρκέσουν καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Στη συνέχεια θα τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων της Ανάληψης, ενώ έπονται αυτοί σε Μαλακάσι και Πύργια, αντίστοιχα. Ήδη, διαγωνισμός για την λειτουργία των σταθμών διοδίων ανέδειξε την «Αττικές Διαδρομές» ΑΕ, δηλαδή την εταιρία που λειτουργεί την Αττικό Οδό.

Έπειτα και από την υπογραφή της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης, οι τιμές των διοδίων ορίστηκαν ως εξής:

– Μοτοσυκλέτες 1,70 ευρώ
– Αυτοκίνητα 2 ευρώ
– Φορτηγά 5 ευρώ
– Νταλίκες 7 ευρώ

Αρχικά, η Εγνατία εκτιμούσε ετήσια έσοδα από τα διόδια γύρω στα 75 εκατ. ευρώ, όμως μετά την μείωση των τιμών τους από το υπουργείο Υποδομών, αυτά εκτιμάται ότι θα σταθεροποιηθούν γύρω στα 60 εκατ. ευρώ κατ’ ετος, ίσως και λίγο περισσότερο.