Ένα ένζυμο-κλειδί για τη γονιμότητα εντόπισαν βρετανοί ερευνητές εξετάζοντας το επιθήλιο της μήτρας 100 γυναικών που δεν μπορούσαν να αποκτήσουν απογόνους. Όπως διαπίστωσαν, μεγάλες ποσότητες του ενζύμου είναι απαγορευτικές για την έναρξη της κύησης, αλλά και μικρές ποσότητές του στη συνέχεια αυξάνουν τον κίνδυνο για αποβολές.

Ανεξήγητη υπογονιμότητα

Οι γυναίκες που έλαβαν μέρος στη μελέτη ανήκαν σε κείνη την κατηγορία των ανεξήγητων περιπτώσεων υπογονιμότητας: όλες οι εξετάσεις τους έδειχναν ότι θα μπορούσαν να αποκτήσουν παιδιά.

Οι ερευνητές, του Imperial College του Λονδίνου, δεν αναζήτησαν τυχαία το ένζυμο στα δείγματα επιθηλίου της μήτρας των γυναικών αυτών. Προηγούμενες μελέτες τους σε πειραματόζωα, είχαν καταδείξει ότι τα επίπεδα του ενζύμου παίζουν καθοριστικό ρόλο τόσο στην έναρξη όσο και στη διατήρηση της κύησης.

Το ένζυμο-κλειδί

Το ένζυμο, το οποίο ανήκει στην κατηγορία των κινασών, ονομάζεται SGK1 (serum and glycocorticoid-induced protein kinase). Όταν οι βρετανοί ερευνητές τροποποίησαν γενετικά τα πειραματόζωα ώστε αυτά να παράγουν μεγαλύτερες ποσότητες του ενζύμου, διαπίστωσαν ότι αυτά δεν μπορούσαν να τεκνοποιήσουν. Με άλλα λόγια, διαπίστωσαν ότι οι χαμηλές ποσότητες του ενζύμου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την έναρξη της κύησης.

Ωστόσο, οι ερευνητές έκαναν ακόμη μία παρατήρηση: όταν τα επίπεδα του ενζύμου διατηρούνταν χαμηλά καθ όλη τη διάρκεια της κύησης, τα ποντικάκια γεννούσαν λιγότερα μωρά και εμφάνιζαν αιμορραγίες.

Από τα πειραματόζωα στους ανθρώπους.

Έχοντας τα παραπάνω ευρήματα ως οδηγό οι ερευνητές εξέτασαν το επιθήλιο των εθελοντριών με ανεξήγητη υπογονιμότητα και επιβεβαίωσαν ότι αυτές έφερα υψηλά επίπεδα SGK1. Προς το παρόν οι επιστήμονες δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να μειώσουν ή να αυξήσουν τα επίπεδα του SGK1 κατά το δοκούν. Η ανακάλυψη ωστόσο τους έχει δώσει έναν νέο στόχο για την ανάπτυξη φαρμάκων που θα ενισχύουν τις προσπάθειες των γυναικών για απόκτηση απογόνων.