Ερευνητές στις ΗΠΑ ανέπτυξαν μια νέα μέθοδο εντοπισμού εκρηκτικών μηχανισμών. Η τεχνική επιτρέπει τον εντοπισμό των βομβών και ειδικά εκείνων με τις οποίες παγιδεύονται οι δρόμοι. Επιπλέον με την χρήση της νέας μεθόδου ο εντοπισμός γίνεται από απόσταση ασφαλείας.

Οι αυτοσχέδιες βόμβες

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν θέλησαν να βρουν έναν τρόπο για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των εκρηκτικών μηχανισμών που είναι γνωστές με τον όρο IED (improvised explosive devices), δηλαδή αυτοσχέδιες βόμβες.

Αυτού του είδους οι βόμβες χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για την «παγίδευση» οδικών δικτύων και κυρίως σε περιοχές όπως το Ιράκ και το Αφγανιστάν. Στόχος των βομβιστών είναι να προκληθούν απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, εξοπλισμό και οχήματα των συμμαχικών στρατιωτικών δυνάμεων που δρουν εκεί.

Τα παλλόμενα μόρια

Οι επιστήμονες προσπαθούσαν εδώ και πολύ καιρό να βρουν έναν τρόπο προκειμένου να εντοπίζονται αυτές οι αυτοσχέδιες βόμβες αλλά το έργο τους ήταν πολύ δύσκολο. Και αυτό διότι διάφορες χημικές ουσίες και άλλα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος καλύπτουν και «κρύβουν» τα μόρια των εκρηκτικών μηχανισμών κάνοντας μέχρι σήμερα αδύνατο τον εντοπισμό τους.

Οι ερευνητές ανέπτυξαν ένα σύστημα που χρησιμοποιεί ακτίνες λέιζερ οι οποίες κάνουν τα μόρια να πάλλονται. Με δεδομένο ότι κάθε μόριο πάλλεται σε μια μοναδική συχνότητα το σύστημα αφού «υποχρεώσει» τα μόρια ενός δρόμου ή ενός κτίριου να πάλλονται καταφέρνει να ανιχνεύει την πιθανή παρουσία εκρηκτικών.

«Η μελέτη της δομικής ευαισθησίας των μορίων μπορεί να βοηθήσει πολύ στον εντοπισμό εκρηκτικών καθώς και στο να μην γίνονται άσκοπες επιχειρήσεις αποκλεισμού δρόμων ή εκκένωσης κτιρίων με τον φόβο ότι είναι παγιδευμένα. Η τεχνολογία του συστήματός μας αναπτύχθηκε αρχικά για χρήση στα μικροσκόπια αλλά καταφέραμε να κάνουμε κάποιες προσαρμογές και αλλαγές για τον εντοπισμό εκρηκτικών υλών. Δεν μπορούμε όμως να δώσουμε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες για το σύστημα αφού είναι ευνόητο ότι πρέπει η λειτουργία και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά να παραμείνουν απόρρητα. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι μπορεί να γίνει εντοπισμός των εκρηκτικών από απόσταση ασφαλείας» δήλωσε στο BBC ο Μάρκος Ντάντους, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. H έρευνα δημοσιεύται στην επιθεώρηση Applied Physical Letters.