Τον τρόπο ώστε να προλαμβάνεται η ανθεκτικότητα που αναπτύσσουν οι όγκοι απέναντι στις αντικαρκινικές θεραπείες πιστεύει ότι ανακάλυψε διεθνής ομάδα ερευνητών. Οι επιστήμονες είδαν ότι ο καρκίνος χρησιμοποιεί παρακαμπτήριες οδούς προκειμένου να επιβιώνει και να αναπτύσσεται. Εκτιμούν ότι έχοντας το νέο αυτό σημαντικό στοιχείο στα χέρια τους θα μπορούν να αναπτύξουν πιο αποτελεσματικές θεραπείες ενάντια στους όγκους.

Η διεθνής ομάδα των ερευνητών μελέτησε, όπως αναφέρει με δημοσίευσή της στην επιθεώρηση «Science Translational Medicine», το φάρμακο cetuximab το οποίο χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση διαφορετικών μορφών καρκίνου και συγκεκριμένα του παχέος εντέρου και του ορθού, του τραχήλου και της κεφαλής καθώς και κάποιων τύπων καρκίνου του πνεύμονα.

Ανθεκτικότητα στη θεραπεία

Το cetuximab στοχεύει μια πρωτεΐνη που ονομάζεται υποδοχέας του επιδερμικού αυξητικού παράγοντα (EGFR) και η οποία προάγει την ανάπτυξη των όγκων. Είναι γνωστό στους ειδικούς ότι όλοι οι ασθενείς θα αναπτύξουν κάποια στιγμή ανθεκτικότητα στο συγκεκριμένο φάρμακο, ωστόσο υπήρχε σκοτάδι σχετικά με το πώς αναπτύσσεται αυτή η ανθεκτικότητα.

Πειράματα που διεξήγαγαν οι ειδικοί έδειξαν ότι τα καρκινικά κύτταρα λειτουργούν όπως τα αυτοκίνητα όταν υπάρχει μποτιλιάρισμα – όταν ένας δρόμος εμφάνιζε μπλοκάρισμα ανακάλυπταν μια εναλλακτική οδό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα καρκινικά κύτταρα αντικαθιστούσαν την οδό EGFR με μια άλλη που αφορούσε μια διαφορετική πρωτεΐνη, την ΕRBB2. Εχοντας βρει αυτήν την …παρακαμπτήρια οδό τα καρκινικά κύτταρα κατάφερναν τελικώς να συνεχίσουν την ανάπτυξή τους.

Σημαντικό μονοπάτι σήμανσης

Όπως σημειώνεται στη μελέτη «η πρωτεΐνη ERBB2 ενεργοποιεί ένα σημαντικό μονοπάτι σήμανσης το οποίο δεν μπλοκάρεται από το cetuximab και με αυτόν τον τρόπο υπονομεύει τη δράση του φαρμάκου. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο καρκίνος βρίσκει έναν εύκολο τρόπο να εμφανίσει ανθεκτικότητα στη θεραπεία».

Σύμφωνα με τους ερευνητές είναι σημαντικό το γεγονός ότι υπάρχουν ήδη φάρμακα τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά και στοχεύουν την πρωτεΐνη ERBB2. Ετσι τα ευρήματα της νέας μελέτης μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα για τον σχεδιασμό πιθανών θεραπειών ενάντια σε διαφορετικές μορφές καρκίνου.

Πάντως οι ειδικοί προειδοποιούν ότι πιθανότατα υπάρχουν και άλλες οδοί μέσω των οποίων ο καρκίνος αναπτύσσει ανθεκτικότητα, οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν στο μέλλον.