«Πείτε μου πόσες αποδείξεις έχετε υποβάλει και τι εισόδημα έχετε δηλώσει στη φορολογική σας δήλωση για να σας πω αν θα σας ελέγξω».
Σε αυτή την υποθετική ερώτηση εφοριακού βρίσκεται η απάντηση για εκατομμύρια φορολογούμενους για τις πιθανότητες που έχουν να ελεγχθούν για τις αποδείξεις που έχουν αναγράψει στη φορολογική τους δήλωση και αν αυτές υπάρχουν στο σύνολό τους.
Ο Γενικός Γραμματέας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων κ. Ι. Καπελέρης απέστειλε στις εφορίες οδηγίες για τη διαχείριση των αποδείξεων δαπανών του κωδικού 049 της φορολογικής δήλωσης που έχουν υποβληθεί ή έχουν αποσταλεί ταχυδρομικώς στις Δ.Ο.Υ.
Σύμφωνα με τις οδηγίες οι πιθανότητες να βρεθεί κάποιος σε δείγμα ελέγχουν είναι ελάχιστες αφού σε κάθε εφορία κάτω από το 1% των φορολογουμένων θα ελεγχθεί.
Συγκεκριμένα, σε κάθε Δ.Ο.Υ. θα συσταθεί τριμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από τον Υποδιευθυντή Φορολογίας ως πρόεδρο και ως μέλη τον επόπτη ελέγχου και τον προϊστάμενο του τμήματος φορολογίας εισοδήματος.
Η πιο πάνω επιτροπή θα επιλέξει κατά την κρίση της δείγμα προς έλεγχο των φακέλων με τις αποδείξεις δαπανών που έχουν κατατεθεί, με κριτήριο την αναλογία του ποσού των αποδείξεων σε σχέση με το ποσό του εισοδήματος που έχει δηλωθεί και εφόσον είναι εφικτό, την ωφέλεια που προκύπτει λόγω των πιο πάνω αποδείξεων.
Το δείγμα θα προσδιορισθεί ως εξής:
α. Για τις Δ.Ο.Υ. που παραλαμβάνουν σε ετήσια βάση μέχρι 10.000 δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος 50 φακέλους αποδείξεων
β. Για τις Δ.Ο.Υ. που παραλαμβάνουν σε ετήσια βάση μέχρι 20.000 δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος 100 φακέλους αποδείξεων
γ. Για τις Δ.Ο.Υ. που παραλαμβάνουν σε ετήσια βάση μέχρι 30.000 δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος 200 φακέλους αποδείξεων.
δ. Για τις Δ.Ο.Υ. που παραλαμβάνουν σε ετήσια βάση πάνω από 30.000 δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος 300 φακέλους αποδείξεων.
Το δείγμα των φακέλων με αποδείξεις που θα επιλεγεί θα ελεγχθεί και εφόσον παρουσιαστούν σημαντικές αποκλίσεις από τα αναγραφόμενα στους φακέλους αυτούς των ποσών των αποδείξεων, θα επιλεγεί και δεύτερο δείγμα για έλεγχο.
Σε αντίθετη περίπτωση οι φάκελοι που έχουν επιλεγεί για έλεγχο και έχουν ελεγχθεί μαζί με τους υπόλοιπους φακέλους θα παραδοθούν για ανακύκλωση σε συνεργασία με τους Δήμους που βρίσκεται η κάθε Δ.Ο.Υ..
Για τον έλεγχο των αποδείξεων για τις δηλώσεις που έχουν υποβληθεί με τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων και δικτυακών υποδομών είτε από τον ίδιο τον υπόχρεο είτε από εξουσιοδοτημένο λογιστή, θα ακολουθήσει άλλη εγκύκλιος.