«Γιατί είπα όχι στη μεταρρύθμιση»

«Εχω υπογράψει αρκετά αιτήματα αναφορικά με κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις σε πανεπιστήμια σε όλον τον κόσμο και ειλικρινά δεν θυμάμαι τις λεπτομέρειες της συγκεκριμένης υπόθεσης. Επίσης, εστιάζω σε αρκετά διαφορετικά προβλήματα.Δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος για να μιλήσω για το θέμα.Θα ήταν πιο λογικό να προσεγγίσετε αυτούς που ξεκίνησαν το συγκεκριμένο αίτημα και έχουν ενεργό ρόλο στο ζήτημα» λέει ο παγκοσμίου φήμης γλωσσολόγος Νόαμ Τσόμσκι σε ερώτημα του «Βήματος» για να σχολιάσει τις αλλαγές στα πανεπιστήμια της Ελλάδας.

«Εχω υπογράψει αρκετά αιτήματα αναφορικά με κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις σε πανεπιστήμια σε όλον τον κόσμο και ειλικρινά δεν θυμάμαι τις λεπτομέρειες της συγκεκριμένης υπόθεσης. Επίσης, εστιάζω σε αρκετά διαφορετικά προβλήματα.Δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος για να μιλήσω για το θέμα.Θα ήταν πιο λογικό να προσεγγίσετε αυτούς που ξεκίνησαν το συγκεκριμένο αίτημα και έχουν ενεργό ρόλο στο ζήτημα» λέει ο παγκοσμίου φήμης γλωσσολόγος Νόαμ Τσόμσκι σε ερώτημα του «Βήματος» για να σχολιάσει τις αλλαγές στα πανεπιστήμια της Ελλάδας.

Ο ίδιος όπως και 1.346 ακαδημαϊκοί από όλον τον κόσμο υπέγραψαν τις προηγούμενες ημέρες την αίτηση ελλήνων συναδέλφων τους και προσυπέγραψαν ψηφίσματα πρυτάνεων ΑΕΙ και πανεπιστημιακών κατά του νέου νόμου-πλαισίου. Ολα αυτά βεβαίως προ των αλλαγών που έγιναν στη Βουλή τις προηγούμενες ημέρες. Πολλοί αναρωτήθηκαν πώς ξέρουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι τι γίνεται στην Ελλάδα. Δύο καθηγητές πανεπιστημίου, στο Χάρβαρντ των ΗΠΑ και στην Οξφόρδη του Ηνωμένου Βασιλείου (χώρες με συστήματα αντίστοιχα με εκείνα στα οποία στηρίχθηκε η μεταρρύθμιση στη χώρα μας), εξηγούν στο «Βήμα της Κυριακής» γιατί το έκαναν.

«Ακαδημαϊκή ελευθερία»

«Η προβλεπόμενη μεταρρύθμιση συνεπάγεται δύο βασικές και απαράδεκτες απειλές» λέει ο Μάικλ Χέρτσφελντ , καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. «Η πρώτη αφορά την εκλογή των κοσμητόρων.Ναι,στις ΗΠΑ διορίζονται,αλλά (ακόμη στα περισσότερα κρατικά πανεπιστήμια) χωρίς την επέμβαση κρατικών παραγόντων. Αν διορίζονται από υπουργούς ή από στελέχη της ανώτερης κρατικής γραφειοκρατίας,τι θα γίνει με την πνευματική και διοικητική αυτονομία των πανεπιστημίων, κάτι που είναι, σε τελευταία ανάλυση,η μοναδική εγγύηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας και κατά συνέπεια της ελεύθερης σκέψης; Η δεύτερη απειλή αφορά την αναδιαμόρφωση των Τμημάτων σε μεγαλύτερες ομάδες,μια εξέλιξη που θα οδηγούσε σε αφάνεια τις μικρότερες σε αριθμούς καθηγητών επιστήμες και κατά συνέπεια θα υπονόμευε πάλι την ελευθερία σκέψης. Η συνύπαρξη διαφόρων τρόπων σκέψης αποτελεί τον θεμελιακό λίθο της επιστήμης και της γνώσης γενικά και δεν πρέπει να θυσιαστεί στον βωμό της γραφειοκρατικής σκοπιμότητας».

«Παιδεία για όλους»

«Η Ενωση Πανεπιστημιακών Καθηγητών (UCU) της Αγγλίας συμμερίζεται τον σκεπτικισμό της παγκόσμιας ακαδημαϊκής κοινότητας σχετικά με τις προτάσεις για μεταρρύθμιση στο σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης της Ελλάδας» τονίζει ο Τέρι Χόουντ, πρόεδρος της UCU, που διδάσκει Αγγλική Γλώσσα και Μεσαιωνική Φιλολογία στο St Ρeter΄s College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. «Πολεμάμε για να υπερασπιστούμε τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και στην Αγγλία ενάντια σε αλλαγές και απειλές που μοιάζουν πολύ με τις δικές σας:επιθέσεις στην αυτονομία των πανεπιστημίων και στην ακαδημαϊκή ελευθερία, κινήσεις που στόχο έχουν να αυξήσουν τον ρόλο των ιδιωτικών επενδυτών,ενθάρρυνση της ιδέας από την πλευρά της κυβέρνησης ότι η ανώτατη εκπαίδευση δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια εμπορική συναλλαγή μεταξύ ενός πανεπιστημίου και των φοιτητών-“πελατών”» λέει και επισημαίνει: «Η ανώτατη εκπαίδευση οφείλει να είναι προσβάσιμη σε όλους όσοι θέλουν και είναι ικανοί να επωφεληθούν από αυτήν».

ΜΑΡΙΟ ΜΟΝΤΙ
«Οι συντεχνίες καθηγητών – φοιτητών εμπόδισαν την πρόοδο»

«Η ελληνίδα υπουργός Παιδείαςκυρία Αννα Διαμαντοπούλουμε συμβουλεύθηκε κατά τη διάρκεια σεμιναρίου στο Ιδρυμα “Κωνσταντίνος Καραμανλής” αναφορικά με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, εξαιτίας της εμπειρίας μου τόσο στην Ιταλία όσο και διεθνώς. Το πρώτο που τόνισα ήταν ότι το “κλειδί” έπρεπε να είναι η διακυβέρνηση των Ιδρυμάτων.Πρώτον,διότι είναι ουσιώδες να ακουστούν μέσα στα Ιδρύματα- και μάλιστα στο επίπεδο του Συμβουλίου Διοίκησής τους- οι φωνές των εξωπανεπιστημιακών ενδιαφερόμενων μερών.Ετσι,τα πανεπιστήμια θα κατόρθωναν να σταματήσουν να είναι τόσο εσωστρεφή και αφοσιωμένα στην εξυπηρέτηση των μελών τους.Δεύτερον,διότι είναι κρίσιμο οι πρυτάνεις να επιλέγονται με βάση την αξία και τα προσόντα τους. Αλλωστεη διεθνής εμπειρία μάς υποδεικνύει ότι τα καθαρά εκλεκτορικά συστήματα έχουν την τάση να είναι αναποτελεσματικά,ενώ βοηθούν στη λογική των συντεχνιών»τονίζει μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο καθηγητής κ.Μάριο Μόντι,πρώην επίτροπος της ΕΕ για θέματα Εσωτερικής Αγοράς και Ανταγωνισμού (1995-2004) και νυν πρόεδρος του Πανεπιστημίου Βocconi της Ιταλίας.

Για τον διεθνούς φήμης οικονομολόγο η αποτελεσματική ανώτατη εκπαίδευση και η έρευνα είναι η αφετηρία για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη μιας οικονομίας.«Πολλές φορές στο παρελθόνοι συντεχνίες φοιτητών και καθηγητών με τις τεράστιες δυνάμεις τους στην πραγματικότητα προστάτευαν ιδιοτελή συμφέροντά τους και εμπόδιζαν την πρόοδο.Η μεταρρύθμιση αυτή θα κάνει την Ελλάδα όχι μόνο μια πιο ανταγωνιστική οικονομία,αλλά θα διαμορφώσει και μια πιο ισορροπημένη και αυθεντικά δημοκρατική κοινωνία» αναφέρει χαρακτηριστικά. Τονίζει άλλωστε ότι μιλάει όχι ως πρόεδρος πανεπιστημίου και πρώην πρύτανης,αλλά ως ένας Ευρωπαίος βαθύτατα προβληματισμένος για την άσκηση ορθής πολιτικής. «Εύχομαι αυτή η μεταρρύθμιση να αποδείξει στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στο ΔΝΤ ότι η Ελλάδα έχει τη βούληση και την ικανότητα να εισαγάγει κομβικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ξεπερνώντας βαθιές αντιστάσεις. Θα ήταν πολύ σημαντικό, κατά την άποψή μου- και σίγουρα προς το συμφέρον και της Νέας Δημοκρατίας που μπορεί να λειτουργήσει ως μια υπεύθυνη αντιπολίτευση-, αν προχωρούσαν και άλλες μεταρρυθμίσεις με ένα πνεύμα ευρείας συναίνεσης όπως σε αυτή την περίπτωση».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk