Έναν απλό τρόπο για να δημιουργούν τεχνητό μυϊκό ιστό με φυσική δομή στο εργαστήριο ανακάλυψαν οι ειδικοί του Πολυτεχνείου του Αϊντχόφεν, στην Ολλανδία.

Όπως αναφέρουν με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Tissue Engineering Part A», διαπίστωσαν ότι τα μυϊκά κύτταρα ευθυγραμμίζονται αυτόματα σε περίπτωση που δεχθούν πίεση προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση – πρόκειται για μια βασική διαδικασία για την παραγωγή της δύναμής τους.

Στην καλλιέργεια είδαν ακόμη ότι με τον τρόπο αυτό τα ενδοθηλιακά κύτταρα ομαδοποιούνταν επίσης από μόνα τους σχηματίζοντας νέα αιμοφόρα αγγεία.

Ίσως το πιο σημαντικό όλων, ήταν το γεγονός ότι οι επιστήμονες δεν χρειάστηκε να προσθέσουν βιοχημικούς αυξητικούς παράγοντες προκειμένου να προκαλέσουν την εκκίνηση της όλης διαδικασίας.

Πολλά υποσχόμενη ανακάλυψη

Σε παλαιότερες απόπειρες και άλλοι ερευνητές είχαν καταφέρει να δημιουργήσουν τεχνητό μυϊκό ιστό με αιμοφόρα αγγεία, ωστόσο τόσο τα μυϊκά κύτταρα όσο και τα αιμοφόρα αγγεία εμφανίζονταν ανοργάνωτα.

Προκειμένου να καταφέρουν να χορηγήσουν στον μυ τη δύναμή του, όλα τα μυϊκά κύτταρα οφείλουν να είναι ευθυγραμμισμένα προς μια κατεύθυνση. Από την πλευρά τους τα αιμοφόρα αγγεία προσφέρουν στον μυ οξυγόνο και θρεπτικές ουσίες, στοιχεία απαραίτητα για τη λειτουργία του.

Τα τελευταία ευρήματα, επισημαίνουν οι ολλανδοί επιστήμονες, αποτελούν ένα νέο βήμα για τη δημιουργία πυκνότερου μυϊκού ιστού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί π.χ. σε επεμβάσεις αποκατάστασης.