ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΡΟΣ

Ζωγραφίζοντας τον Αίσωπο

Δέκα χρόνια είχε στο μυαλό του αυτή την ιδέα ο Μανώλης Χάρος. Ο 51χρονος σήμερα καλλιτέχνης επισκεπτόταν βιβλιοπωλεία, παλαιοπωλεία και βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, συγκεντρώνοντας μια πρώτη ύλη η οποία θα του έδινε την έμπνευση για τη συνέχεια. Το 2008, κατά τη διάρκεια μιας έκθεσής του στο Ιδρυμα Τσιχριτζή, ο καλλιτέχνης προσέγγισε την ιστορικό τέχνης κυρία Ελένη Αθανασίου και της πρότεινε να συνεργαστούν πάνω στο συγκεκριμένο θέμα: την έκθεση μιας σειράς έργων του βασισμένων στους Μύθους του Αισώπου.

Δέκα χρόνια είχε στο μυαλό του αυτή την ιδέα ο Μανώλης Χάρος. Ο 51χρονος σήμερα καλλιτέχνης επισκεπτόταν βιβλιοπωλεία, παλαιοπωλεία και βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, συγκεντρώνοντας μια πρώτη ύλη η οποία θα του έδινε την έμπνευση για τη συνέχεια. Το 2008, κατά τη διάρκεια μιας έκθεσής του στο Ιδρυμα Τσιχριτζή, ο καλλιτέχνης προσέγγισε την ιστορικό τέχνης κυρία Ελένη Αθανασίου και της πρότεινε να συνεργαστούν πάνω στο συγκεκριμένο θέμα: την έκθεση μιας σειράς έργων του βασισμένων στους Μύθους του Αισώπου. Επιθυμία του, όπως λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, ήταν να συμμετάσχει με την εικαστική του γραφή στο έργο του αρχαίου παραμυθά, όπως είχαν κάνει σημαντικοί προκάτοχοί του: ο Νικόλα και ο Τζοβάνι Πιζάνο (ανάγλυφο πάνω σε πέτρα), ο Πίτερ Μπρέγκελ (λάδι σε ξύλο), ο Σαρλ Περσιέ (σχέδιο), ο Γκυστάβ Μορό (ακουαρέλα), ο Μαρκ Σαγκάλ (χαλκογραφία), ο Πολ Γκογκέν (λιθογραφία), ο Αλεξάντερ Κάλντερ (γραμμική εικονογράφηση), κ.ά. Μήπως ωστόσο είναι υπέρμετρα φιλόδοξο να θέλει να συγκριθεί με μερικούς από τους κορυφαίους;

«Δεν θα το έλεγα φιλοδοξία. Θα το έλεγα επιθυμία να βάλει ακόμη ένα λιθαράκι.Αν η δουλειά του μπορεί να σταθεί δίπλα σε εκείνη των μεγάλων της τέχνης,αυτό θα το πει ο ιστορικός τέχνης του μέλλοντος» σημειώνει η Ελένη Αθανασίου. «Ο Μανώλης Χάρος θέλει να συμμετάσχει σε αυτόν τον διάλογο με τα δικά του μέσα, τα μέσα του 21ου αιώνα».

Η αλεπού, το λελέκι, το κοράκι, το βατράχι, το κουνούπι, παίρνουν λοιπόν σάρκα και οστά μέσα από μια ποπ αισθητικής έκθεση, η οποία, υπό τον τίτλο «Μανώλης Χάρος: Αισώπου Μύθοι», αποτελεί την πρώτη μεγάλη εικαστική εκδήλωση του φθινοπώρου- εγκαινιάζεται την Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου. Γιατί ποπ; «Διότι απλούστατα βασίζεται σε ένα λαϊκό, δημοφιλές και επίκαιρο κείμενο που προορίζεται για τις μάζες» εξηγεί η κυρία Ελένη Αθανασίου. «Ο Αίσωπος είναι ένα ποπ είδωλο. Και οπωσδήποτε ο Αίσωπος δεν έχει τελειώσει».

Διαχρονικός κώδικας ηθικής

Στην ουσία είναι ένα οπτικοποιημένο αφήγημα, αποτελούμενο από δισδιάστατα εικαστικά έργα, κατασκευές τριών διαστάσεωνή αλλιώς τρισδιάστατη ζωγραφική-, βιντεοπαράσταση, αλλά και ιστορικές αναπαραστάσεις από παλαιότερες εκδόσεις και εικονογραφήσεις. Περίπου 25 δισδιάστατα εικαστικά έργα, καθώς και ντοκουμέντα από παλαιότερες εκδόσεις και εικονογραφήσεις των Μύθων του Αισώπου από την προσωπική συλλογή του Μανώλη Χάρου, θα εκτεθούν στο Μουσείο Μπενάκη. Ο Μανώλης Χάρος χρησιμοποίησε διάφορα μέσα, υλικά και τεχνικές τα οποία χρησιμοποιούσαν οι ποπ καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1960 (ακρυλικά, ακουαρέλα, αλουμίνιο, κολλάζ, σχέδιο, ξυλογραφία, βίντεο, ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες).

«Πρόκειται για το πρώτο αφαιρετικό κείμενο που γράφτηκε ποτέ» λέει ο Μανώλης Χάρος. «Ο κάθε καλλιτέχνης το προσέγγισε με τα δικά του μέσα. Οι παλαιότεροι εκφράζονταν με λάδια, ακρυλικά, λιθογραφίες. Σήμερα έχουμε το αλουμίνιο, το pvc, το scanner και τον υπολογιστή.Εναπόκειται σε εμάς να ερμηνεύσουμε τον Αίσωπο ανάλογα με την εποχή μας. Διαφορετικό είναι το επιμύθιο, το δίδαγμα δηλαδή, στην Ιταλία του 15ου αιώνα,όπου πρωτοεκτυπώθηκε ο Αίσωπος, και διαφορετικό στη δοκιμαζόμενη από μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία Ελλάδα του σήμερα». Σκοπός του, όπως τονίζει, δεν ήταν απλώς να εικονογραφήσει τους Μύθους, αλλά να μυήσει το κοινό σε έναν κώδικα ηθικής που αντιστοιχεί στην εκάστοτε κοινωνία και στον εκάστοτε πολιτισμό.

Η έκθεση απευθύνεται σε μια ευρύτατη γκάμα ηλικιών: ο καλλιτέχνης δημιούργησε επιπλέον μια σειρά από παιχνίδια χειροτεχνίας και ιχνογραφίας, επίσης εμπνευσμένα από τους μύθους του Αισώπου. «Δεν είναι τυχαίο ότι τα εγκαίνια τοποθετούνται τον Σεπτέμβριο, όταν ξεκινά η νέα σχολική χρονιά. Σκοπός μας είναι να προσελκύσουμε παιδιά όλων των ηλικιών σε μια έκθεση που αφορά μικρούς και μεγάλους» λέει η κυρία Ελένη Αθανασίου.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα προβάλλεται στο αμφιθέατρο του μουσείου βίντεο από την παράσταση «Αισώπου Μύθοι» της ομάδας Οper(Ο), η οποία ανέβηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνογραφία- και έμπνευση- του Μανώλη Χάρου: τα μέλη της Οper(Ο) μπαίνουν σε έναν γοητευτικό διάλογο με τον Αίσωπο και γίνονται ήρωες γνωστών παραμυθιών. Το βίντεο, διάρκειας 30 λεπτών, είναι παραγωγή της ΕΡΤ, σε σκηνοθεσία της Γιούλης Καλλιβρετάκη.

ΑΣΧΗΜΟΣ,ΤΡΑΥΛΟΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΒΟΠΟΔΗΣ

Εδώ και 2.500 χρόνια δεν έχει πάψει να είναι διάσημος.

Τόσο διάσημος όσο και τα…ομιλούντα μέλη του ζωικού βασιλείου που πρωταγωνίστησαν στους μύθους του.

Γεννημένος στα τέλη του 7ου αι.π.Χ.- άλλοι λένε στη Φρυγία,άλλοι στη Σάμο,στην Αίγυπτο ή στη Θράκη- ο Αίσωπος ήταν ταπεινής καταγωγής,εξαιρετικά δύσμορφος,τραυλός και στραβοπόδης.Το τέλος του υπήρξε τραγικό: οι ιερείς του Μαντείου των Δελφών τον γκρέμισαν από τις Φαιδριάδες Πέτρες του Παρνασσού επειδή τόλμησε να αμφισβητήσει τα λεγόμενά τους.Και όμως,ο λόγος του είναι ίσως ο πιο διαχρονικός από όσους έχουν ακουστεί στην ιστορία της ανθρωπότητας.Οι Μύθοι του Αισώπου, όλοι τους με ηθικοδιδακτικό,συμβολικό,αλληγορικό και παραβολικό περιεχόμενο,έχουν τυπωθεί και διαβαστεί παγκοσμίως όσο και η Βίβλος.

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ

«Μανώλης Χάρος.Αισώπου Μύθοι», 7 Σεπτεμβρίου – 16 Οκτωβρίου 2011, Μουσείο Μπενάκη, κεντρικό κτίριο. Την έκθεση συνοδεύει εικονογραφημένη έκδοση με κείμενα των Μανώλη Χάρου,Ελένης Αθανασίου και Παύλου Αυλάμη www.benaki.gr
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk