Παιγνίδια: Λουκέτο οι μικροί, αντέχουν οι ισχυροί

Η συρρίκνωση στον κλάδο των παιχνιδιών μεγάλωνει λόγω κρίσης, με αποτέλεσμα τα μικρά συνοικιακά καταστήματα να βάζουν λουκέτο και οι μεγάλες, οργανωμένες αλυσίδες παιχνιδιών να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους, ξεπερνώντας το 50%. Συνολικά η αγορά των παιχνιδιών σημείωσε πτώση μόλις 4%, με ισχυρούς και επιλεκτικούς παίκτες της αγοράς να συνεχίζουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς οι γονείς διαθέτουν ακόμη ένα ποσό από το εισόδημά τους για την ευχαρίστηση των παιδιών τους.

Η συρρίκνωση στον κλάδο των παιχνιδιών μεγάλωνει λόγω κρίσης, με αποτέλεσμα τα μικρά συνοικιακά καταστήματα να βάζουν λουκέτο και οι μεγάλες, οργανωμένες αλυσίδες παιχνιδιών να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους, ξεπερνώντας το 50%.

Συνολικά η αγορά των παιχνιδιών σημείωσε πτώση μόλις 4%, με ισχυρούς και επιλεκτικούς παίκτες της αγοράς να συνεχίζουν την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς οι γονείς διαθέτουν ακόμη ένα ποσό από το εισόδημά τους για την ευχαρίστηση των παιδιών τους. Τα μικρά, μεμονωμένα καταστήματα όμως μειώνονται και κάποια εμφανίζουν μείωση πάνω από 60%, άλλα κατεβάζουν ρολά, καθώς δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τους ισχυρούς παίκτες. Η αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo σχεδιάζει να αποκτήσει 5 νέα καταστήματα σε Ελλάδα και Βουλγαρία, ενώ η εταιρεία παραγωγής ξύλινων παιχνιδιών, Plan Toys προχώρησε μέσα στο 2011 σε νέες συνεργασίες.

Πώς κινείται ο κλάδος

Οι πωλήσεις παιχνιδιών (παραδοσιακών και ηλεκτρονικών) μέσω των αλυσίδων καταστημάτων παιχνιδιών παρουσίασαν πτώση 4% το 2010 σε σχέση με το 2009, ενώ μικρή μείωση (2,2%) παρουσίασαν και οι πωλήσεις ειδών βρεφανάπτυξης μέσω αλυσίδων το 2010/09, σύμφωνα με σχετική μελέτη της Icap.
Τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων εμφανίζουν τα ακριβά παιχνίδια άνω των 30 ευρώ, όπως τονίζει ο εμπορικός διευθυντής Θ. Μπακάλης, της εταιρείας παιχνιδιών Max Stores (σσ. έχει 7 καταστήματα), η οποία ξεπερνά το 27%, ενώ σημειώνει ότι το 85% των παιχνιδιών στα καταστήματα είναι επώνυμα. Οσον αφορά την κατανομή παιχνιδιών στην προτίμηση των πελατών, το μεγαλύτερο ποσοστό (95%) καταλαμβάνουν τα παραδοσιακά παιχνίδια και μόλις 5% τα ηλεκτρονικά. Οι περισσότερες επιχειρήσεις, οι οποίες εκμεταλλεύονται αλυσίδες παιχνιδιών και ειδών βρεφανάπτυξης, πραγματοποιούν και δικές τους εισαγωγές και συχνά εμπορεύονται, εκτός από «επώνυμα» και «ανώνυμα» προϊόντα. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, οι εισαγωγές παιχνιδιών ιδίως από την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες έχουν αυξηθεί σημαντικά.

Ο τομέας του μοντελισμού
Αλλος τομέας πιο εξειδικευμένος στα παιχνίδια είναι και ο μοντελισμός, ο οποίος έχει υποστεί και αυτός κρίση. Οπως ανέφερε ο κ. Σ. Βακατάτσης, ιδιοκτήτης του καταστήματος με είδη μοντελισμού, Fasma Models, στον Πειραιά, συνολικά οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατά 30% το 2011, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχουν κλείσει πολλά καταστήματα. Στο εξειδικευμένο είδος του μοντελισμού, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει σημειωθεί μια αύξηση ενδιαφέροντος στις κατασκευές και μείωση στα έτοιμα είδη, καθώς είναι πιο ακριβά Βέβαια, τα παιδιά της σημερινής εποχής δεν έχουν υπομονή για να δημιουργήσουν μόνα τους ένα αντικείμενο, όπως αεροπλάνο, γι΄αυτό και οι πελάτες είναι συνήθως ενήλικες.

Το λουκέτο και η συρρίκνωση τζίρου
Χαρακτηριστικό του κλάδου της λιανικής πώλησης των παιχνιδιών και των ειδών βρεφανάπτυξης είναι η αυξανόμενη συγκέντρωση της αγοράς σε σχετικά λίγες και μεγάλες αλυσίδες, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ο αριθμός των παραδοσιακών μεμονωμένων σημείων πώλησης συρρικνώνεται. Η τάση αυτή είναι έντονη κυρίως στις αλυσίδες παιχνιδιών και οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στην τιμολογιακή πολιτική τους, στη διεύρυνση της ποικιλίας των προσφερόμενων προϊόντων, στη διαφημιστική προβολή τους και στην επέκταση του δικτύου καταστημάτων τους.
Η κρίση αλλά και ο ανταγωνισμός από τις μεγάλες αλυσίδες είχαν ως αποτέλεσμα το μικρό συνοικιακό μαγαζί παιχνιδιών, Σβούρα στους Αγίους Αναργύρους να κατεβάσει ρολά τον Φεβρουάριο του 2011. Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος κ. Γ. Τσιάντας ανέφερε ότι το κατάστημα λειτουργούσε τρία χρόνια, αλλά το τελευταίο διάστημα, οι πωλήσεις μειώθηκαν πάνω από 60%, οπότε αναγκάστηκε να το κλείσει. Το κατάστημα είχε 3.000 κωδικούς και πωλούσε και μέσω Ιντερνετ, αλλά η κρίση έπαιξε καταλυτικό ρόλο για την τύχη του.
Απογοητευμένος είναι και ο υπεύθυνος του καταστήματος «Το κέφι του παιδιού» στην Ηλιούπολη, ο οποίος ανέφερε ότι δεν έχει κουράγιο να αναλύσει την κατάσταση διότι είναι δραματική και αναγκάζεται να διώχνει κόσμο. Αλλο ένα κατάστημα παιχνιδιών στη συνοικία των Σεπολίων που έχει επηρεαστεί από την κρίση, είαι το «Super Διάνα», το οποίο εμφανίζει μείωση πωλήσεων 30% το 2011, όπως τόνισε ο ιδιοκτήτης του, κ. Β. Κουκουζέλης, σημειώνοντας ότι περισσότερο έχουν πληγεί τα μικρά καταστήματα παιχνιδιών ενώ οι πελάτες διαθέτουν πλέον πολύ λιγότερα ποσά για παιχνίδια, επιλέγοντας πιο φθηνά.

Νέα καταστήματα και επενδύσεις από εταιρείες παιχνιδιών

Παρά την κρίση, η Jumbo αναμένει οριακά θετικό πρόσημο στις πωλήσεις για το δωδεκάμηνο που λήγει τέλος Ιουνίου, καθώς οι πωλήσεις του ομίλου για το ενδεκάμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης παρέμειναν αμετάβλητες.
Εν τω μεταξύ, ο όμιλος προχωρά στην υλοποίηση του επενδυτικού του προγράμματος με την προσθήκη νέου καταστήματος στην Βουλγαρία. Πιο συγκεκριμένα τις τελευταίες μέρες του Μαΐου ολοκληρώθηκε και ξεκίνησε η λειτουργία του νέου ιδιόκτητου υπερκαταστήματος στην πόλη Varna της Βουλγαρίας, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται να λειτουργήσει ένα ακόμη νέο ιδιόκτητο κατάστημα στην πόλη Burgas της Βουλγαρίας.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2011 η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι θα έχουν προστεθεί τρία νέα καταστήματα στο δίκτυο της Ελλάδας και συγκεκριμένα ένα ενοικιαζόμενο στην περιοχή της Ελευσίνας, ένα ενοικιαζόμενο στην περιοχή Γιαλού και ένα ιδιόκτητο στην περιοχή των Γιαννιτσών, ενώ κατά το δεύτερο εξάμηνο της οικονομικής χρήσης 2011/2012 σχεδιάζεται η λειτουργία ενός ακόμα ενοικιαζόμενου καταστήματος στη Βουλγαρία στην πόλη Stara Zagora. Σήμερα ο Όμιλος διαθέτει ένα δίκτυο που αποτελείται από 52 καταστήματα εκ των οποίων τα 44 είναι στην Ελλάδα, τα 3 στην Κύπρο και τα 5 στη Βουλγαρία.

Παράλληλα και η Plan toys, εταιρεία παραγωγής ξύλινων, οικολογικών παιχνιδιών συνεχίζει την ανάπτυξή της, με νέ σημεία παρουσίας και αύξηση τζίρου στο 2011, ενώ σκοπεύει να ανοίξει πρότυπο κατάστημα που θα συνδυάζει το παιχνίδι με τον πολιτιστικό χώρο στα βόρεια προάστια της Αθήνας. Σύμφωνα με τον κ. Βάιο Κουρκάκη, αποκλειστικό αντιπρόσωπο της επιχείρησης, ο λόγος που η εταιρεία αναπτύσσεται παρόλο τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, είναι ότι οι γονείς ψάχνουν πάντα ότι πιο καλό και υγιές είναι για το παιδί τους, οπότε τα οικολογικά, δημιουργικά παιχνίδια της Plan Toys από ξύλο, τους καλύπτουν.

Το 2010 η εταιρεία εμφάνισε πωλήσεις ύψους περί το 1 εκατ. ευρώ που ήταν αυξημένες κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Plan Toys βρίσκεται σε 150 σημεία παρουσίας σε όλη την Ελλάδα, ενώ αρκετά απέκτησε και μέσα στο 2011, όπως ένα νέο shop in shop κατάστημα παιχνιδιών Piccolo στην Ηλιούπολη, προχώρησε σε συνεργασία με τα καταστήματα Ελευθερουδάκης, Hondos, κ,ά.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk