Ενας συγκρουσιακός διάλογος για τα Πανεπιστήμια

Σε λίγες ημέρες θα εισαχθεί προς συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο διάλογος Δημάρχου και Πρύτανη- αξίες της Θεσσαλονίκης και οι δύο θεσμικοί παράγοντες-όπως εξελίσσεται, τείνει να οριοθετηθεί εκτός του γνωστικού πεδίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δημιουργεί εστίες καταστροφικές για την τριτοβάθμια παιδεία

Ενας συγκρουσιακός διάλογος για τα Πανεπιστήμια | tovima.gr

Σε λίγες ημέρες θα εισαχθεί προς συζήτηση στη Βουλή των Ελλήνων το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο διάλογος Δημάρχου και Πρύτανη- αξίες της Θεσσαλονίκης και οι δύο θεσμικοί παράγοντες-όπως εξελίσσεται, τείνει να οριοθετηθεί εκτός του γνωστικού πεδίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δημιουργεί εστίες καταστροφικές για την τριτοβάθμια παιδεία, κινδυνεύει να πάρει χαρακτήρα αντιπαράθεσης, σε βάρος της παιδείας για την οποία, χωρίς αμφιβολία, και οι δύο νοιάζονται και πάσχουν. Σαφώς και είμαι υπέρ του διαλόγου, αλλά όταν παράγει έργο, προάγει ιδέες, βελτιώνει το status θεσμών- φορέων.

Τη συζήτηση για το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης την άρχισε ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο «διάλογος» συνεχίζεται με την ευκαιρία του σχεδίου νόμου του υπουργείου της Παιδείας-ακόμη μια άλλη, νέα, μεταρρύθμιση στις πολλές που προηγήθηκαν για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο διάλογος κατάληξε συγκρουσιακός, όχι ιδεών, αλλά ανταλλαγής «φιλοφρονήσεων» με τη συμμετοχή περισσοτέρων, οι τάσεις είναι αυξητικές, δεν βοηθούν την ποιότητα της γνώσης. Αλλά πόσες και με ποία συχνότητα μπορεί να αντέξει, η τριτοβάθμια εκπαίδευση, κυλιόμενες μεταρρυθμίσεις;

Όσο καλό και αν είναι το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας, ποίος εγγυάται την επομένη που θα αντικατασταθεί η υπουργός κ. Διαμαντοπούλου, ο/η διάδοχος της υπουργός, δεν θα κάνει τη δική του/της νέα, καλλίτερη της προηγούμενης, μεταρρύθμιση έστω και αν είναι του ιδίου κόμματος υπουργός με τον ίδιο πρωθυπουργό. Φοβούμαι, η σοφία της «μεταρρύθμισης», δεν θα είναι και αξιόπιστη.

Ο Δήμαρχος κ. Μπουτάρης δημοσίευσε άρθρο στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (16/11/2010), διατυπώνει απόψεις καινοφανείς, κάνει αναφορά στη σχέση Πανεπιστημίου και Πόλης (της Θεσσαλονίκης), είναι αυστηρός, την κρίνει αρνητικά, κατά την άποψη του θα απέδιδε το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, αν συνδεόταν με τις τοπικές κοινωνίες(φορείς). Ο ισχυρισμός αυτός δεν στέκει, αδικεί τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες ζουν και χαίρονται το Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη, αλλά σαφώς δεν μπορούν να παρέμβουν στην αίθουσα διδασκαλίας, η δουλειά αυτή ανήκει στους ειδικούς, αυτούς που σπούδασαν τη διδασκαλία της γνώσης. Δεν μπορεί κανείς να κρίνει αρνητικά ένα ίδρυμα παιδείας, της όποιας βαθμίδας του εκπαιδευτικού συστήματος, επειδή κάποιος/οι δάσκαλοι δεν κάνουν καλλίτερα την δουλειά τους και θα πρέπει να ενισχυθούν από «πολίτες της περιφέρειας που θα παρακολουθούν την πορεία των πανεπιστημίων, οι πρυτανικές αρχές θα λογοδοτούν στην ελληνική κοινωνία», η άποψη του κ. Μπουτάρη
Γιατί να γίνει λογοδοσία στην κοινωνία «με τη συμμετοχή των πολιτών της περιφέρειας» και όχι αυτούς οι οποίοι έχουν εκλεγεί να κρίνουν τη δουλειά που κάνει ο δάσκαλος στην αίθουσα διδασκαλίας, τα εργαστήρια, την έρευνα, τη βιβλιογραφία.

Η άποψη του Δήμαρχου κ. Μπουτάρη, ότι θα βελτιωνόταν το γνωστικό επίπεδο, αν είχε δημιουργηθεί «συμβούλιο διοίκησης (ή) και λογοδοσίας» φαίνεται υιοθετήθηκε από την υπουργό Παιδείας, το σ/ν προβλέπει τη δημιουργία Συμβουλίου Ιδρύματος το οποίο θα έχει ελεγκτικές και άλλες αρμοδιότητες, θα αποτελείται από επτά πανεπιστημιακούς, επτά άτομα εκτός Πανεπιστημίου και ένα φοιτητή, εκπρόσωπο των φοιτητών. Όπως τίθεται το θέμα, δεν διευκολύνει το γνωστικό πεδίο, αν μάλιστα οι εκτός πανεπιστημίου θα είναι προσωπικότητες «εγνωσμένου κύρους» ή αποτυχόντες κομματικοί φίλοι. Θα ήταν χρήσιμο, αν οι εκτός Πανεπιστημίου ήταν άνθρωποι της δουλειάς, οι οποίοι διακρίνονται για την επιχειρηματική τους δράση, έχουν καλή φήμη στην αγορά, η συμμετοχή τους στο Συμβούλιο Ιδρύματος θα είναι συμβουλευτική, θα συμβουλεύουν την ακαδημαϊκή κοινότητα, για τις ανάγκες της οικονομίας, την ποιότητα της εγχώριας παραγωγής, τους τομείς δραστηριοτήτων που έχουν ανάγκη των αποτελεσμάτων της έρευνας, για την εγχώρια και ξένη παραγωγή.

Δεν έχει λογική η πρόβλεψη συμμετοχής στο Συμβούλιο Ιδρύματος φοιτητή ο οποίος πήγε στο Πανεπιστήμιο να σπουδάσει και καλείται, στην περίπτωση ισοψηφίας, να αποφασίσει για το Πανεπιστήμιο, όπου ως φοιτητής σπουδάζει!

Αν ψηφιστεί, ως έχει η πρόβλεψη η πρόταση σύστασης Συμβουλίου Ιδρύματος, η λειτουργία του θα αποδειχθεί ανέφικτη, ούτε θα μπορεί το Συμβούλιο με πέντε (5)συνεδρίες το χρόνο να λύσει ή βελτιώσει τη λειτουργία του Πανεπιστημίου, ούτε αν ο Πρύτανης εκλεγεί κατά τις προβλέψεις του σ/ν, θα μπορέσει να κάνει δουλειά. Ο Πρύτανης εκλέγεται από το ανώτατο διδακτικό προσωπικό εκάστου Πανεπιστημίου, τρίτος δεν χωρεί.

Η συμμετοχή φοιτητή στο Συμβούλιο Ιδρύματος, όπως προβλέπεται από το σ/ν, είναι λάθος, ο φοιτητής βρίσκεται στο πανεπιστήμιο να διδαχθεί περισσότερη επαγγελματική εξειδίκευση, το μόνο έργο που θα πρέπει να κάνει είναι να παρακολουθεί τα μαθήματα στην αίθουσα διδασκαλίας, να αφιερώνει χρόνο μελέτης στις βιβλιοθήκες, για την διοίκηση των πανεπιστημίων, υπάρχουν αρμόδια όργανα, οι φοιτητικοί σύλλογοι μπορούν να θέτουν τα θέματα που τους απασχολούν – διοικητικά και μέριμνας- στη γενική γραμματεία του Πανεπιστημίου, τα θέματα των σπουδών στη κοσμητεία της σχολής.

Οι γονείς και τα παιδιά, φοιτητής-φοιτήτρια, πήγαν στο πανεπιστήμιο, με τόσο κόπο και τόση δαπάνη, να μάθουν την επιστήμη που διάλεξαν, δεν έχουν και δεν πρέπει να έχουν χρόνο να μάθουν πως διοικείται το Πανεπιστήμιο ή να ασκήσουν διοίκηση σε επίπεδο αποφάσεων και μάλιστα πριν αξιωθούν πτυχίου, δηλωτικό της επιστημονικής γνώσης-επάρκειας.

Δεν αντιλαμβάνομαι τη σκοπιμότητα συμμετοχής του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ή του όποιου Πρύτανη, σε διαλόγους, την διατύπωση απόψεων στον τύπο, για ένα σχέδιο νόμου στο στάδιο που το υπουργείο το επεξεργάζεται ή διαβουλεύεται με τους αρμοδίους όπως οι Πρυτάνεις. Οι Πρυτάνεις συζήτησαν τα θέματα παιδείας με τις σχολές, την ευρύτερη πανεπιστημιακή κοινότητα, συζήτησαν με τον/την υπουργό, διατύπωσαν τις απόψεις τους, αν δεν έπεισαν έχουν την ευθύνη αδυναμίας θέσεων, η υπουργός έχει τη δική της πρόταση, θα τη θέσει στη Βουλή των Ελλήνων, η οποία και θα αποφασίσει.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk