Γιατροί είχαν αναλώσιμα στην «καβάτζα»

ΠΑΡΑΝΟΜΗ αποθήκη χειρουργικών υλικών λειτουργούσε επί πολλά χρόνια σε μεγάλο νοσοκομείο της χώρας. Η αποκάλυψη αυτή,που είναι αποτέλεσμα ελέγχων των επιθεωρητών υπηρεσιών υγείας, έρχεται περίπου ενάμιση μήνα μετά τη δημοσιοποίηση από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας κρυφής παρακαταθήκης με στοκαρισμένα χειρουργικά υλικά στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Αθηνών. Στη δεύτερη μεγάλη αποθήκη, την ύπαρξη της οποίας αποκαλύπτει σήμερα «Το Βήμα», φυλάσσονταν κυρίως νευροχειρουργικά και ορθοπαιδικά υλικά τα οποία χρησιμοποιούσαν οι γιατροί σε περιστατικά που «βάπτιζαν» επείγοντα.

ΠΑΡΑΝΟΜΗ αποθήκη χειρουργικών υλικών λειτουργούσε επί πολλά χρόνια σε μεγάλο νοσοκομείο της χώρας. Η αποκάλυψη αυτή,που είναι αποτέλεσμα ελέγχων των επιθεωρητών υπηρεσιών υγείας, έρχεται περίπου ενάμιση μήνα μετά τη δημοσιοποίηση από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας κρυφής παρακαταθήκης με στοκαρισμένα χειρουργικά υλικά στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Αθηνών. Στη δεύτερη μεγάλη αποθήκη, την ύπαρξη της οποίας αποκαλύπτει σήμερα «Το Βήμα», φυλάσσονταν κυρίως νευροχειρουργικά και ορθοπαιδικά υλικά τα οποία χρησιμοποιούσαν οι γιατροί σε περιστατικά που «βάπτιζαν» επείγοντα.Κατ΄ αυτόν τον τρόπο προχωρούσαν σε απευθείας παραγγελίες και παραλαβές υλικών από εταιρείες και συχνά δεν ακολουθούσαν τη διαδικασία της προέγκρισής τους. Η οικονομική ζημιά που έχει το νοσοκομείο κατά τη διετία 2008-2009, οπότε διενεργήθηκαν οι έλεγχοι από τους «ράμπο», ανέρχεται σε 2,1 εκατ. ευρώ.

Ξεσκονίζοντας τα βιβλία του νοσοκομείου για προμήθειες υλικού για τα χειρουργεία κατά τη διετία 2008-2009 οι ελεγκτές βρέθηκαν ενώπιον πολλών παρατυπιών και παράνομων διαδικασιών. Συγκεκριμένα διαπίστωσαν ότι:

* Οι γιατροί χαρακτήριζαν αυθαίρετα τα τακτικά περιστατικά ως επείγοντα, με αποτέλεσμα να παραγγέλνουν εξωσυμβατικά υλικά χωρίς έγκριση ή άλλη εξουσιοδότηση της διοίκησης του νοσοκομείου. «Η διοικητική υπηρεσία» τονίζουν στην έκθεσή τους «ασμένως τα τακτοποιούσε λογιστικά,δηλαδή “νομιμοποιούσε” τις δαπάνες». * Ελειπαν πολλά δελτία παραγγελίας, γεγονός που αιτιολογείται από τη μη συμπλήρωσή τους ή την επιστροφή τους ως άκυρου. Από αυτά που βρέθηκαν τα περισσότερα ήταν άκυρα γιατί δεν είχαν ημερομηνίες ή έφεραν ημερομηνία μετά την ημέρα χειρουργείου. Επίσης δεν ανέγραφαν ευκρινώς το είδος του υλικού, χαρακτηριστικά όγκου ή διαστάσεων και δεν όριζαν την απαιτούμενη ποσότητα των υλικών. Ολα αυτά τα στοιχεία, σημειώνουν, είναι καθοριστικά για τη δαπάνη.

* Τα έγκυρα δελτία παραγγελίας έρχονταν στη λήξη της προθεσμίας και μεμονωμένα για κάθε περιστατικό. Δεν αφορούσαν μαζικές παραγγελίες σύμφωνα με το πρόγραμμα του χειρουργείου, πρακτική που ακύρωνε τη δυνατότητα της διοικητικής υπηρεσίας να επιμεληθεί των διαδικασιών διαπραγμάτευσης.

Σύμφωνα με τους επιθεωρητές, οι διοικητικοί υπάλληλοι της οικονομικής υπηρεσίας του νοσοκομείου δεν διέθεταν τον απαιτούμενο χρόνο για να προβούν σε έρευνα αγοράς και να διενεργήσουν την απαιτούμενη διαπραγμάτευση με τις προμηθεύτριες εταιρείες. Τα αιτήματα υποβάλλονταν την τελευταία στιγμή και ο ρόλος τους αντικειμενικά περιορίζονταν στη νομιμοποίηση των παραγγελιών.

Από τις καταθέσεις που έδωσαν στους ελεγκτές γιατροί, εκπρόσωποι της διοίκησης και των εταιρειών δεν διαφαίνεται με σαφήνεια ότι τα υλικά παραγγέλνονταν από το αρμόδιο γραφείο παραγγελιών. «Οπου αναφέρεται η συμμετοχή του» προσθέτουν «έχει τα χαρακτηριστικά της συνεργασίας και της επιβεβαίωσης».

Παράνομες παραγγελίες προμηθειών

Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι οι προμήθειες των υλικών και δη των εμφυτεύσιμων γίνονταν με παραγγελίες απευθείας από τους γιατρούς για κάθε ασθενή, από τους διευθυντές των κλινικών «ή από την αποθήκη των εταιρειών στο χειρουργείο που δεν είχε χαρακτηριστικά νόμιμης διαχείρισης του νοσοκομείου (παρακαταθήκης)». Και στις δύο περιπτώσεις, σημειώνουν, οι γιατροί καθόριζαν παρανόμως τις επιλογές υλικών, εταιρειών και τιμών.

«Οι προμήθειες αυτών των υλικών» συνεχίζουν «γίνονταν παρανόμως με απευθείας αναθέσεις όλο το ελεγχόμενο χρονικό διάστημα, παρ΄ ότι υπήρχαν οι συμβάσεις της οικείας υγειονομικής περιφέρειας που, όπως αποδείχθηκε, είχαν κοινοποιηθεί στο νοσοκομείο και στους γιατρούς των κλινικών» .

Παραστατικά με καθυστέρηση

Επίσης τα βασικά παραστατικά εκδίδονταν με πολύμηνη καθυστέρηση (τα τιμολόγια εκδίδονταν από τέσσερις μήνες ως και έτη μετά το χειρουργείο). «Αυτό απέκοπτε κάθε επαφή των οικονομικών υπηρεσιών με τις παράνομες αυτές διαχειριστικές πράξεις,αρκούμενες σε μια κακώς νοούμενη αντίληψη να προσδώσουν νομιμοφάνεια στη δαπάνη.Γι΄ αυτόν τον λόγο συνέπρατταν τηρώντας εκ των υστέρων την προβλεπόμενη διαδικασία (π.χ., ζητούσαν “προσφορές” εταιρειών). Από την ημερομηνία του φαξ διαφαίνεται ότι αυτές αποστέλλονταν ημέρες ή και μήνες μετά την ημερομηνία προμήθειας. Δηλαδή, αφορούσε την ένταξη του είδους σε κωδικό αριθμό που επιθυμούσε η εταιρεία με μεγαλύτερη τιμή (π.χ., αιμοστατικά) και διευκόλυνε τη νομιμοποίηση του υλικού που δεν έφερε ενδείξεις χρήσης». Οι αρμόδιοι υπάλληλοι του νοσοκομείου έρχονταν σε γνώση για την προμήθεια των υλικών με μεγάλη καθυστέρηση, «όταν πλέον είχαν ήδη συντελεστεί οι παράνομες επιλογές».

Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια του ελέγχου ο τότε διοικητής του νοσοκομείου κατήργησε την παράνομη αποθήκη χειρουργικών υλικών και στη θέση της δημιούργησε άλλη, νόμιμη, για την κάλυψη των αναγκών της εφημερίας. Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα οι γιατροί δεν τη χρησιμοποιούσαν ακολουθώντας την παλαιά μέθοδο της απευθείας παραγγελίας και παραλαβής υλικών από εταιρείες.

ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΙ, «ΟΜΟΛΟΓΗΣΑΝ» ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι γιατροί αρνήθηκαν να δώσουν κατάθεση θεωρώντας ότι οι ερωτήσεις είναι υποβολιμιαίες και περιέχουν την απάντηση. Αλλοι πάλι αρνήθηκαν την ύπαρξη παρακαταθηκών.

Ωστόσο, εκπρόσωποι δύο εταιρειών που προμήθευαν το νοσοκομείο με υλικά ομολόγησαν ότι διέθεταν άτυπες παρακαταθήκες στο χειρουργείο. Μάλιστα, ο ένας εκ των δύο παραδέχθηκε ότι«όλες οι εταιρείες με δική τους ευθύνη τοποθετούσαν αριθμό υλικών για επείγοντα χειρουργεία».

Η προϊσταμένη χειρουργείου, η οποία παραιτήθηκε από την εργασία της, είπε στην κατάθεσή της ότι«τα είδη και οι εταιρείες καθορίζονταν από τους διευθυντές των κλινικών». Προσέθεσε δε ότι δεν είδε ποτέ πρόγραμμα χειρουργείου με τα ζητούμενα υλικά. Για την παραίτηση που υπέβαλε η προϊσταμένη χειρουργείου οι ελεγκτές αναφέρουν στην έκθεσή τους:«Το βάρος αυτής της δυσαρμονίας μεταξύ του τυπικού ρόλου της, ως διαχειρίστριας υλικού, και του ουσιαστικού που διαμόρφωναν οι πραγματικές συνθήκες, της ασκούσε μεγάλες πιέσεις που δεν μπόρεσε να αντέξει. Παραιτήθηκε από την εργασία της και το νοσοκομείο χωρίς άμεση συνταξιοδοτική κάλυψη».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk