Στα 15,513 δισ. ευρώ διαμορφώνεται σε δημοσιονομική βάση το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού στο επτάμηνο, υπολειπόμενο του νέου στόχου (ήτοι 16,475 δισ. ευρώ), όπως προσδιορίστηκε μετά το Μεσοπρόθεσμο, αλλά αυξημένο κατά 24,6% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2010.

Η μαύρη τρύπα στα έσοδα παραμένει, ωστόσο φαίνεται να περιορίζεται το βάθος της. Τα καθαρά έσοδα ανήλθαν σε 26.847 εκατ. ευρώ και περιορίζεται η μείωσή τους έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2010 σε 6,4%.

Πάντως το υπουργείο εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξο ότι στο απομένον πεντάμηνο η υστέρηση αυτή θα αντιμετωπισθεί, με την απόδοση των μέτρων του Μεσοπρόθεσμου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το επτάμηνο Ιανουάριου – Ιουλίου 2011, σε δημοσιονομική βάση, το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνεται στα 15,513 δισ. ευρώ έναντι του νέου στόχου 16.475 εκατ. ευρώ, όπως προσδιορίστηκε μετά το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ), και ελλείμματος 12,449 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού (Τακτικός και ΠΔΕ) υστερούν έναντι του νέου στόχου κατά 87 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές δαπάνες (Τακτικός και ΠΔΕ) παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,049 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 26.847 εκατ. ευρώ και περιορίζεται η μείωσή τους έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του 2010 σε 6,4% από 8,3% στο α΄εξάμηνο.

Την υστέρηση των εσόδων σε επίπεδο επταμήνου το υπουργείο αποδίδει κυρίως «στη μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη, κατά την περίοδο σύνταξης του προϋπολογισμού, ύφεση, στη μη επανάληψη των εισπράξεων τελών κυκλοφορίας κατά 393 εκατ. ευρώ τον μήνα Ιανουάριο, αφού φέτος δεν δόθηκε η ίδια παράταση στην εξόφληση των τελών, στις μειωμένες εισπράξεις από παρακράτηση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά το τρέχον έτος λόγω της ευνοϊκότερης φορολόγησης βάσει του νέου φορολογικού νόμου και στη μείωση των εισοδημάτων και τέλος, στις αυξημένες επιστροφές φόρων λόγω συμψηφισμού εκκρεμοτήτων παρελθόντων ετών».

Τα έσοδα του ΠΔΕ είναι μειωμένα κατά 8,1% ή κατά 103 εκατ. ευρώ.

Το μεσοπρόθεσμο θα κλείσει την τρύπα

Πάντως το υπουργείο εμφανίζεται αισιόδοξο σε ότι αφορά την κάλυψη της τρύπας των εσόδων στο πεντάμηνο που απομένει, μέσω της εφαρμογής των φορολογικών μέτρων του Μεσοπρόθεσμου.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Τονίζεται ότι η παρούσα υστέρηση των εσόδων αναμένεται να αντιμετωπισθεί στο απομένον πεντάμηνο, με την απόδοση των φορολογικών ρυθμίσεων που περιέχονται στους εφαρμοστικούς νόμους του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2011 – 2015.»

Επισημαίνεται ότι τα έσοδα του επταμήνου βάσει του δελτίου εκτέλεσης του Π/Υ είναι σε ταμειακή βάση. Το συνολικό όμως αποτέλεσμα των εσόδων του 2011, σε εθνικολογιστική βάση, καθορίζεται και από την πορεία των εσόδων έως το πρώτο δίμηνο του 2012, ενώ μέρος των εσόδων της τρέχουσας περιόδου λογίζονται εθνικολογιστικά στα έσοδα του 2010.

Νοσοκομεία και Ταμεία φουσκώνουν τις δαπάνες

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες κατά 7,1% έναντι του 2010. H αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, κυρίως:

στις αυξημένες δαπάνες για τόκους κατά 1.305 εκατ. ευρώ

στις αυξημένες επιχορηγήσεις στα Ασφαλιστικά Ταμεία εξαιτίας της μείωσης των εσόδων τους από ασφαλιστικές εισφορές κατά 1.691 εκατ. ευρώ,

στον ΟΑΕΔ για την καταβολή επιδομάτων ανεργίας κατά 301 εκατ. ευρώ και

στα νοσοκομεία κατά 779 εκατ. ευρώ (535 εκατ. ευρώ για την πληρωμή των προμηθειών του έτους 2011 και 244 εκατ. ευρώ για την καταβολή οφειλών από προμήθειες παρελθόντων ετών).

Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι αυξημένες κατά 4,7% ή κατά 1.350 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων επιχορηγήσεων στα Ασφαλιστικά Ταμεία (κυρίως στον ΟΓΑ κατά 411 εκατ. ευρώ και στο ΙΚΑ κατά 1.217 εκατ. ευρώ), στον ΟΑΕΔ κατά 301 εκατ. ευρώ και στα νοσοκομεία κατά 535 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες του ΠΔΕ, τέλος, παρουσιάζουν μείωση κατά 37,6 ή 1.581 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται, ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία αφορούν μόνο στην εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και όχι στο σύνολο των δημοσιονομικών δεδομένων για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης – κατά τον ορισμό του ESA95 – που αποτελεί το κριτήριο για την αξιολόγηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής της Ελλάδας.