Λαρς Φον Τρίερ:«Λυπάμαι που γύρισα το “Dogville”»

«Αισθάνομαι άσχημα όποτε σκέφτομαι ότι η καλύτερη, κατά τη γνώμη μου,ταινία που έχω γυρίσειενδεχομένως να ενέπνευσε τον Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ να κάνει αυτά που έκανε. Είναι φρικιαστικό» δήλωσε πρόσφατα στη δανέζικη εφημερίδα «Ρolitiken» ο Λαρς φον Τρίερ αναφερόμενος στο «Dogville», μία από τις ταινίες που φέρεται ότι ενέπνευσαν τις επιθέσεις του 32χρονου μακελάρη της Νορβηγίας ο οποίος τον περασμένο Ιούλιο σκότωσε δεκάδες ανθρώπους στην Ουτόγια. Πολύς κόσμος αναρωτιέται πώς θα μπορούσε το «Dogville» να έχει επηρεάσει τον Μπρέιβικ.

«Αισθάνομαι άσχημα όποτε σκέφτομαι ότι η καλύτερη, κατά τη γνώμη μου,ταινία που έχω γυρίσειενδεχομένως να ενέπνευσε τον Αντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ να κάνει αυτά που έκανε. Είναι φρικιαστικό» δήλωσε πρόσφατα στη δανέζικη εφημερίδα «Ρolitiken» ο Λαρς φον Τρίερ αναφερόμενος στο «Dogville», μία από τις ταινίες που φέρεται ότι ενέπνευσαν τις επιθέσεις του 32χρονου μακελάρη της Νορβηγίας ο οποίος τον περασμένο Ιούλιο σκότωσε δεκάδες ανθρώπους στην Ουτόγια. Πολύς κόσμος αναρωτιέται πώς θα μπορούσε το «Dogville» να έχει επηρεάσει τον Μπρέιβικ. Μια άλλη ταινία που επίσης φέρεται ότι τον επηρέασε είναι οι «300» του Ζακ Σνάιντερ όπου το «γιατί» εξηγείται ευκολότερα. Η πολεμοχαρής διάθεση των «300» ήταν ξεκάθαρη και η στρατιωτική πειθαρχία των Σπαρτιατών του Leonidas ήταν κινηματογραφημένη σαν να επρόκειτο για τέρατα του ναζισμού.

Το «Dogville» όμως; Σπίτια χωρίς τοίχους και παράθυρα, τα όρια των οποίων ίσα που διακρίνονται με τη βοήθεια λευκών γραμμών (με κιμωλία;) στο κατάμαυρο έδαφος. Χώρος, 100% θεατρικός, θα μπορούσε να είναι το σκηνικό οποιουδήποτε έργου του Μπέρτολντ Μπρεχτ ή εκείνο στη «Μικρή μας πόλη» του Θόρντον Γουάιλντερ. Το θεατρικό σκηνικό είναι μια φανταστική μικρή πόλη, η Dogville, που βρίσκεται στα Βραχώδη Ορη των ΗΠΑ. Την κεντρική ηρωίδα ( Νικόλ Κίντμαν ) στην αρχή οι κάτοικοι την υποδέχονται με ανοιχτές αγκάλες, αργότερα όμως αιχμαλωτίζεται και κακοποιείται. Εν τέλει θα πάρει την εκδίκησή της εξολοθρεύοντάς τους όλους με τη βοήθεια του γκάνγκστερ πατέρα της ( Τζέιμς Κάαν ). «Η τελευταία σκηνή του “Dogville” παρουσιάζει οδυνηρές ομοιότητες με την Ουτόγια» παραδέχθηκε ο Φον Τρίερ. «Αν αποδειχθεί ότι το “Dogville” όντως τον ενέπνευσε,δεν μπορώ παρά να πω ότι λυπάμαι που γύρισα αυτή την ταινία» προσέθεσε ο δανός σκηνοθέτης, ο οποίος τον περασμένο Μάιο έγινε το θέμα του Φεστιβάλ Καννών όταν δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι καταλαβαίνει τον Αδόλφο Χίτλερ. Εν τω μεταξύ, αφορμής δοθείσης, ο Φον Τρίερ στην ίδια συνέντευξη άσκησε οξεία κριτική προς το ακροδεξιό Λαϊκό Κόμμα της Δανίας (DVΡ) και την ηγέτιδά του Πία Κιέρσγκορντ . Μιλώντας για τη στάση των ακροδεξιών απέναντι στους μετανάστες και στο Ισλάμ, αναφέρθηκε στην «απευθείας σύνδεση» των πολιτικών απόψεων του κόμματος με τα όσα συνέβησαν στην Ουτόγια. Κατά τον Φον Τρίερ, η πολιτική γραμμή του DVΡ αντιστοιχεί στα όσα κηρύσσει ο Μπρέιβικ εφόσον το κόμμα χρησιμοποιεί τους νόμους για να παρενοχλήσει τη μειονότητα των μεταναστών. «Είναι ο ρατσισμός που επεκτάθηκε και σε άλλες σκανδιναβικές χώρες και εντυπώθηκε στη συνείδηση του Μπρέιβικ» είπε ο Φον Τρίερ. «Ως έθνος έχουμε ευθύνη για την τραγωδία της Νορβηγίας» προσέθεσε ζητώντας από την Κιέρσγκορντ «να παραδεχθεί την ευθύνη της». Εκπρόσωπος του Λαϊκού Κόμματος της Δανίας απάντησε ειρωνικά επισημαίνοντας πόσο ενδιαφέρον είναι που μια τέτοια επίθεση προς το κόμμα του ασκείται από «έναν δεδηλωμένο ναζιστή ο οποίος κάνει διεστραμμένες ταινίες που ενέπνευσαν τον Μπρέιβικ,καθ΄ ομολογία του».

Το «Dogville» πάντως θα ξαναπροβληθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στις ελληνικές αίθουσες και αυτή τη φορά στην ολοκληρωμένη, τρίωρη εκδοχή του, όπως δηλαδή παίχτηκε στις Κάννες το 2001 (στην Ελλάδα είχε «βγει» κομμένο κατά 45΄).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk