Μια φυσικά παραγόμενη ουσία η οποία επιβραδύνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον περιορισμό του επικίνδυνου οιδήματος που προκαλείται στον εγκέφαλο μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο.

Άλφα-Β-κρυσταλλίνη εναντίον εγκεφαλικού

Η ενδιαφέρουσα μελέτη των ειδικών του Πανεπιστημίου Στάνφορντ που πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια, έδειξε ότι η πρωτεΐνη άλφα-Β-κρυσταλλίνη – η οποία παράγεται φυσικά από τον οργανισμό ως αντίδραση ενάντια στο στρες – θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «σφουγγάρι» για να απορροφήσει τα μόρια που εμπλέκονται στην ανάπτυξη της φλεγμονής και προκύπτουν μετά το επεισόδιο, περιορίζοντας έτσι περαιτέρω βλάβες στον εγκέφαλο.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το εγκεφαλικό αποτελεί την τρίτη κυριότερη αιτία θανάτου στη Βρετανία και προκαλείται όταν η φυσιολογική ροή του αίματος προς τον εγκέφαλο παρεμποδίζεται ξαφνικά λόγω θρόμβωσης ή επιτείνεται ανεξέλεγκτα λόγω εγκεφαλικής αιμορραγίας.

Σωτήριο 12ωρο

Τα ποντίκια που χρησιμοποιήθηκαν στα πειράματα, είχαν υποστεί γενετική τροποποίηση προκειμένου να μην είναι σε θέση να παράγουν την πρωτεΐνη άλφα-Β-κρυσταλλίνη. Οι ειδικοί είδαν ότι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο στα συγκεκριμένα πειραματόζωα προκαλούσε πολύ μεγαλύτερες βλάβες, συγκριτικά με τα υπόλοιπα ποντίκια.

Όπως δημοσιεύουν οι αμερικανοί επιστήμονες στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences» (PNAS), η χορήγηση της εν λόγω πρωτεΐνης έως και 12 ώρες μετά το επεισόδιο στα γενετικώς τροποποιημένα ποντίκια οδηγούσε σε σημαντικό περιορισμό των εγκεφαλικών βλαβών.

Ελπίδα για χιλιάδες ασθενείς

«Αυτή η πιθανή νέα θεραπεία θα μπορούσε ίσως να βελτιώσει την κατάσταση της υγείας χιλιάδων ασθενών που έχουν υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο και έχουν επιβιώσει, μειώνοντας την φλεγμονή που δημιουργείται στον εγκέφαλο » σχολιάζει η δρ Σαρλίν Άχμεντ από την Βρετανική Εταιρεία Εγκεφαλικών Επεισοδίων (The Stroke Association).

«Παρόλα αυτά, είναι ακόμη πολύ νωρίς και τα αποτελέσματα αυτά χρήζουν περαιτέρω μελέτης προτού η συγκεκριμένη θεραπεία δοκιμαστεί σε ανθρώπους» καταλήγει η ειδικός.