Νέα αναβολή για τις 18 Οκτωβρίου έλαβε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου στο Καστέλλι με σύμβαση παραχώρησης.Το υπουργείο Υποδομών έδωσε παράταση στην καταληκτική ημερομηνία, καθώς οι ενδιαφερόμενες κατασκευαστικές εταιρίες, ζήτησαν τροποποίησεις άρθρων στο τεύχος δημοπράτησης, κατά τη διάρκεια της περιόδου σχολιασμού.
Ειδικότερα, υπέβαλλαν εγγράφως παρατηρήσεις, σχόλια και προτάσεις οι ARCIRODON N.V., VINCI GRAND PROJECTS, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J & P ΑΒΑΞ και BOUYGEUS BATIMENT INTERNATIONAL, ενώ υπενθυμίζεται ότι σοβαρό ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
Οι «μνηστήρες» έκαναν οικονομοτεχνικές παρατηρήσεις επί των παραμέτρων σχεδιασμού του έργου, οι οποίες συνδέονται με το μέγεθος του, τις φάσεις υλοποίησης και την οικονομική του βιωσιμότητα. Επίσης, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υπέβαλλαν σχόλια για τις νομικές και χρηματοοικονομικές πτυχές του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης, ενώ ζήτησαν έγκαιρη γνωστοποίηση του καταστατικού που προτείνει το δημόσιο για την εταιρία που θα αναλάβει το νέο αεροδρόμιο.
Το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να λάβει την τελική του θέση επί των σχολίων των επιχειρήσεων και να αποφασίσει τυχόν ρυθμίσεις και τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης, ζήτησε και άλλο χρόνο. Και αυτό διότι θα απαιτηθεί περαιτέρω διερεύνηση των οικονομικών, τεχνικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων του έργου, αλλά και χρόνος για τη σύνταξη του καταστατικού της εταιρίας που θα «τρέξει» το εγχείρημα.
Πάντως, οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι, βλέποντας τα προβλήματα που αντιμετώπιζουν τα μεγάλα οδικά έργα, τα οποία εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, είναι προβληματισμένοι αφ’ ενός με τα οδικά έργα που προβλέπονται στο «πακέτο» για το Καστέλλι και αφ’ ετέρου με την πιθανή στάση των δανειστριών τραπεζών. Σημειωτέον ότι οι τράπεζες έχουν αναστείλει την χρηματοδότηση των μεγάλων οδικών έργων με το επιχείρημα ότι δεν είναι πλέον βιώσιμα.
Το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, καθώς και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων Αυτού» έχει προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ και στηρίζεται στο επιτυχημένο μοντέλο διαχείρισης του διεθνούς αερολιμένα της Αθήνας.
Δηλαδή, προβλέπεται να δημιουργηθεί μία νέα εταιρεία, στην οποία το Δημόσιο θα διατηρεί το 55% του μετοχικού κεφαλαίου και ο ανάδοχος του εργου το 45% των μετοχών. Η σύμβαση θα διαρκέσει 35 έτη κατά μέγιστον. Σύμφωνα με το «καλό σενάριο», το 2015 το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 7,6 εκατ. ευρώ, ενώ το 2025 σχεδόν 12 εκατομμύρια ταξιδιώτες.