Είναι το μοναδικό επιστημονικό ερευνητικό κέντρο της Ελλάδας με δράση στο εξωτερικό. Πενήντα δύο χρόνια στέκει στην ίδια θέση, δίπλα από το ΄Αγιο Γεώργιο στην ελληνική νησίδα Campo dei Greci.

Ήταν, λοιπόν, μια σημαντική στιγμή για το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας -όπου ακόμη και σήμερα συνεδριάζει η ελληνική κοινότητα της πόλης- η φιλοξενία μιας έκθεσης σημαντικών ελλήνων καλλιτεχνών και μάλιστα τις μέρες της διοργάνωσης της 54ης Μπιενάλε, όπου τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στο μεγαλύτερο εικαστικό γεγονός του πλανήτη.

Η συνομιλία των Χρόνη Μπότσογλου και Χρήστου Μποκόρου -γιατί περί αυτών ο λόγος- από τη συλλογή του Σωτήρη Φέλιου υπό τον τίτλο «illuminated shadows» εγκαινιάστηκε το βράδυ της Παρασκευής συγκεντρώνοντας στους χώρους του Ινστιτούτου κυρίως ΄Ελληνες, αλλά και διεθνείς προσωπικότητες από το χώρο της τέχνης.

Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Θεόδωρου Πάγκαλου, ενώ εκεί είδαμε μεταξύ άλλων τον διευθυντή του Γκούγκενχάιμ Βενετίας, Πολ Σβαρτσμπάουμ, τον ιταλό τεχνοκριτικό, Τζουλιάνο Σεραφίνι και άλλους.

«Πρόκειται για μια λαμπρή ευκαιρία να αναδειχτεί το Ινστιτούτο ως πολιτιστικός πρεσβευτής της Ελλάδας στο εξωτερικό», ανέφερε στην ομιλία της η διευθύντριά του, Χρύσα Μαλτέζου, ενώ ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος τόνισε την αναγκαιότητα να αποδειχτεί ότι οι ΄Ελληνες παράγουν πολιτισμό -ιδιαίτερα τη σημερινή, δύσκολη συγκυρία.

«Όταν ξεκίνησε ο Σωτήρης τη συλλογή του τα σχόλια ήταν ειρωνικά», ανέφερε ο Θεόδωρος Πάγκαλος που είναι προσωπικός φίλος του συλλέκτη.

«Στη συνέχεια δικαιώθηκε αφού σήμερα διαθέτει μια σημαντική συλλογή και είναι σε θέση να κάνει μια θεματική έκθεση την οποία βλέπουμε με συγκίνηση κι ενδιαφέρον», κατέληξε ο ίδιος χωρίς να παραλείψει να παρομοιάσει το Ινστιτούτο με το Δουκάτο της Ανδόρας (καθ’ ότι διοικείται από δύο υπουργεία, το Εξωτερικών και το Παιδείας) και το καμπαναριό του παρακείμενου Αγίου Γεωργίου με τον Πύργο της Πίζας διότι έχει πάρει έντονη κλίση.

Στη συνέχεια ακολούθησε ξενάγηση του Αντιπροέδρου και της συζύγου του στους επιβλητικούς χώρους του πρώτου ορόφου με τα ξύλινα στασίδια και τα επιζωγραφισμένα ταβάνια όπου φιλοξενείται η έκθεση.

Τα 20 έργα των δύο καλλιτεχνών με ένα χώρισμα στη μέση κάνουν τη δική τους μαρτυρία: αυτή της ζωγραφικής παράδοσης της Μεσογείου που αναπαριστά την αθέατη φύση των πραγμάτων, την κρυμμένη ουσία.

Αναμνήσεις από τον Κάτω Κόσμο (Μπότσογλου) και φλόγες, πρόσφορα και ζωγραφικά αποτυπώματα πάνω σε ξύλο (Μποκόρος) δίνουν μια γεύση της σύγχρονης ελληνικής σκηνής, παράλληλα με την επίσημη εθνική συμμετοχή της Διοχάντης.

Η Διοχάντη βεβαίως, ήταν εκεί για να στηρίξει την ελληνική παρουσία. Στα εγκαίνια της συλλογής Φέλιου παρευρέθηκαν επίσης η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα, ο έλληνας πρεσβευτής στη Ρώμη, Μιχάλη Καμπάνης και η σύζυγός του, Σοφία Χηνιάδου, οι συγγραφείς Γιώργος Βέλτσος και Θανάσης Βαλτινός, επιμελητές τέχνης όπως η Φανή Μαρία Τσιγκάκου, η Μαρία Μαραγκού και η Μαριλένα Καρά, εικαστικοί όπως η Μαρία Φιλοπούλου, ο Γιώργος Ρόρρης και φυσικά η οικογένεια του συλλέκτη.