Μια κουταλιά ζάχαρη όχι μόνο βοηθά να καταπιούμε και το πιο πικρό φάρμακο αλλά παράλληλα αυξάνει και τη δραστικότητά του. Το …γλυκό αυτό μήνυμα στέλνουν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βοστόνης οι οποίοι ανακάλυψαν ότι η λήψη αντιβιοτικών μαζί με ζάχαρη μπορεί να αυξήσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα θεραπειών ενάντια σε «δύστροπες» λοιμώξεις όπως η φυματίωση.

Εργαστηριακά πειράματα που διεξήγαγαν οι αμερικανοί ειδικοί έδειξαν ότι η γλυκόζη και η φρουκτόζη έκαναν τα βακτήρια πιο ευάλωτα στις φαρμακευτικές θεραπείες.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο καθηγητής Τζέιμς Κόλινς, επικεφαλής της μελέτης η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature», «τα στοιχεία δείχνουν ότι μια κουταλιά ζάχαρη βοηθά τα φάρμακα να γίνουν πιο δραστικά».

Η «χειμερία νάρκη» των βακτηρίων

Οι χρόνιες και υποτροπιάζουσες λοιμώξεις αναπτύσσονται συνήθως όταν τα βακτήρια που έχουν «τρυπώσει» στον ανθρώπινο οργανισμό πέφτουν σε …μεταβολική χειμερία νάρκη. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να διαφύγουν της δράσης των αντιβιοτικών θεραπειών.

Μετά από εβδομάδες ή και μήνες «ύπνου» τα βακτήρια …ξυπνούν, συχνά πιο δυνατά και επιθετικά από πριν, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται υποτροπή της λοίμωξης του ασθενούς.

Αυτού του είδους η ανθεκτικότητα των μικροοργανισμών αποτελεί διαφορετική περίπτωση από την ανθεκτικότητα που αναπτύσσουν κάποια βακτήρια στα αντιβιοτικά επειδή υφίστανται γενετικές μεταλλάξεις. Ωστόσο μπορεί να μετατραπεί σε αντίστοιχης κλίμακας «πονοκέφαλο» για γιατρούς και ασθενείς. Και αυτό διότι η ανθεκτικότητα των βακτηρίων στις θεραπείες οδηγεί σε λοιμώξεις που διαρκούν επί μήνες και οι οποίες μπορούν να εξαπλωθούν σε ζωτικά όργανα όπως οι νεφροί ή η καρδιά.

Γλυκός … θάνατος

Οι ερευνητές από τη Βοστόνη αναζήτησαν έναν νέο τρόπο «εξόντωσης» των ανθεκτικών βακτηρίων που βρίσκονται σε μεταβολική χειμερία νάρκη. Το «όπλο» τους ήταν απλό και επέφερε …γλυκό θάνατο στους μικροοραγνισμούς: δεν ήταν άλλο από τη ζάχαρη.

Οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι η ζάχαρη δρα ως διεγερτικό που ξυπνά τα βακτήρια και τα καθιστά ευάλωτα στα αντιβιοτικά. Δοκίμασαν αυτή τη στρατηγική σε βακτήρια E.coli τα οποία αποτελούν κοινή αιτία λοιμώξεων του ουροποιητικού. Όπως είδαν με αυτήν την τακτική κατάφεραν να «εξολοθρεύσουν» το 9,9% των ανθεκτικών βακτηρίων μέσα σε μόλις δυο ώρες. Την ίδια στιγμή χωρίς την προσθήκη ζάχαρης τα αντιβιοτικά που χρησιμοποίησαν δεν είχαν καμία επίδραση.

Η συγκεκριμένη προσέγγιση αποδείχθηκε αποτελεσματική και ενάντια στον Staphylococcus aureus ο οποίος προκαλεί σοβαρές λοιμώξεις, όπως του δέρματος και των μαλακών ιστών.

Ζάχαρη για τη … φυματίωση

Ο καθηγητής Κόλινς και η ομάδα του σχεδιάζουν τώρα να διερευνήσουν εάν η προσθήκη ζάχαρης μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα φαρμάκων τα οποία χορηγούνται ενάντια στη φυματίωση, την πιο «φονική» μολυσματική νόσο σε παγκόσμιο επίπεδο.

«Απώτερος στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα των υπαρχόντων αντιβιοτικών, αντί να αναπτύξουμε νέα – μια διαδικασία η οποία είναι μακροχρόνια και συνδέεται με σημαντικό κόστος» σημείωσε η συνεργάτιδα του καθηγητή Κόλινς, Κάιλ Αλισον που ήταν και η πρώτη συγγραφέας της νέας μελέτης.

Ελπίζεται ότι τα νέα ευρήματα θα βελτιώσουν τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων οι οποίοι «μάχονται» με επίμονες λοιμώξεις, μειώνοντας παράλληλα σημαντικά και το κόστος περίθαλψης για τα συστήματα υγείας ανά τον κόσμο.