Διεθνής ομάδα επιστημόνων βρίσκεται στην Αρκτική σε μια αποστολή μελέτης της αιθάλης. Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο βασικός παράγοντας που ευθύνεται για τις κλιματικές αλλαγές και ειδικότερα για την αύξηση της θερμοκρασίας στις αρκτικές περιοχές και το λιώσιμο των πάγων δεν είναι το διοξείδιο του άνθρακα αλλά η αιθάλη.
Η αιθάλη που χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως «μαύρος άνθρακας» παράγεται από τη καύση των ξύλων, τις δασικές πυρκαγιές, τις εκπομπές καυσαερίων από αυτοκίνητα και αεροσκάφη καθώς και από κάθε καύση ορυκτών καυσίμων. Η αιθάλη έχει παρατηρηθεί ότι συγκεντρώνεται κατά βάση στην Αρκτική δημιουργώντας ένα ρυπογόνο νέφος που απορροφά το φως του ηλίου και θερμαίνει τον αέρα.
«Η θερμότητα από διάφορες περιοχές του πλανήτη μετακινείται προς την Αρκτική μέσω των ωκεάνιων ρευμάτων και των περιστρεφόμενων μαζών αέρα. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας ένα μέρος της αποβάλλεται στο Διάστημα. Ταυτόχρονα μέρος της θερμότητας που έρχεται από τον Ήλιο αντανακλάται από τους πάγους και γυρίζει πίσω. Με απλά λόγια η Αρκτική λειτουργεί στην ουσία ως το κλιματιστικό σώμα του πλανήτη ρυθμίζοντας τη θερμοκρασία. Τα τελευταία χρόνια η Αρκτική θερμαίνεται με ταχύτερους ρυθμούς από οποιαδήποτε άλλη περιοχή του πλανήτη γεγονός που έχει αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο στην συγκεκριμένη περιοχή αλλά σε ολόκληρο τον πλανήτη» εξηγεί η Πατρίσια Κουίν, στέλεχος της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) που είναι μέλος της ερευνητικής ομάδας.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες η προσπάθεια της διεθνούς κοινότητας έχει επικεντρωθεί στον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα αλλά θα πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν προσπάθειες περιορισμού και άλλων παραγόντων όπως η αιθάλη η οποία όπως φαίνεται παίζει σε ορισμένες περιπτώσεις όπως στην Αρκτική πιο καθοριστικό ρόλο στις κλιματικές αλλαγές.
Τα αποτελέσματα της νέας έρευνας θα ληφθούν υπόψη από το «Αρκτικό Συμβούλιο», την ένωση των χωρών που βρίσκονται στην Αρκτική ζώνη, το οποίο και θα αποφασίσει αν θα ζητηθεί από την παγκόσμια κοινότητα να προχωρήσει σε περιορισμούς και στις εκπομπές αιθάλης.