Μπορεί οι έλληνες καταναλωτές να καταλαμβάνουν μία από τις χαμηλότερες θέσεις μεταξύ των Ευρωπαίων όσον αφορά την κατά κεφαλήν κατανάλωση αβγών ετησίως αλλά εθιμικά τον Απρίλιο, τον μήνα που συνήθως γίνεται ο πασχαλινός εορτασμός, «σπάζουν» συνολικά περίπου 250 εκατ. αβγά. Δηλαδή, περίπου το 15%-20% της ετήσιας κατανάλωσης.

Η αγορά του αβγού παραμένει εξαιρετικά πολυδιασπασμένη, αν και από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, με την τοποθέτησή τους μαζικά στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, εκ των πραγμάτων άρχισαν να διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για μια κατ΄ αρχήν συγκέντρωση του κλάδου της πτηνοτροφίας που δραστηριοποιείται στην παραγωγή αβγών.

Μια ένδειξη αυτής της τάσης που παρατηρείται ταυτόχρονα με τη διακίνηση των αβγών από τις αλυσίδες των σουπερμάρκετ είναι ο περιορισμός των πωλήσεων από τις λαϊκές αγορές. Παλαιότερα περίπου το 50% της διακίνησης των αβγών στα αστικά κέντρα γινόταν από τις κατά τόπους λαϊκές αγορές, λόγω όμως της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών σε θέματα ασφαλείας των τροφίμων η πώληση στις λαϊκές έχει περιοριστεί και συνεχίζει να περιορίζεται.

Οι φόβοι

Η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα είναι μόλις 140 αβγά, συνυπολογιζομένων όσων χρησιμοποιούνται για την παρασκευή γλυκών και μαγειρικής, την ίδια στιγμή που στη Γερμανία η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι 280-290 αβγά, άλλα τόσα περίπου στη Βρετανία, στις ΗΠΑ ανέρχεται σε 350 αβγά, στην ΕΕ στα 212 αβγά, ενώ πρωταθλήτρια στην Ευρώπη είναι η Ουγγαρία με 310 αβγά. Η χαμηλή κατανάλωση οφείλεται στις διατροφικές συνήθειες, καθώς και στον φόβο της χοληστερόλης.

Πάντως τα αβγά δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο το πρόβλημα της τωρινής κρίσης, επισημαίνει ο κ. Γιάννης Βλαχάκης, πρόεδρος της Ενωσης Αβγοπαραγωγών και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αβγά Βλαχάκη, αφού στην Ελλάδα δεν έχουν απενοχοποιηθεί από τη χοληστερίνη όπως στις άλλες χώρες, με αποτέλεσμα οι Ελληνες, ακόμη και αν είναι απόλυτα υγιείς, να φοβούνται να καταναλώσουν αυτό το προϊόν.

Το 1980 ο κόσμος βομβαρδίστηκε για το θέμα των αβγών και της χοληστερίνης, συνεχίζει ο ίδιος, ενώ γύρω στο 2000 κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα και έρευνες που ανέφεραν ότι η χοληστερίνη οφείλεται κυρίως στα κεκορεσμένα λιπαρά παρά στα αβγά. Αυτή την είδηση την αποδέχθηκαν στην Ευρώπη και στην Αμερική, όχι όμως και στη χώρα μας. Επίσης η νόσος των πτηνών επηρέασε αρνητικά τον κλάδο, ο οποίος δεν έχει συγκέντρωση εταιρειών, ενώ ο ανταγωνισμός είναι έντονος και οι καταναλωτές γίνονται ολοένα πιο απαιτητικοί. Παρ΄ όλα αυτά, ο κλάδος έχει περιθώρια ανάπτυξης, προσθέτει ο κ. Βλαχάκης, αν οι Ελληνες καταλάβουν τη βιολογική αξία των αβγών και αν οι εταιρείες του χώρου προσπαθήσουν για καλύτερη ποιότητα προϊόντων.

Υπολογίζεται ότι ετησίως οι Ελληνες καταναλώνουν περίπου 1,7 δισ. αβγά και συνολικά ο ετήσιος τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς υπολογίζεται στα 200 εκατ. ευρώ. Με βάση τις σχετικές μετρήσεις που αφορούν τις ποσότητες που διακινούνται από τις αλυσίδες των σουπερμάρκετ, την πρώτη θέση στην αγορά κατέχει η εταιρεία Χρυσά Αυγά και στη δεύτερη θέση βρίσκεται η εταιρεία Βλαχάκη, ενώ ακολουθούν άλλες εταιρείες όπως οι Τσαούσης, Μέγα Φαρμ, Αυγοδιατροφή κτλ.

Συμβουλές

Οπως έχει παρατηρηθεί όμως και σε άλλους κλάδους (π.χ., αρτοποιία), η είσοδος των οικονομικών μεταναστών στην ελληνική αγορά- ήδη αποτελούν έναν σημαντικό αριθμό καταναλωτών- έχει παίξει σημαντικό ρόλο τουλάχιστον στο να διατηρηθεί η κατανάλωση σε ορισμένα αξιοπρεπή επίπεδα. Οι πτηνοτροφικές επιχειρήσεις τυποποίησης, προσπαθώντας να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά αλλά και να παρακολουθήσουν τις σύγχρονες τάσεις, αναπτύσσουν διάφορες κατηγορίες προϊόντων, η σημαντικότερη εκ των οποίων είναι η βιολογική παραγωγή. Τα αβγά της όμως πωλούνται σε διπλάσια τιμή απ΄ ό,τι τα συνηθισμένα αβγά.


-Το αβγό πωλείται από 10 ως και 25 λεπτά του ευρώ. Το βιολογικό φθάνει ως και τα 70 λεπτά του ευρώ. Η κατανάλωσή τους παραμένει περιορισμένη.

– Αγοράζοντας αβγά τις γιορτινές ημέρες προτιμήστε συσκευασμένα και όχι χύμα έτσι ώστε να γνωρίζετε την προέλευσή τους.


– Θα πρέπει να έχουν κωδικό και θα πρέπει να προσέξετε την ημερομηνία λήξης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ